שנת הלימודים נפתחת כמתוכנן, ומיליוני ילדים ובני נוער ישראלים מתמקמים היום (ה') בכיתות בתי הספר ובגני הילדים. סביר להניח שהם לא רק יצטרכו ללמוד את החומר שיציגו להם המורים והגננות, אלא גם יידרשו לשבת נכון ולהקפיד על יציבה נכונה בעת שיישבו בכיתה או בגן.
קראו עוד:
רבים סבורים שישיבה ויציבה לא נכונות עלולות לגרום לכאבים ולפציעות שונות, בעיקר בגב בתחתון, בצוואר ובברכיים. יש גם מומחים הממליצים על צורת ישיבה מאוד מסוימת, שבה הגב ישר כפלס, עם זוויות מתמטיות מדויקות במפרקי הברך והקרסול. לטענתם, כל חריגה מחוקי היציבה הקשוחים האלו עלולה לגרום נזק וכאב. למעשה, מדובר במיתוס שאין לו בסיס מחקרי אמיתי.
2 צפייה בגלריה
תלמידים כיתה בית ספר יציבה
תלמידים כיתה בית ספר יציבה
אם נוח להם לשבת ככה, אין סיבה שיעשו שינויים
(צילום: shutterstock)

כיסאות, שרירים ובעיות במתמטיקה

רבים בוודאי זוכרים את ההוראות בנושא שקיבלנו בילדותנו מההורים ומהמורים – "שבו ישר", "תתיישרו מיד", שגרמו לנו להזדקף בבהלה כמו חיילים ממושמעים במסדר. הבעיה היא שאין מחקרים שמוכיחים שישיבה זקופה עושה לנו טוב.
אנשי מקצוע וגופי מחקר רבים מציינים ששליטה בזוויות הישיבה ושליטה ביציבה בעת הישיבה זהות לכל מטלה של למידה מוטורית, שבה אנחנו נדרשים ללמוד משהו חדש עד לכדי שליטה אוטומטית בו. לטענתם, בדיוק כמו שספירה לאחור תהיה קשה יותר כשעומדים על רגל אחת, כך גם יציבה זקופה בעת ישיבה תהיה מאתגרת יותר במקביל לביצוע פעולות כמו העתקה מהלוח בכיתה או מתן תשובה למורה.
רוב המחקרים בנושא בדקו יציבה בעמידה, ופחות בישיבה. מחקר יפני, שטען לקשר בין יציבה רפויה להישגים טובים יותר בלימודים, בדק 28 ילדים שישבו על כיסא ללא משענת ושצוידו באלקטרודות לניטור הפעילות של שרירי הליבה המעורבים בשמירה על מנח זקוף. אחרי שהחוקרים ביקשו מהתלמידים לשבת זקופים, התבקשו חלקם לעבור לישיבה רפויה יותר למשך שתי דקות ולפתור בעיות במתמטיקה. התברר ששרירי הליבה היו רפויים אצלם, וההרפיה התעצמה עם עליית הקושי בשאלות שניתנו להם.
כמו שספירה לאחור תהיה קשה יותר כשעומדים על רגל אחת, כך גם יציבה זקופה בעת ישיבה תהיה מאתגרת יותר במקביל לביצוע פעולות כמו העתקה מהלוח בכיתה או מתן תשובה למורה
החוקרים הסיקו שיציבה רפויה גורמת לפוקוס קוגניטיבי גבוה יותר, שבזכותו קל יותר להתמודד עם מטלות, שכן התלמיד לא משקיע מאמץ ביציבה זקופה. התוצאות לא היו חד-משמעיות, ולא ניתן לצאת בהמלצה גורפת בנושא, אבל בהחלט אפשר לקבוע שהקשר בין יציבה זקופה לשיפור היכולות הקוגניטיביות אינו מוכח, ולא כדאי להמליץ על ישיבה זקופה בהקשר הזה.
2 צפייה בגלריה
תלמידים כיתה בית ספר יציבה
תלמידים כיתה בית ספר יציבה
אין דרך להוכיח שישיבה זקופה בריאה יותר, נכונה יותר או מביאה בעקיפין להישגים גבוהים יותר
(צילום: shutterstock)

בלי תופעות לוואי וכאבים

האם בכל זאת כדאי לילדים ולבני נוער להקפיד על יציבה מסוימת בעת ישיבה? בסקירה מלפני שנתיים ניסו לתת תשובה לשאלה הזאת, והתברר שאין דרך להוכיח שישיבה זקופה בריאה יותר, נכונה יותר או מביאה בעקיפין להישגים גבוהים יותר. גם סוג הכיסא לא מאוד חשוב, וההשפעה שלו על כאבים פוטנציאליים אינה משמעותית.
נקודה שכן חשוב להתייחס אליה היא משך הישיבה, שכן מתברר שיש קשר בין ישיבה ממושכת למגוון תופעות לא רצויות כגון כאבים ממקור שלד-שריר. מחקרים העלו שחשוב להקפיד על קימות מרובות במהלך יום הלימודים או העבודה ולשלב בו פעילות גופנית. זאת, כדי לשפר את יכולת הסיבולת של השרירים בכלל ושל אלו שסביב עמוד השדרה והשרירים האנטי-גרביטציוניים בפרט. בכך יוכל הגוף להתמודד עם ישיבה ממושכת ללא תופעות לוואי וכאבים.
בסך הכול, חשוב לשבת על כיסא נוח. אם אין תלונות על אי-נוחות או עייפות – לא צריך לשנות דבר בצורת הישיבה או בכיסא. חשוב רק לא לרבוץ בכיסא זמן ארוך מדי, אלא לקום מדי פעם ולחלץ עצמות.
הכותב הוא פיזיותרפיסט, בעל קליניקת "Physio Fitness +"