חלום הבלורית הצפופה אחרי השתלת שיער בטורקיה נכנס להקפאה עמוקה בעקבות המתיחות בין שתי המדינות בימי המלחמה, אבל מנגד צומח שוק מקומי שוקק חיים שאליו נכנסים שחקנים חדשים. המחירים אינם זולים כמו בטורקיה והרופאים שעוסקים בתחום בישראל מבטיחים תמורה טובה. ואולם, חלק מהמטופלים טוענים שהטורקים הציבו רף גבוה של איכות בתחום ורף תמחור הוגן בהרבה. שמעון אזורה, בעל מכון יופי לגברים, שעבר השתלת שיער בטורקיה לפני שש שנים ולאחרונה השתלה שנייה בישראל, אומר ש"אם זו אותה הרמה, זה לא משנה לי". לעומתו, לרותם יש בטן מלאה על הקליניקות בישראל: "הרמה בטורקיה הכי גבוהה בעולם, כאן חזירים לכסף. למה הפערים כה גדולים?".
איתי עבר השתלה לפני שנה ושמונה חודשים בישראל במרפאתו של ד"ר נג'את מראענה. מכיוון שהוא איש קבע, טורקיה מלכתחילה לא הייתה על הפרק. הוא בטוח שעשה החלטה נכונה כשבחר לעבור את ההליך בארץ. "חיפשתי הרבה שנים מקום שהוא בטוח ויש לו אמינות, אחריות ועבודה טובה. הרי אתה קורא כתבות, אתה מבין שיש בתחום הזה גם צדדים לא נעימים", הוא אומר. "בסופו של דבר זה ניתוח לכל דבר".
6 צפייה בגלריה
איתי משטבאון, לפני ואחרי השתלת שיער
איתי משטבאון, לפני ואחרי השתלת שיער
איתי, לפני ואחרי השתלת שיער בישראל
מה היו השיקולים? "קודם כל הייתה חשובה לי האיכות. אתה שומע הרבה שמועות גם על מרפאות בארץ או רופאים פרטיים, שהם יקרים, אך שיש גם הרבה נוכלות בדבר הזה. צריך להגיד את זה. דבר נוסף לא פחות חשוב הוא מי מטפל בך. האינטימיות הזו חשובה. להבין את המקום, מי מלווה אותך בתהליך הזה. קיבלתי את הרושם שמדובר באדם מקצועי, שאם אני שם את הראש שלי אצלו אני יודע שאני בטוח במאתיים אחוז. והנה, התוצאות מדברות בעד עצמן".
ועכשיו, איך התוצאות? מדהימות. כבר אחרי חצי שנה ראיתי שיפור. לא האמנתי למראה של עצמי. זו הרגשה מאוד נעימה".
כמה זה עלה? 16,000 שקלים.
ד"ר עופר מור: "בארץ יש מגוון רחב של מרפאות שיכולות לתת תוצאה יפה. טווח המחירים שונה כי גם ההוצאות שונות. גם דירת ארבעה חדרים תעלה פחות באיסטנבול. הכול הרבה יותר יקר: כוח העבודה, החומרים, אז לפעמים המחיר הוא גם פי שלושה"
לא כולם חושבים כמו איתי. רותם, למשל, עבר השבוע השתלה בישראל. אם זה היה תלוי בו, הוא לא היה חושב פעמיים וטס לטורקיה. "הייתי אמור לסגור שם ובעקבות המלחמה החלטתי שלא", הוא מספר בשיחה, יומיים לפני המועד המיוחל. "אבא שלי מממן לי את ההשתלה, זו מתנה ממנו, והוא אמר לי שהוא מעדיף לא לממן את המוסלמים בטורקיה ושאבצע את ההליך בישראל, איפה שיש אבא ואימא, איפה שיש לאן לגשת במקרה של בעיה".
היו חששות? "כן. תשמע, הרמה בטורקיה הכי גבוהה בעולם. מעבר לזה, גם הכסף משחק תפקיד. בארץ זה עולה לי 17 אלף שקל, לעומת טורקיה, ששם היה עולה לי בסביבות 12-11 אלף. המחיר פה בארץ יכול להגיע גם מעבר לזה. זה האופי שלנו. כשאנחנו פותחים עסק אנחנו הופכים להיות חזירים לכסף. יש הרגשה שעסקים מנצלים את התקופה בשביל להעלות מחירים. אתם עושים את אותה השיטה ואותה עבודה. למה הפערים במחיר כל כך גדולים?".
