לפי נתונים של משרד הבריאות לשנת 2023, קיימת עלייה ניכרת במספר החולים בשעלת. שעלת היא מחלת נשימה מידבקת ביותר שנגרמת על ידי החיידק בורדטלה פרטוזיס (Bordetella Pertussis). החיידק עלול לגרום למחלה קשה במיוחד אצל תינוקות וילדים קטנים.
חיסוני שעלת ממלאים תפקיד מכריע למניעת התפרצויות המחלה.
1 צפייה בגלריה
חיסון נגד שעלת
חיסון נגד שעלת
חיסון נגד שעלת. אמצעי פשוט ויעיל במניעת תחלואה קשה
(צילום: shutterstock)

מניעת מחלות

חיסונים מספקים חסינות פעילה על ידי גירוי מערכת החיסון לייצר נוגדנים ספציפיים נגד חיידקי השעלת. הדבר מסייע במניעת זיהום או בהפחתת חומרת המחלה, אם מישהו אכן נדבק. אנשים מחוסנים נוטים פחות לחלות בשעלת והמערכת החיסונית שלהם מוגנת בצורה טובה יותר מפני המחלה.

הגנה קהילתית

החיסון מסייע ביצירת חסינות עדר, שהיא הגנה עקיפה על פרטים לא מחוסנים כאשר אחוז ניכר מהקהילה מחוסן, התפשטות המחלה מצטמצמת באופן משמעותי, ובכך מגינה גם על אלו שאינם יכולים לקבל את החיסון עקב גיל, מצבים רפואיים או גורמים אחרים, כולל תינוקות צעירים מכדי לקבל חיסון מלא, אך נמצאים בסיכון גבוה לסיבוכי שעלת חמורים.

בקרת התפרצות

מחלת השעלת מידבקת מאוד ויכולה להתפשט במהירות בתוך קהילות. חיסון זה מסייע למניעת התפרצויות על ידי הפחתת מספר האנשים הרגישים שיכולים להעביר את המחלה. כאשר שיעורי החיסון גבוהים, החיידק מתקשה במציאת "גוף מארח" חדש, ובכך ניתן לבלום את שרשרת ההדבקה.

הגנה על אנשים בסיכון גבוה

תינוקות, נשים בהריון ואנשים עם מערכת חיסון מוחלשת נמצאים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים חמורים ואף למוות משעלת. מומלץ לחסן נשים הרות במהלך כל ההיריון (רצוי בין שבוע 27 ל-36 להיריון) על מנת לספק להן חסינות פאסיבית עבור התינוקות שלהן, עד שיוכלו לקבל חיסונים משלהם. על ידי חיסון הפגיעים ביותר, הסיכון למחלה קשה ולסיבוכים הנלווים לה מופחת באופן משמעותי.

עלות מול תועלת

חיסון הוא אסטרטגיה משתלמת, בהשוואה להוצאות הכרוכות בטיפול במקרים של שעלת, ניהול התפרצויות והתמודדות עם ההשלכות הבריאותיות ארוכות הטווח של המחלה. החיסונים לא רק מגינים על אנשים, אלא גם חוסכים משאבי בריאות ומפחיתים את הנטל הכלכלי הנגרם כתוצאה מהתפרצות המחלה.
פרופ' יוסף פרספרופ' יוסף פרס
חיסוני שעלת הם קריטיים במניעת התפרצות המחלה, על ידי מתן הגנה אישית וקהילתית גם יחד, שליטה בהתפרצויות המחלה ושמירה על אנשים בסיכון גבוה. חיסוני השעלת ממלאים תפקיד קריטי בהפחתת הנטל של מחלת נשימה מידבקת זו. המלצתי האישית היא – לכו להתחסן ובכך נעבור את המגפה הקרובה.
פרופ' יוסף פרס, נשיא ארגון "למענכם", לשעבר מנהל בית החולים שניידר לילדים