עוד לפני הגל הצפוי של תחלואת אומיקרון קשה, ובתי חולים כבר מרימים דגל אדום. "שש המחלקות הפנימיות אצלנו מפוצצות, אנחנו מדברים על תפוסה של 150% ויש מחלקות שאפילו יותר. כל חדרי האוכל במחלקות הפנימיות כבר הפכו להיות חדרי אשפוז. זה לא נכון בכלל לטפל בחולים בצורה כזאת", מדווח היום (ג') פרופ' מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה.
"אנחנו רואים בעיקר תחלואת חורף, דרכי נשימה עליונות, שפעת, ברונכיטיס ודלקות ריאות אצל אנשים מבוגרים. הרזרבות שלהם לנשימה לחמצן היא נמוכה וזה ממלא את רוב המחלקות. אנחנו רואים את זה כמעט בכל שנה, למעט בשנה שעברה. חשבנו שהמסכות שומרות עלינו. השנה אנחנו רואים שהתחלואה הולכת וגדלה. כרגע אין אף חולה עם אומיקרון".
ד"ר אייל בראון, מנהל מחלקה פנימית בבי"ח רמב"ם, מדווח אף הוא על תמונת מצב דומה. "ברמב"ם מאושפזים שלושה חולי קורונה, שניים מונשמים, מהם אחד עוד מהגל הקודם - מונשם חודש וחצי, ואחת, לא מחוסנת בכלל, מונשמת מאתמול. עיקר התחלואה היא באמת תחלואת חורף כמו שאנחנו מכירים, גם במחלקות הילדים וגם בפנימיות".
ד"ר בראון מבקש להדגיש כי מחלת הקורונה שונה מהשפעת. "החולים עם השפעת די דומים, עם קוצר נשימה, אבל לשמחתי מצבם של רובם המכריע משתפר תוך יום-יומיים. לעומתם, חולים עם קורונה שמגיעים ככה מידרדרים הרבה".
לאור הדיווחים מדרום אפריקה על עלייה באשפוזי ילדים החולים בקורונה, ד"ר בראון מציין: "מחלקות הילדים מלאות עכשיו בלי קשר לקורונה, בגלל תחלואת חורף. אנחנו לא רואים עדיין עלייה באשפוזי ילדים עם קורונה, אבל נערכים לכל הדברים". פרופ' ברהום מוסיף: "אנחנו מדברים על מחלת לא-מחוסנים בעיקר מסוג אומיקרון ויש היערכות של משרד הבריאות לקליטה של ילדים עם תחלואה גבוהה. כרגע אנחנו לא רואים עלייה משמעותית אבל לנוכח מקדם ההדבקה, 1.4, ועלייה הדרגתית בתחלואה של הילדים, תוך שבוע-שבועיים סביר להניח שחלק מהילדים האלה או משני מיליון הלא-מחוסנים נראה במחלקות האשפוז. החרדה של כולנו זה שיווצר וריאנט אחר, עמיד בפני החיסון או אלים ומדבק יותר. לכן החיסון מאוד חשוב. לכו להתחסן תחסנו את ההורים שלכם ותחסנו את הילדים שלכם, החיסון בטוח מאוד".

להתחסן או להידבק באומיקרון ולפתח חיסון טבעי?

"אם לא קיבלת חיסון ואתה בונה על כך שאומיקרון יגן עלייך בפני זן דלתא - זה לא מה שהמחקר החדש מראה", כך מבהיר היום (ג') באולפן ynet פרופ' לגנטיקה ומנכ"ל Eleven Tx, יניב ארליך, בהתייחסו למחקר שעורר אתמול סערה: "מדובר במחקר מהמעבדה של אלכס סיגל מדרום אפריקה, אותה מעבדה שהתריעה לפני שלושה שבועות כי כמות הנוגדנים המנטרלים יורדת מהותית מול האומיקרון. המחקר החדש בדק את הנוגדנים שפיתחו אנשים שחלו באומיקרון כנגד זן דלתא, ומה שלכאורה יצא בציוץ לטוויטר זה שהתוצאות מעולות - שאם אתה נדבק באומיקרון, יש לך נוגדנים נגד דלתא, ובגלל שאומיקרון קצת פחות אלים - אז מצבנו לא רע בכלל. אבל אם מסתכלים על המחקר ועל התוצאות, זו תמונה פשטנית מדי. למעשה, רק מי שחוסן פעמיים ונדבק באומיקרון, פיתח נוגדנים נגד דלתא. מי שלא חוסן ונדבק באומיקרון - לא פיתח נוגדנים חזקים נגד דלתא".
אז חיסון הבוסטר מגן עליי או לא מגן? "הבוסטר נותן עוד שכבת הגנה. ראינו את זה בהמון מחקרים. זו לא שכבת הגנה מוחלטת, לא אותה הגנה כמו בדלתא. מי שלא לקח בוסטר - לכו תקחו, ובטח עכשיו, כי לוקח שבועיים לפתח תגובה טובה".
פרופ' ארליך התייחס גם לרושם שנוצר כי יש כמעט רצון במדינות מסוימות שאנשים יידבקו ויפתחו חיסון טבעי. "אני לא חושב שזו מדיניות, זה פשוט עייפות החומר. נוצרה תחושה של 'אוקיי, בואו פשוט נעבור את הגל הזה, ניתן לו לשטוף אותנו, מה שיהיה יהיה'. מה שיש כרגע זה סוג של טרגדיה שלנו כאנושות. לאנושות נמאס מהפנדמיה, לכולנו נמאס מהדבר הזה, ועכשיו יש לנו אתגר חדש בדמות האומיקרון.
"החיסונים יודעים לסחוב עד נקודה מסוימת והם כנראה לא מונעים טוב הדבקות כמו קודם. הם עדיין מגינים טוב מאוד בפני מחלה קשה וכו'. כנראה שאומיקרון קצת יותר חלש לעומת הדלתא, אבל הוא עדיין וירוס מסוכן וכל אחד מאיתנו כן יכול להשפיע: לשים מסכה טובה, מי שיש לו גישה ל-N95 כדאי לשים אותה, וכמובן לקחת את החיסון. גם לחשוב רגע אם אני רוצה ללכת להופעה גדולה או משהו כזה, או אולי זה לא שווה לי בשבועיים-שלושה הקרובים".
ויש חשש גדול מאשפוזי ילדים. "יש עלייה משמעותית באשפוזי ילדים בניו יורק, בלונדון ובעוד מקומות בעולם. יש לנו כלי מצוין. החיסון עובד מאוד-מאוד טוב גם על ילדים. מי שלא התחסן - לכו וקחו את הילדים. החיסון הזה ניתן למיליוני ילדים בארה"ב ולאלפי ילדים פה בישראל. גודל המנה הוא שליש ממנת מבוגר. זה כלי מצוין שנותן להם עוד שכבת הגנה".
אם לא נחסן את הילדים נראה עלייה דרמטית באשפוזים גם כאן? "אני לא יודע אם דרמטית, יכול להיות שתהיה עלייה משמעותית. עדיף לחסן בחיסון שהוא בטוח, שאנחנו יודעים בדיוק מה תופעות הלוואי ולכמת אותן, מאשר לקחת סיכון ולהגיד- בוא נידבק ויאללה, אולי תהיה עלייה אולי לא תהיה".