אתה מרגיש פחות בטוח לבצע השתלה בארץ? "כן, אך אין לי ברירה, אני כבר לא יכול להמתין. אני בן 35 וצריך לעבור כמה השתלות בשביל שיער מלא ורוצה להיות כבר אחרי זה. אעשה את ההשתלה הראשונה בארץ. במקרה הכי גרוע את ההשתלות הבאות אעשה בטורקיה".
לרותם בטן מלאה על תעשיית השתלות השיער בארץ. בעברו נתקל בלא מעט חוסר מקצועיות. "אין מה לעשות, פה בארץ המחיר יהיה יותר גבוה והאיכות פחות טובה", הוא מסביר. "שם לוקחים אותך מהשדה, מארגנים לך בית מלון, השירות ברמה מטורפת. לעומת זאת כאן, עשיתי טיפול PRP לשימור שיער ואף אחד לא בדק שאני באמת מגיע. הייתי צריך להתקשר ביום של הטיפול כדי שיזכירו לי באיזו שעה זה. יש הבדלים מאוד גדולים.
"את ההשתלה שלי הייתי אמור לבצע מחר. לפני יומיים התקשרה אליי אחת העובדות של הקליניקה וביקשה לדחות ביום כי המרפאה עברה מקום. זה חוסר רצינות מובהק. ידעתם שאתם צריכים לעבור – למה לא הודעתם לפני? אתם עוצרים לבנאדם את כל שגרת החיים. עוד יום כזה זו קטסטרופה. אם היום תשאל אותי מה אני מעדיף, חד-משמעית אבחר בטורקיה".
6 צפייה בגלריה
רותם, עבר השתלת שיער בישראל
רותם, עבר השתלת שיער בישראל
אם זה היה תלוי בו, היה מעדיף את טורקיה. רותם השבוע, לאחר השתלת השיער בישראל
ויש גם כאלה שכבר התנסו בשני המקומות. שמעון אזורה למשל, בעל מכון יופי לגברים מתל אביב, עבר השתלה בטורקיה בשנת 2017, וממש בשבוע האחרון עבר השתלה שנייה, הפעם בישראל, במרכז הבינלאומי להשתלות שיער של איילת גייר.
"הייתי כבר סגור על השתלה בחו"ל ביוון או קפריסין, אבל אז הגיע לקוח שעבר השתלה פה בארץ. התרשמתי מהתוצאה שלו והחלטתי לבדוק גם פה. הצוות דובר עברית וזה חוסך לי טיסה, אז למה לי לנסוע?", הוא אומר. "באינסטינקט של רגע החלטתי ללכת על זה. בנוסף, בגלל התקופה לא ממש בא לי לטוס, לא אוהב את התחושה של הזרות בחו"ל".
בתור מישהו שעבר השתלה בשני מקומות, מהם ההבדלים? "קודם כל זה קרוב לבית. דבר נוסף, כל הצוות דובר עברית כך שמבינים אותך מהר מאוד. גם את כל ביטויי הרגש שאתה רוצה להעביר במהלך ההליך עצמו. אני אמנם דובר אנגלית, אך זה הרגיש לי נכון יותר. עברתי כבר סבב השתלה אחד, אז ידעתי לקראת מה אני הולך.
"ההשתלה הראשונה שעברתי הייתה מעט טראומטית, גם מבחינת זריקות ההרדמה וגם מבחינת תהליך קצירת הזקיקים. לקח לי חצי שנה להתגבר על זה. כאן לעומת זאת, הרופא ביצע את העבודה ברגישות ובמיומנות ולא היה כזה נורא. לא רק איתו, אלא מבחינת כל הצוות. הייתה רוח טובה כל הזמן ובמהלך כל ההליך דיברנו עברית".
