בשיתוף נובו נורדיסק
בעיות אורתופדיות מביאות פעמים רבות להיווצרות דלקות, הגורמות לכאבים כרוניים שפוגעים באיכות החיים. משקל יתר, עלול להגדיל את הסיכוי לבעיות האורתופדיות האלו, ולהקשות על פעילות ספורטיבית, מה שמחמיר אותן אף יותר.
כדי להבין מה מציעה הרפואה לסובלים מבעיות אורתופדיות, זימנו דנה רון ופרופ' איתמר רז לאולפן הפודקאסט "משחקי בריאות" את ד"ר קובי שפירא, מומחה בכירורגיה אורתופדית ובפציעות ירך.
האזינו לפודקאסט:

משככי כאבים או ניתוח אורתופדי הם לא הפתרון היחיד לכאבים

"לניתוחים, וגם לתרופות, יש מקום בבירור ובטיפול האורתופדי, אבל יש בעיות שניתנות לפתרון גם באמצעים שהם לא ניתוחיים או תרופתיים", מפתיע ד"ר שפירא.
הוא מציין שביקור אצל הרופא כנראה יניב מרשם לתרופה נוגדת דלקת, אך זה לא מה שיפתור את הבעיה. משככי כאבים אולי יפתרו את הכאב, שהוא הסימפטום, אך לא את המקור לכאב.
צריך להבין מהי הבעיה שגרמה לכאב ולטפל בה מהשורש. לא משנה כמה משככי כאבים ניקח, וכמה צילומי הדמיה נעשה, בסופו של דבר, במרבית המקרים חיזוק השרירים הוא הפתרון. האבחנה שמזהה מה המקור לבעיה היא חשובה, אך הפתרון לכאב לטווח ארוך אמור להתבצע באמצעות פעילות גופנית (שחייה, הליכה או תרגילי התנגדות, למשל) ובין אם באמצעות אוסטאופתיה או פיזיותרפיה.

השמנת יתר כגורם מעצים לבעיות אורתופדיות

השמנת יתר היא גורם מעצים לבעיה אורתופדית קיימת. ד"ר שפירא: "השמנת יתר קלה לא תגרום לבעיה משמעותית אבל אם גם ככה יש בעיות, נניח כמו פלטפוס, גמישות יתר או בעיות יציבה, השמנת יתר תהיה גורם שמעצים ומחמיר את הבעיות הללו. לכן, גם הטיפול בבעיה צריך להיות משולב – הן בבעיית ההשמנה והן בבעיה האחרת שקיימת".
ד"ר שפירא מנסה לעשות סדר בניתוחים האורתופדים. "בעיות נוירולוגיות כמו שיתוק או איבוד שליטה על סוגרים, או שיתוק ברגל, אלה הן אינדיקציות שמחייבות ניתוח מיידי", הוא מסביר. לגבי השאר, כאמור, הוא מציע פרוצדורות אחרות.
הניתוחים, אומר ד"ר שפירא, עוזרים מאד אבל לא מעלימים את כל הבעיות. "אם העצב סבל תקופה ממושכת והעברת האותות אינה אופטימלית אז צריך לתאם ציפיות ולהבין שכנראה לא הכל ישתפר, אבל הניתוח כן ימנע החמרה נוספת ויכול להיות שאפילו ישפר את התסמינים בחלקם", הוא מסביר.

גמישות יתר מגבירה סיכון לפציעות

"בדיקה גופנית מדוקדקת היא האלמנט החשוב ביותר באבחנה", הוא אומר. "באבחון בודקים את הגמישות של המפרקים, את היציבה ואת כפות הרגליים".
"השמנת יתר למעשה מעצימה את כל הבעיות המכניות האלה ועלולה לגרום לפציעות יותר קשות", הוא מדגיש ואומר שעבורו, אבחון הכאב הוא למעשה המדד האובייקטיבי ביותר.
לסיום אומר ד"ר שפירא, יש אלמנט מניעתי פשוט ליישום אך דורש החלטה ומחוייבות: "אם חושבים על גורם שיכול באמת להגן מכאבים מכאבי שריר, שלד וגב זה חיזוק שרירים מתון. הכל צריך להיעשות באופן מתון אבל שחייה, רכיבה על אופניים, ריצה או הליכה, מחזקים מאוד, שומרים על טונוס שרירים ועשויים לעזור עד מאד. זה, בעצם, רווח כפול, במידה ויש לך עודף משקל".
בשיתוף נובו נורדיסק