משך ההנקה המומלץ על ידי משרד הבריאות, הוא חצי שנה מרגע הלידה. ארגון הבריאות העולמי ממליץ גם להמשיך ולהניק עד גיל שנתיים. אלא שמחקר חדש של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות חושף כי משך ההנקה של הנשים בישראל נמוך משמעותית מההמלצות, וכי תקופת ההנקה הממוצעת שלהן עומדת על 67 ימים בלבד. זאת על אף חשיבותה של ההנקה ותרומתה המשמעותית לבריאות התינוק והאם.
1 צפייה בגלריה
הנקה. בישראל האמהות מניקות פחות מהמומלץ
הנקה. בישראל האמהות מניקות פחות מהמומלץ
הנקה. בישראל האמהות מניקות פחות מהמומלץ
(צילום: shutterstock)
עוד עולה מהמחקר, שנערך בקרב 868 אמהות לאחר לידה, כי קרוב ל־92 אחוז מהנשים היולדות בחרו להניק מיד לאחר הלידה, אך כ־40 אחוז מהיולדות לא קיבלו כלל ייעוץ הנקה בבתי החולים. עוד עולה מהמחקר כי נשים משכילות יותר נטו להניק יותר ונשים שילדו מוקדם יותר נטו להניק פחות. שיעורים גבוהים יותר של הנקה נרשמו בקרב נשים ערביות לעומת יהודיות ובקרב חרדיות לעומת יהודיות חילוניות.
הסיבה השכיחה ביותר להיעדר הנקה או להנקה קצרה יחסית, על פי דיווחי הנשים, הייתה קושי בפעולות המכניות של ההנקה (55.2%), סיבות נוספות היו מחסור בחלב (18.5%), קושי של האם (9.8%), חוסר רצון להניק (8.4%) ומחלה של התינוק (3.4%).
קראו עוד:
"התמיכה הקיימת היום בהנקה לנשים לאחר לידה אינה מספיקה", אמרו החוקרים ד"ר דינה צימרמן ממשרד הבריאות, פרופ' מיכאל קפלן, חנה שוב, מרליין פרייסטלר מוניק טולדנו ופרופ' חן שטיין־זמיר מלשכת הבריאות המחוזית בירושלים. "יש לממן כוח אדם הן לייעוץ בבית החולים והן בטיפות חלב ולהתאים את שעות הייעוץ כדי להבטיח כיסוי הולם לקבוצות נוספות כמו נשים לאחר לידה קיסרית ואימהות לילודים שאושפזו בטיפול נמרץ".
גם אסתי שמעוני, ראש צוות יועצות הנקה ואחות בכירה בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, טוענת שהמדינה יכולה לתרום להארכת זמן ההנקה. "אחת הסיבות להנקה הקצרה יחסית היא אורך חופשת הלידה", היא מסבירה, "כיוון שהיא מקשה על הנשים לשלב את ההנקה עם העבודה".
הנקה
סיבה נוספת, לדבריה, היא הפרסום הנרחב של החברות לתרכובות מזון לתינוקות. "ההורים חושבים שיש להם תחליף שדומה מאוד לחלב אם ושהם נותנים לתינוק שלהם כל מה שהוא צריך מבחינה בריאותית, וזה לא נכון. חלב אם הוא המזון הטוב ביותר עבור תינוקות כי הוא מחסן אותם. אין ספק שצריך להשקיע בהנקה בתחילת הדרך. יש קשיים רבים, אבל ישנן גם יועצות הנקה בקהילה כדי לעזור לאמהות המתקשות. יש לאן לפנות ואיפה לקבל עזרה כשצריך".
במערכת הבריאות שבים ומדגישים את יתרונות ההנקה, ובהם העברת נוגדנים ותרומה להתפתחות המוח של התינוק, וכן תרומה לבריאותה של האם. "הנתון של 67 ימי הנקה בממוצע אכן נמוך יחסית להמלצות משרד הבריאות ולארגון הבריאות העולמי, וגם ביחס למצב באירופה", אומרת ליאורה אלדרוב, מנהלת מערך ההנקה במרכז הרפואי שיבא. "עם זאת, בשנים האחרונות אין אמנם עלייה דרמטית בשיעורי ההנקה אבל יש עלייה ברצון להניק. הנקה מושפעת גם מהסביבה וכשהיולדת נמצאת בסביבה שבה נהוג להניק – סיכוייה להניק בעצמה גבוהים יותר".