6 צפייה בגלריה
שמעון אזורה לאחר השתלת שיער בישראל
שמעון אזורה לאחר השתלת שיער בישראל
שמעון אזורה השבוע, לאחר השתלת השיער השנייה בארץ. את הראשונה עבר בטורקיה
כמה עלתה ההשתלה? "לקחתי את המסלול של ה-17,900 שקלים, וחילקתי את זה כמובן לתשלומים. הוא כולל גם את ההשתלה, גם ארוחת צהריים, גם ביקורת של הרופא לפני ואחרי ההשתלה, עם פיקוח וליווי רפואי ותוכנית שימור שיער - הכול כלול במחיר".

אפקט חרבות-ברזל: עלייה בביקוש להשתלת שיער בארץ

מאז 7 באוקטובר, מרפאת ד"ר סרקן בטורקיה שטיפלה בלא מעט ישראלים עם השנים, כמעט נותרה מיותמת מישראלים. שי, נציג התמיכה בישראל של המרפאה, מספר על התקופה האחרונה. "המרפאה של ד"ר סרקן היא מרפאה בינלאומית המקבלת מטופלים מכל העולם. בעקבות המצב פחות ופחות ישראלים מגיעים, אך יש עדיין כמות מאוד מצומצמת של אנשים שנוסעים דרך טיסות קונקשן, מגיעים לטורקיה ועושים את ההשתלה. עם זאת, אין ספק שהכמות ירדה ויש המון חששות".
כשתהיה התחממות ביחסים יחזרו הפניות? "אני מאמין שכן. קשה לדעת כרגע אבל שווה לחכות. לך תדע, אולי שנה, אולי שנתיים, אולי לא. עדיין יהיו אנשים שיטוסו, אבל בכמויות הרבה יותר קטנות".
שי לוגסי, מנהל קהילת "המושתלים" ברשת, מצביע על שינויים דרמטיים בהרגלי הצריכה של הישראלים המבקשים לעבור השתלות שיער מאז פרוץ המלחמה. "מיום המלחמה ועד היום אני רואה עלייה גדולה בכמות האנשים שמבקשים לעשות השתלת שיער בישראל. נוצר איזשהו חור, מכיוון שרוב האנשים שתכננו לעשות השתלת שיער בטורקיה לא יכלו לעשות את זה", הוא מסביר.
לוגסי מכיר היטב את המרפאות השונות בטורקיה ובארץ. לדבריו, בשנים האחרונות רמת המקצועיות של המרפאות בארץ עלתה, וכך גם היצע המרפאות ואמון הלקוחות הישראלים ברופאים. "עד לפני 6-5 שנים היו 3-2 רופאים שעסקו בהשתלות שיער בישראל. מאז הקורונה הענף הזה התחיל לצמוח כי אי אפשר היה לטוס. להערכתי לפני המלחמה 70% מההשתלות נעשו בטורקיה, והשאר התחלק בין הארץ לבין יעדים אחרים פחות מוכרים כמו יוון או גיאורגיה למשל".
שי לוגסי, מנהל קהילת "המושתלים"שי לוגסי, מנהל קהילת "המושתלים"
לכך, כידוע, לא מעט סיבות. בראש ובראשונה עומד כמובן מחיר אטרקטיבי ושווה לכל כיס. "טורקיה נחשבת למעצמה בתחום השתלות השיער, והיא תמיד הייתה היעד המועדף על ישראלים, בעיקר בגלל המחירים הזולים", הוא אומר. "אמנם הפערים הצטמצמו מאז הקורונה, אך בארץ המחיר יותר גבוה ובמקרים מסוימים יכול להגיע לעד פי שלושה מהמחיר בטורקיה".
לוגסי מונה עוד מספר הבדלים בין השתלות שיער בטורקיה לעומת ישראל: "בארץ כמות הזקיקים שמוכנים להשתיל בהשתלת שיער אחת נמוכה משמעותית מהשתלת שיער בטורקיה, וזה נובע גם בגלל המיומנות של הצוותים וכמות העובדים. לרוב ניתן להשתיל ביום אחד בין 3,000-2,500 זקיקים. בנוסף, שיטת התמחור שונה: בארץ לרוב התמחור נעשה פר זקיק. בטורקיה רוב ההשתלות הן פיקס פרייס ולא משנה מהו מספר הזקיקים".
