נ' הוא תינוק בן 35 ימים בלבד. הוא סבל מבעיה בחבל הטבור ואושפז בבית החולים סורוקה בבאר־שבע. הוריו נמצאים בבית עם אחיו התאום, ומי שיושבת בבית החולים לצד נ' הקטן היא סבתו. "הוא מרגיש עכשיו יותר טוב", סיפרה הסבתא, "אבל בגלל שאין מיטה פנויה באחד החדרים במחלקה שמו אותנו במסדרון. אמרו שאולי זה ישתנה, אבל אני ממש זרוקה פה. אני לא יכולה לישון או אפילו לשבת כמו בן אדם. לא מרגישה בנוח. שמו אותנו ממש ליד מחסן הכביסה, וכל הזמן באים ופותחים דלתות לידנו ולוקחים דברים".
4 צפייה בגלריה
עומס במחלקות הילדים
עומס במחלקות הילדים
עומס במחלקות הילדים
(צילום: חיים הורנשטיין)
גם עבור ל' הקטנה, רק בת ארבעה חודשים, לא נמצאה מיטה באף אחד מחדרי מחלקת הילדים בסורוקה. ל', שהובאה לבית החולים ביום חמישי האחרון כשהיא סובלת מחום גבוה, זכתה גם היא למיטה במסדרון, כשרק פרגוד לבן קטן אמור לספק פרטיות לה ולאמה, א' (24). "אני מחכה שמישהו יעזוב ושיכניסו אותנו לחדר", הסבירה האם א' בתקווה, "עמוס פה. ילדים ואמהות במסדרונות. הייתי כאן בעבר, אבל זה מעולם לא היה ככה. הרבה מגיעים בגלל שפעת. הרופאים חושבים שגם לבתי ל' יש וירוס. מאז שהגענו ושמו אותה בפרוזדור היא התחילה גם לשלשל ולהקיא".
אמא של א' – סבתה של ל' התינוקת – מלווה אותה. "ביקשתי שייתנו לתינוקת חדר, שיבדקו מה קורה. העבירו אותה לקצה המסדרון", אמרה. "אני לא מאשימה את הצוות. הצוות נהדר, אבל הם לא יכולים לעשות כלום. יש פה תפוסה מלאה. אנחנו לא יכולים להתלונן בפניהם, כי להם אין תשובות. גם להם לא נעים שיש תינוקת ואימא שיושבות במסדרון. הממשלה צריכה לדאוג לזה".
התינוקות נ' ו־ל' אינם היחידים. הורים וילדים רבים מרחבי הארץ נאלצים להתמודד עם העומס הרב שמורגש בשבועות האחרונים במחלקות הילדים, בעקבות הדבקות בהיקף נרחב בנגיפים נשימתיים.
בין הנגיפים השכיחים שמופיעים כעת בקרב ילדים: וירוס RSV וברונכיוליטיס (זיהום נגיפי בדרכי הנשימה) בקרב תינוקות בני שנתיים ומטה. בנוסף, גם דלקת ריאות בקרב ילדים מוסיפה להיות שכיחה וקשה.
4 צפייה בגלריה
עומס במחלקות הילדים
עומס במחלקות הילדים
ילדים מאושפזים במסדרון בגלל העומס
(צילום: חיים הורנשטיין)

