מחלת לב נחשבת למחלה גברית, אבל היא אחת הנפוצות גם בקרב נשים, בעיקר בשל רמות כולסטרול גבוהות. ניתן להפחית את הסיכון כשמודעים לנתונים ומקפידים על רמות כולסטרול מאוזנות.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
אישה אירוע לב התקף לב נשים מחלת לב אירוע לבבי
אישה אירוע לב התקף לב נשים מחלת לב אירוע לבבי
שמירה על רמות כולסטרול מאוזנות יכולה למנוע הגעה למצב הזה
(צילום: shutterstock)
מה הקשר בין מחלות לב לרמות כולסטרול בקרב נשים?
מחלות הלב הן גורם מוות מוביל בקרב נשים ברחבי העולם. יש מספר גורמים התורמים למחלות, ואחד המרכזיים הוא רמות כולסטרול גבוהות. כולסטרול גבוה יכול להשפיע על גברים ונשים כאחד, אבל נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב עקב רמות כולסטרול גבוהות. לנשים יש נטייה לרמות גבוהות יותר של HDL (כולסטרול טוב), שעוזר להסרתו מהדם של ה-LDL (הכולסטרול הרע). אבל כשהאישה מתבגרת, רמות ה-HDL שלה עשויות לרדת, מה שעלול להוביל לעלייה ב-LDL ולסיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב.
עד כמה מחלות הלב שכיחות בקרב נשים?
עד לעשור הרביעי הן שכיחות יותר בקרב גברים, בעיקר בזכות הפעילות ההורמונלית הטבעית של האישה. בתקופת הפוריות מגנים האסטרוגן והפרוגסטרון על האישה מפני מחלות לב וכלי דם, אבל בגיל המעבר יש ירידה ברמות של ההורמונים האלה, וכתוצאה מכך, הנשים חשופות יותר למחלות לב, ושיעורי התמותה בקרבן גבוהים יותר.
ד"ר חן גורביץ'ד"ר חן גורביץ'צילום: לירז כרמלי
לפי הסטטיסטיקה, נשים מקבלות את התקף הלב הראשון מאוחר יותר מהגברים, לקראת גיל 60. בגיל הזה מתחילות להתפתח אצלן מחלות הלב, וגם התמותה מהן נמצאת בסימן עלייה.
למה נשים נוטות לא להבחין בתסמינים של מחלות הלב?
נראה שלנשים רבות אין מודעות לנושא הזה, מה שמקשה על אבחון ועל מתן טיפול ראוי בזמן אמת. רוב הנשים נוטות לסבול מתסמינים שונים מאלו של הגברים, ובהם קוצר נשימה, עייפות לא מוסברת, תשישות, צרבת, בחילה, זיעה קרה, סחרחורת, חרדה, עצבנות לא אופיינית, תחושה לא נוחה באזור החזה ודפיקות לב. רופאים ששומעים על התסמינים הללו עשויים לייחס אותם למחלה אחרת, לאו דווקא לאירוע לבבי, וההזדמנות לטיפול מוחמצת.
מהם גורמי הסיכון להתקף לב בקרב נשים?
כמו אצל גברים: סוכרת, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם, עישון, עודף משקל, חוסר פעילות גופנית, מצבי לחץ וסטרס ורקע משפחתי למחלת לב. אבל אצל נשים יש סיכונים נוספים, שבדרך כלל לא מקשרים אותם לאירוע לבבי, כמו רעלת היריון, סוכרת היריון, טיפולים מסוימים בעקבות סרטן שד, לידות מוקדמות, טיפולי הפריה ועוד.
כיצד ניתן להפחית את הסיכון?
ראשית, נשים צריכות לשאוף לשמור על רמות כולסטרול מאוזנות. ניתן להשיג זאת באמצעות שינויים באורח החיים וטיפול תרופתי. כיום יש טיפולים חדשים המגבירים גם את ההיענות לטיפול. שינויים באורח החיים שיכולים לסייע בהפחתת הסיכון כוללים תזונה בריאה ומאוזנת, פעילות גופנית סדירה, שמירה על משקל תקין והפסקת עישון.
הכותבת היא קרדיולוגית ומנהלת מרפאת ליפידים במערך הקרדיולוגי של המרכז הרפואי רבין