האם לדעתך ישראל משתווה ברמה לטורקיה? "עוד קשה לומר. בגדול יש כאן רופאים טובים שצברו לא מעט ניסיון מאז מתקופת הקורונה, ויש גם רופאים מתחילים שקשה לאמוד את הרמה שלהם כי יש להם פחות לקוחות, הם עדיין צוברים ניסיון. חשוב להגיד שיש גם תוצאות טובות, ראיתי גם כאלה".

השתלת שיער כחול-לבן: האם זה משתלם?

ד"ר אלכס גינזבורג הוא מחלוצי השתלות השיער בארץ ועוסק בתחום כבר יותר משלושה עשורים. אם תשאלו אותו, טורקיה מעולם לא היוותה איום על התחום בארץ. הוא אפילו מציין שהודות לה, נשבר סוף-סוף הטאבו סביב הנושא, שבעבר נחשב לרגיש למדי.
"עד לפני חמש שנים אוי ואבוי אם מישהו היה יודע שעשית השתלת שיער. זה לא היה גברי. עכשיו כולם מדברים על זה בחופשיות וזה פתח את השוק, יחד עם זאת, זה גם הביא משהו לא טוב. כל אחד שרוצה לעשות כסף פותח מרפאה מבלי לדעת מה זה התקרחות, מה זה מחלות שיער ואיך להשתיל. כך מגיעות תוצאות לא טובות".
ד"ר עופר מור עוסק בתחום השתלות השיער מאז 2018. בדומה לעמיתיו, הוא סבור שבישראל ניתן לקבל השתלה איכותית, אך עם זאת גם מתריע מפני חוסר מקצועיות. "לאחר הקורונה נפתחו המון מרפאות. נראה כאילו אנשים זיהו פוטנציאל עסקי והחליטו ללכת על זה. עם זאת, מי שחוקר ועושה את שיעורי הבית שלו יודע לאן ללכת", הוא קובע. "אמנם מבחינת שנים, הניסיון שלי לא נשמע כל כך גדול, אך חשוב לזכור שאנחנו עם מקריח, כמות המטופלים שלי היא לא פרופורציונלית. רוב האנשים היום מגיעים למצב התקרחות כבר בגילי 20-18, ההתקרחות ממש הקדימה בדור".
מדוע פער המחירים כל-כך גדול? "בטורקיה, ברוב המקרים, ההשתלות מבוצעות על ידי טכנאים. יכול להיות שהטכנאים מצוינים, אך אתה אף פעם לא יודע על מי אתה הולך ליפול. כולם יכולים להשתיל שיער, אך השתלה מקצועית היא אמנות לכל דבר. בנוסף, טווח המחירים שונה גם כי ההוצאות שונות. גם דירת ארבעה חדרים תעלה פחות באינסטנבול. הכול הרבה יותר יקר: כוח העבודה, החומרים, אז לפעמים המחיר הוא גם פי שלושה".
6 צפייה בגלריה
ד"ר עופר מור, השתלת שיער
ד"ר עופר מור, השתלת שיער
"כולם יכולים להשתיל שיער, אך השתלה מקצועית היא אמנות לכל דבר". ד"ר עופר מור
(צילום: מורן ניסים)
איילת גייר, בעלת המרכז הבינלאומי להשתלות שיער, מסכימה עם דבריו של מור. "ישראל הייתה באמת הרבה מאוד שנים בפיגור גדול מאוד מול היכולת הביצועית של טורקיה. זו לא אמירה שנאמרת בחלל הריק וחשוב להגיד את זה. לא רק מבחינה מקצועית, אלא גם מבחינת תמורה למחיר", היא אומרת.
"חשוב להבין שהפער לא קורה רק בישראל. אנשים מכל העולם באים לעשות השתלת שיער אצל הטורקים, לא רק בגלל שהם טובים, אלא בגלל שמדובר בפרוצדורה שעלות כוח האדם בה נמוכה באופן משמעותי. איפה שיש רגולציה וחוק כמו כאן או באירופה, לעומת מדינת עולם שלישי כמו טורקיה, שמשלמת לטכנאי שעובד שישה ימים בשבוע מהבוקר עד הלילה 450 דולר לחודש. השכר היומי של טכנאית אחת במרפאה שלי יכול להגיע ל-1,800-1,000 שקלים ליום".
