בשיתוף אונקוטסט
בכל שנה מאובחנים בישראל כ-2,600 חולים חדשים בסרטן הריאה. למרבה הצער, רק כ-30 אחוז מהמקרים, מאובחנים בשלבים מוקדמים של המחלה – שלבים בהם סיכויי ההחלמה גבוהים יחסית. לרוב, במקרים בהם המחלה אובחנה בשלב מוקדם, עוד בטרם נשלחו גרורות לאיברים נוספים, ניתן לבצע ניתוח להסרת הגידול, שילווה לפני או אחרי בטיפול אונקולוגי תרופתי משלים. לחולים אלו קיים פוטנציאל ריפוי גבוה יותר בהשוואה לאלו שאובחנו בשלב הגרורתי. מאחר ובריאה אין חיישני כאב, והתסמינים של המחלה אינם מובדלים באופן מובהק, כ- 70 אחוז מהחולים מגיעים מאוחר לאבחון ומחלתם מתגלה רק בשלב המתקדם. לכן אחד האתגרים המשמעותיים בסרטן ריאה הוא לזהות את החולים בשלב מוקדם ככל האפשר.
3 צפייה בגלריה
אחד האתגרים הגדולים באבחון סרטן ריאה - זיהוי מוקדם
אחד האתגרים הגדולים באבחון סרטן ריאה - זיהוי מוקדם
אחד האתגרים הגדולים באבחון סרטן ריאה - זיהוי מוקדם
(צילום: shutterstock)
לגלות את המחלה מוקדם
בשנים האחרונות החלו במשרד הבריאות פיילוט של תוכנית סקר לגילוי מוקדם של סרטן הריאה. במסגרת התוכנית רופאי המשפחה בקופות החולים מפנים מבוטחים בגילאים 50-79 מעשנים עם היסטוריה של 20 "שנות קופסה" (עישון של קופסה ביום במשך עשרים שנה או שתי קופסאות ביום במשך עשר שנים) או מעשנים לשעבר שהפסיקו לעשן ב-15 השנים האחרונות לבדיקת סקר אחת לשנה. המבוטחים מתבקשים לבצע בדיקת סי-טי ברמת קרינה נמוכה שנועדה לאבחן סרטן ריאה בשלב מוקדם מכיוון שאוכלוסייה זו מצויה בסיכון גבוה באופן משמעותי משאר האוכלוסייה.

איך מאבחנים סרטן ריאות?

על פי רוב, מטופל שלא חש בטוב מגיע לרופא/ת המשפחה עם תסמינים כמו קוצר נשימה, שיעול וכיח דמי, צרידות, חוסר תיאבון, ירידה במשקל וכדומה. בהתאם להתרשמות הרופא, המטופל יופנה לצילום חזה. במידה שתתגלה הצללה חשודה, הוא יישלח גם לבדיקת סי-טי. במידה והממצאים מעידים על ממצא חשוד בריאה עם או ללא בלוטות לימפה מוגדלות, המטופל יעבור ביופסיה – דגימה שנלקחת מרקמת הגידול שנשלחת למעבדה הפתולוגית – על מנת לקבוע אבחנה סופית.
בדיקת הביופסיה היא שלב משמעותי באבחון. הבדיקה מסייעת לאבחן את מאפייני הגידול – גידול מסוג תאים קטנים (Small Cell Lung Cancer- SCLC) או גידול מסוג תאים שאינם קטנים (Non-Small Cell Lung Cancer- NSCLC). סרטן מסוג "תאים שאינם קטנים" נקרא כך מפני שתאי הגידול הנצפים תחת מיקרוסקופ בדגימה שהוצאה בביופסיה נראים גדולים ומלאים (ישנם כמה סוגים כמו אדנוקרצינומה; קרצינומת תאי הקשקש ועוד). לעומת זאת סרטן מסוג "תאים קטנים" נקרא כך מפני שתאי הגידול נראים קטנים תחת עדשת המיקרוסקופ. מחלה זו מתרחשת כאשר תאים סביב הסמפונות (צינורות האוויר העוברות מקנה הנשימה לריאות) מאבדים את השליטה על חלוקת התא ויוצרים מסת גידול. מדובר בסוג סרטן פחות נפוץ, המהווה כ–15% מכלל מקרי סרטן הריאות. סוג זה של סרטן נחשב לאגרסיבי יותר, משום שהוא נוטה לשלוח גרורות בשלבים מוקדמים של המחלה, והדבר משפיע על אופי הטיפול.
הרופאים מסווגים את סרטן הריאה מסוג תאים שאינם קטנים לפי מדרג של ארבעה שלבים: שלב 1 – הגידול הסרטני מצוי ברקמות שונות בתוך הריאות בלבד, שלב 2 – שלב מתקדם יותר בו יש מעורבות של בלוטות לימפה או גידול גדול יותר , שלב 3 – הגידול התפשט למערכת הלימפה באזור המיצר ושלב 4 – הגידול התפשט מעבר לריאות גם איברים נוספים.
3 צפייה בגלריה
אבחון סרטן ריאה
אבחון סרטן ריאה
אבחון סרטן ריאה
(צילום: shutterstock)
ביופסיה נוזלית – כלי משמעותי להתאמת הטיפול
לאבחון המדויק של מאפייני הגידול יש חשיבות משמעותית מאחר והוא מסייע לצוותים הרפואיים להחליט על אופן הטיפול המותאם ביותר עבור החולה. במידה שמדובר בסרטן ריאה מסוג "תאים שאינם קטנים", ישנה חשיבות רבה לבצע בירור מולקולרי באמצעות בדיקה גנומית. הבדיקה הזו מאפשרת לבחון האם קיימים שינויים (מוטציות) שהתרחשו בגנים או ברמת הביטוי של חלבונים מסוימים בגידול הממאיר. תוצאות הבדיקה עשויות לאפשר להתאים טיפול שיכול לעצור את התקדמות המחלה ולהאריך את תוחלת החיים של החולה.