נגיפי החורף הופיעו בקיץ

מהתיעוד במחלקת הילדים בסורוקה עולה שבשעות העומס ומפאת המחסור במיטות אשפוז – חלק מהילדים מאושפזים במסדרון באופן דומה למתרחש במחלקות הפנימיות בשיא תקופת החורף. "היום טיפלנו ב־38 ילדים במחלקה שיש בה 30 מיטות, זה אומר תפוסה של 130 אחוזים ושמונה ילדים במסדרון", תיאר את המציאות הקשה פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה. "זה מצב שאותו אנחנו רואים בחודשים האחרונים. המשמעות היא שהצוותים פשוט נופלים".
ד"ר דנה דנינו, סגנית מנהל של אחת ממחלקות הילדים בבית החולים הוסיפה: "יש שמונה ילדים ששוכבים במסדרון. לילדים יש מלווים, שנמצאים גם הם במסדרון. אנחנו לא מסוגלים לעבור עם העגלה שלנו מכיוון שהמסדרונות מלאים. בנוסף לכך, המחלקה מלאה במקרים של וירוסים שאנחנו רואים בדרך כלל בחורף, כולל ילדה שנאלצנו להוריד לטיפול נמרץ בגלל וירוס בדרכי הנשימה ובמקביל אנחנו רואים גם המון מחלות של קיץ כמו חיידקים אלימים. אנחנו מתמודדים גם עם מחלות חורף וגם עם מחלות קיץ בבת־אחת".
בבתי חולים אחרים, לעומת זאת, דיווחו בימים האחרונים על התייצבות במספר הפונים. "לאורך החודש של סוף 2020 ותחילת 2021 חווינו תופעה נדירה ביותר. היו מעט אשפוזים בקרב ילדים", תיאר פרופ' יחיאל שלזינגר, מנהל בית החולים ע"ש וילף לילדים במרכז הרפואי שערי צדק. "מאז שאני רופא, עשרות שנים, בחורף מחלקות הילדים מפוצצות בארץ ובעולם, עם מחלות ויראליות כמו שפעות והצטננויות. נגיף ה־RSV שמופיע תמיד בין אוקטובר לפברואר, השנה לא היה קיים. אבל כשנגמר החורף קיבלנו דיווחים מאוסטרליה שכשהחל אצלם הקיץ - הנגיף הזה הופיע, ובכמות משמעותית. הבנו שזה מה שמצפה לנו ופחות או יותר מאמצע מאי האחרון עד לפני שבוע ראינו עלייה חדה של דלקת ריאות וצריכה גבוהה של חמצן. פיזית לא היה לנו איפה לאשפז את כולם, והיינו אחד המוקדים הבולטים בעניין. להפתענו, נגיף ה־RSV היה הבולט ביותר, למרות שמעולם לא פגשתי אותו בקיץ. הדבר הזה לא לגמרי ברור ואני מאמין שזה לא רק עניין חברתי אלא שיש מלחמת קיום בין הנגיפים השונים. עם זאת, נראה שאנחנו בתחילת הירידה של התופעה הזו. נכון לימים האחרונים, יש אצלנו הקלה, אבל אין לנו מושג מה יהיה בחורף הבא".
בדוח ניטור נגיפי הנשימה של משרד הבריאות, שפורסם בימים האחרונים, נכתב: "בשבוע האחרון נצפתה עלייה חדה באחוז הביקורים במיון ילדים, בבתי החולים של שירותי בריאות כללית בשל דלקת ריאות. במיון הפנימי נמשכת העלייה באחוז הביקורים".
עוד צוין בדוח: "אחוז תפוסת המיטות במחלקות הילדים בבתי חולים כלליים בישראל מוסיף להיות גבוה". לדברי ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים לילדים ע"ש ספרא במרכז הרפואי שיבא: "מה שאנחנו רואים בשבועות האחרונים זו לא רגיעה אלא התייצבות. הגענו לשיא, ואנחנו נמצאים בו בסביבות חודש או חודש וחצי. השיא הזה אומר שמחלקות הילדים עמוסות לעייפה וצפופות. חדר המיון לילדים רואה מאות מטופלים כל יום. אנחנו מאוד מקווים שנראה את המספרים יורדים בקרוב כדי שמחלקות הילדים יוכלו להמשיך ולתת את השירות ברמה ובאיכות שאנחנו רוצים לתת".
4 צפייה בגלריה
עומס במחלקות הילדים
עומס במחלקות הילדים
(צילום: חיים הורנשטיין)

"כמו עולם שלישי"

במסדרון בסורוקה נמצאת מאז יום שישי האחרון גם יהלי בת העשרה חודשים. אמה, סוניה, הביאה אותה למיון, ומשם היא הועברה לאשפוז במחלקת ילדים ד', בבית החולים. "לא ידעתי שיהיה כזה עומס", נאנחה סוניה. "חיכינו כמה שעות עד שיבדקו אותה. היא סובלת מחום גבוה, שלשולים ושיעול. כנראה וירוס. עוד לא יודעים. זה האשפוז הראשון ואני מקווה שהאחרון שלה. מעולם לא הייתי במסדרון. זה מזעזע. אני רוצה ללכת הביתה. לצוות פה יש הרבה עומס. גם להמתין המון שעות כדי לקבל טיפול רפואי וגם להיות במסדרון? כולי נסערת. עד שלא באתי וצעקתי על הרופאים הם לא קיבלו אותה. רק אחרי שבדקו אותה אמרו דחוף אשפוז. גם ככה קשה להורים. אנחנו מצטופפים במסדרון. אנחנו לא ישנים. הייתי צריכה לקלח אותה בכיור בחדר שהוא לא שלה ופשוט להסתדר ככה. זה מרגיש כמו מדינת עולם שלישי".
סוניה ביקשה להעביר מסר לשר הבריאות: "הבריאות של האזרחים, במיוחד של תינוקות וילדים, זה הדבר הכי חשוב. חייבים לתת תקציבים. זה מקומם שזה המצב. נדרש פה שיפור משמעותי. אני מצפה לשינוי בזמן הקרוב ולא בעוד כמה שנים".
"שוכבות פה מוסלמיות, יהודיות. כולן אותו הדבר. זו בושה", אמר סולימאן, שאשתו, אסיה, ליוותה את בתם בת השבע באחת ממחלקות הילדים בסורוקה. "אישה במסדרון עם הילדים זה לא לעניין. אסור שזה יהיה".