6 צפייה בגלריה
ד"ר אלכס גינזבורג השתלת שיער
ד"ר אלכס גינזבורג השתלת שיער
"הטכנאים בטורקיה עושים הכול, הרופא אפילו לא מתכנן את ההשתלה". ד"ר אלכס גינזבורג בעבודתו בישראל
"אני עובד עם שש טכנאיות וזה קריטי להצלחת ההשתלה", מוסיף ד"ר גינזבורג. "ניתן גם להשתיל עם שתי טכנאיות אך כך ההשתלה תימשך כמה שעות. חשוב להבין שאחוזי ההישרדות של זקיקי השיער יורדים באופן דרסטי כשהם מחוץ לגוף ומשום כך השתלות ארוכות מדי אינן מומלצות. בטורקיה יש מרפאות מאוד מפורסמות שמבצעות 10-9 השתלות ביום, אך הרופא בכלל לא נוכח בניתוחים, אפילו לא מתכנן את ההשתלה. הטכנאים עושים הכול. אם תלך לטיפול שיניים, זה היה בסדר שטכנאי שיניים יעשה לך את הטיפול במקום רופא השיניים?".
"זה מאוד שונה", אומר לוגסי. "מצד אחד יש באמת בטורקיה מרפאות טכנאים, ומצד שני יש גם מרפאות שרופא מבצע בהן את ההשתלה. אותו רופא נוכח בכל השתלה ומבצע לרוב 3-2 השתלות ביום".
ויש גם עוד עניין חשוב שצריך לקחת בחשבון – המרחק הפיזי. הרי בכל פרוצדורה רפואית קיים חשש לסיבוכים מסוימים, ומה עושים אם אין כתובת לגשת אליה? "לא מעט אנשים עושים השתלה בחו"ל, חוזרים לארץ ואחרי יום -יומיים מקבלים מכה או מפתחים זיהום, ואין להם לאן לגשת", מספר גינזבורג. "באים אלי הרבה אנשים שיש להם בעיות כתוצאה מהשתלות שנעשו בתחילת אוקטובר, והם לא יכולים לחזור לשם לטיפול".
איילת גייר, המרכז הבינלאומי להשתלות שיעראיילת גייר
"השתלות בטורקיה מתבצעות ללא שום פיקוח רפואי. ביצוע בישראל מחייב נוכחות ושילוב משמעותי של רופא בתהליך. אנחנו מייצרים הרבה יותר ביטחון למושתל", מוסיפה גייר, ואילו מור מדגיש כי ידע בהשתלת שיער לבדה לפעמים אינו מספיק, וכי על הרופא המטפל להיות מקצועי בכל תורת שימור השיער. "התקרחות לא נגמרת בהשתלה, והשתלה היא לא טיפול מונע. הרבה אנשים ממשיכים להקריח גם לאחר מכן. הרופא המטפל חייב לדעת את רזי המקצוע ומה הטיפול שמתאים לבנאדם שעומד מולו".
איילת גייר: "השתלות בטורקיה מתבצעות ללא שום פיקוח רפואי. ביצוע בישראל מחייב נוכחות ושילוב משמעותי של רופא בתהליך. אנחנו מייצרים הרבה יותר ביטחון למושתל"
מול כל אלה עומד גם עניין איכות הביצוע. "נכון שכשמדברים על השתלות המדינה הראשונה שעולה זו טורקיה, אך יש כאן גם עניין של חוסר מודעות. בארץ יש מגוון רחב של מרפאות שיכולות לתת תוצאה יפה", אומר מור. ומה עם הפקטור האידיאולוגי? האם גם הוא משחק תפקיד? אי אפשר שלא.
"נכון, זה עולה קצת יותר כסף, אבל אנחנו מחבקים את התעשייה הישראלית ומפרנסים את הקהל הישראלי ולא את הכלכלה של ארדואן", אומרת גייר. "אני חושבת שמבחינה כלכלית, ככל שיהיו יותר השתלות שיער בישראל כך המחירים ירדו והמיומנות תגדל. כבר היום אני חושבת שאנחנו במחירים מאוד דומים לקליניקות הטובות והיקרות בטורקיה".