אחד הכלים המשמעותיים ביותר לבירור הפרופיל הגנומי של הגידול הוא באמצעות "ביופסיה נוזלית". מדובר בדיקת דם פשוטה, שממנה מפיקים מקטעי דנ"א חופשי המופרשים למחזור הדם מתאי הגידול הסרטני. ניתן לרצף את המקטעים הללו בטכנולוגיה מתקדמת של ריצוף דיגיטלי. בבדיקה נסרקים עשרות גנים הקשורים לטיפול בסרטן במטרה לאתר מוטציות שהתרחשו בדנ"א שמקורו מהגידול הסרטני. הבדיקה הזו יכולה להחליף את הצורך בביופסיה פולשנית מרקמת הגידול – הליך רפואי שלעיתים טומן בחובו סיכונים רפואיים ואי נוחות למטופל. הביופסיה הנוזלית משמשת גם כחלופה עבור חולים בהם לא ניתן לקחת דגימה מרקמה מהגידול או שכמות רקמת הגידול אינה מספקת לביצוע אבחון מהימן.
אחת הבדיקות הקיימות כיום בישראל היא "Guardant360" (גארדנט 360) שמשווקת על ידי חברת אונקוטסט. הבדיקה הוכחה כמדויקת על בסיס מאות מחקרים והיא הביופסיה הנוזלית הראשונה שאושרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA
על סמך תוצאות הבדיקה המולקולרית ניתן לזהות את המוטציות הייחודיות שמאפיינות את הגידול וכנגדם קיים היום טיפול ממוקד מטרה ובכך לסייע להגדיל את אפשרויות הטיפוליות הקיימות. בספרות הרפואית יש מחקרים שמצאו שבקרב אנשים שלא עישנו מעולם, וכן בקרב חולים צעירים, קיימת סבירות גבוהה יותר להימצאות של מוטציה שמשפיעה על הגידול ולכן לבדיקה הגנומית בכלל ולביופסיה הנוזלית בפרט, יש חשיבות מכרעת בהתאמת הטיפול לחולה.
3 צפייה בגלריה
סרטן ריאה
סרטן ריאה
סרטן ריאה
(צילום: shutterstock)
מה עושים כשהטיפול מפסיק לעבוד?
לצערנו, ישנם מקרים שלאחר תקופה מסוימת (שיכולה להימשך מספר שנים), הטיפול התרופתי מפסיק להשפיע והמחלה מתקדמת. התופעה הזו מתרחשת מאחר והתפתחה מוטציה חדשה שפוגעת באפקטיביות הטיפול. במקרים כאלו, חשוב לבצע שוב את הבירור המולקולרי מכיוון שבדיקה כזו מאפשרת לאתר את המוטציות החדשות שהקנו עמידות לטיפול הקיים ובמידת האפשר להתאים לחולה טיפול חדש.
במהלך הטיפולים, חולים רבים נחלשים ולכן ביצוע של ביופסיה חדשה מרקמת הגידול לצורך בירור מולוקולרי עלול להיות הליך רפואי לא פשוט עבורם. גם במקרים כאלו, ביופסיה נוזלית שמתבצעת באמצעות בדיקת דם פשוטה, ללא כאב, עשויה להיות עדיפה.
אחד המקרים בהם לביופסיה הנוזלית הייתה השפעה משמעותית היה אצל חולה צעירה בת 38, שעישנה מעט מאוד בשנות העשרה לחייה. המטופלת הגיע אלינו לבית החולים עם גידול מתקדם שלב 3 בריאה. היא טופלה באמצעות סדרת הקרנות, כימותרפיה וטיפול תרופתי למשך כחמישה חודשים. אולם, מאחר והייתה החמרה במחלה החלטנו לבצע ביופסיה נוזלית, שבעקבותיה נמצאו שתי מוטציות, שניתן היה להתאים להן טיפול ביולוגי ייעודי. במשך כשנה וחצי החולה הגיבה לטיפול בצורה טובה מאוד, אלא שאז היה רושם שהמחלה שוב החמירה. באותה העת הוחלט לחזור ולבצע ביופסיה נוזלית נוספת. ממצאי הבדיקה הראו נוכחות של מוטציה חדשה, וגם עבורה הצלחנו להתאים טיפול ממוקד מטרה. למעשה, הביופסיה הנוזלית הייתה מפת הדרכים שאפשרה לנו לקבל את המידע החיוני להתאים את הטיפול המדויק ביותר עבור המטופלת.
אנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש בסרטן ריאה בזכות הבינה המלאכותית שעשויה לאפשר אבחון מוקדם של המחלה ולהעניק טיפול יעיל ובטוח גם בשלבים מוקדמים. כיום תהליך האבחנה עשוי להימשך מספר שבועות, אך בעתיד הלא רחוק נוכל לבצע אבחנה מהירה ובירור מולקולרי בטווחי זמן קצרים מאוד באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים כמו הביופסיה הנוזלית שנחשבת למדויקת ואמינה.
הכותבת הינה רופאה בכירה במחלקת גידולי ריאות ובית חזה במרכז הרפואי שיבא - תל השומר.
בשיתוף אונקוטסט
פורסם לראשונה: 10:18, 05.05.24