השוק הישראלי מתעורר

ההשפעות של המצב המדיני החדש ניכרות היטב עם הצטרפותם של שחקנים חדשים לשוק. רשת מכבי אסתטיקה למשל, הרחיבה לאחרונה את מנעד השירותים שלה, ופתחה מרפאה משל עצמה להשתלות שיער. על ההליך אמון ד"ר נג'את מראענה, בעל שש שנות ותק בתחום שטיפל כבר בכ-1,500 מטופלים בישראל.
ד"ר נג'את מראענה השתלת שיער מכבי אסתטיקהד"ר נג'את מראענה
"השתלות שיער הן טיפול רפואי לכל דבר וצריך להתייחס אליהן בצורה כזו. לצערי בטורקיה ובעוד כמה מקומות בעולם ההתייחסות לטיפול היא יותר כלכלית ושיווקית. כאן מתחיל הזלזול וכך גם התקלות. אנחנו יודעים לעשות את תיאום הציפיות הנכון ולא חשוב לנו רק למכור", הוא מסביר.
ד"ר ד"ר נג'את מראענה ממכבי אסתטיקה: "בטורקיה אדם עושה השתלה, חוזר לארץ ואין לו מענה. כאן יש פגישות ביקורת אחרי שבוע, חודש ושנה וזמן לענות על שאלות. אתה לא נמצא על מטוס למחרת אלא קרוב לרופא"
"בנוסף לזה, יש פה עובדה שאי אפשר להתעלם ממנה – בטורקיה אדם עושה השתלה, חוזר לארץ ואין לו מענה. כאן יש פגישות ביקורת אחרי שבוע, חודש ושנה וזמן לענות על שאלות. אתה לא נמצא על מטוס למחרת אלא קרוב לרופא. אנשים לא יודעים שהם מקבלים את אותו הטיפול. אותה שיטה שמתבצעת בטורקיה מתבצעת גם בארץ. הגיע הזמן להפנים שאפשר לעשות את זה קרוב לבית".
ומה לגבי המחירים? "לפי דעתי, הם לא רחוקים ממה שאתה מוציא ברגע שאתה קונה כרטיס לטורקיה. אנחנו מחלקים את ההשתלות להשתלה קטנה, בינונית וגדולה ועדיין הפער בין הקטנה לגדולה מבחינת מחירים לא כזה גדול".
יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת עור ומין, ד"ר ברוך קפלן, סומך את ידיו על הרפואה הישראלית ומסביר מדוע כדאי לבצע את ההליך כאן: "איכות הרופאים בארץ גבוהה מאוד. חלק ניכר מהרופאים המבצעים השתלות בארץ הם רופאים מומחים שעברו הכשרה מתאימה, ואיכות העבודה שלהם מצוינת. היתרון הגדול בביצוע השתלות בארץ הוא שיש כתובת, כמו כל דבר ברפואה, ואם בעיות כלשהן מתעוררות, הרופאים זמינים לתת מענה לכל בעיה שתצוץ.
ברוך קפלן יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת עור ומיןד"ר ברוך קפלן
"אנחנו נפגשים מדי פעם בהתמודדות עם חוסר יכולת לתקשר עם הרופאים הטורקים, לא רק בעת מלחמה, דבר שלא קיים כשהרופא נמצא בארץ. נושא כמו השתלת שיער זה לא דבר שאתה יכול להגיד שעושים שמפגש אחד וזהו. עדיף שתהיה אפשרות לבקר את הרופא שלך. זה כמו ביטוח: אם יש לך ביטוח זול ואתה לא צריך אותו אז לא קרה שום דבר, אבל לפעמים אתה חוסך ומשלם על זה ביוקר".
איך ניתן לבצע בחירה מושכלת של מרפאה בארץ? "קודם כל חשוב לברר מי אחראי על המרפאה: מי הרופא, מה הכישורים שלו, ההכשרה שלו. תמיד אפשר לברר אם מדובר ברופא בעל תעודת מומחה ולהתרשם ממקורות שונים במי מדובר ומהצוות מהמכון שלו. ככל שהדבר יותר קרוב לבית זה קל יותר. אפשר תמיד לשאול את רופא המשפחה או רופא העור אם הוא מכיר או אם יש לו המלצות".