בית־החולים סורוקה בבאר־שבע הוא המצטיין מבין בתי החולים הגדולים בישראל בכל הנוגע לזמן ההמתנה במיון בשנת 2020. כך עולה מדוח של משרד הבריאות שסוקר בין היתר את היקף הפעילות של המחלקות לרפואה דחופה.
העומס בחדרי המיון:
על פי הנתונים, בשנה שעברה חלה ירידה של 15% במספר הפונים לחדרי מיון, לא כולל יולדות, לעומת 2019. בחודשים מארס ואפריל 2020, אז הוכרז הסגר הראשון בגלל התפרצות הקורונה, נרשמה ירידה חדה במיוחד: צניחה של 38% במספר הפניות למיון באפריל, וירידה של 28% במארס. ירידה בולטת נוספת הייתה במספר הילדים והתינוקות שהגיעו לחדרי המיון: 25% פחות ב־2020 לעומת 2019. ההסבר לירידה הכללית הוא משבר הקורונה, שהביא לאורך השנתיים האחרונות לירידה כללית במספר הביקורים בבתי החולים.
1 צפייה בגלריה
כמה זמן תחכו במיון עד שיקבלו אתכם?
כמה זמן תחכו במיון עד שיקבלו אתכם?
כמה זמן תחכו במיון עד שיקבלו אתכם?
(צילום: עופר מאיר)
ד"ר דניאל טרוצקי, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), הסביר שהירידה בפניות לחדרי המיון עדיין מורגשת ושיש לכך השלכות שליליות על האבחון. "שנת 2020 הראתה ירידה משמעותית בנפח הפניות למוקדי הרפואה הדחופה בעיקר בשל הסגרים", אמר. "ב־2021 ראינו התאוששות וכמות הפניות עוד פעם עולה, אבל עדיין לא הגענו לנפחים של 2018 ו־2019. בנוסף, ישנם סוגי מחלות ובעיות רפואיות דחופות שהגיעו לאיחור באבחנה בגלל החשש להגיע למיונים. עד עכשיו אנחנו נתקלים בחולים שלא מגיעים לבתי החולים בגלל החשש להידבק בקורונה. זה יכול להתבטא בשבצים מוחיים ואבחון מאוחר של מחלות ממאירות. יש פרסומים בנושא הזה גם בעולם".
מהדוח של משרד הבריאות עולה כי חדרי המיון העמוסים ביותר מבחינת מספר הפניות היו סורוקה בבאר־שבע, איכילוב בתל־אביב, שיבא בתל־השומר, מאיר בכפר־סבא, שערי צדק בירושלים, שמיר בצריפין ורמב"ם בחיפה. משך ההמתנה הממוצע בחדרי המיון ב־2020 עמד על 3 שעות - ירידה לעומת 2019, אז זמן ההמתנה הממוצע עמד על 3.2 שעות. חדר המיון שבו ההמתנה הייתה הארוכה ביותר הוא של בית החולים הדסה עין כרם בירושלים, עם 4.2 שעות, הרבה מעל הממוצע הארצי. אחרי הדסה עין כרם: בילינסון בפתח־תקווה עם זמן המתנה ממוצע של 3.8 שעות ושערי צדק בירושלים עם 3.7 שעות.
יש לציין כי אחד הגורמים המשפיעים ביותר על זמני ההמתנה במיון (במקרה שהחולה מועבר לאשפוז) הוא זמינות המיטות במחלקות הפנימיות. רק לאחרונה פורסם ב"ידיעות אחרונות" שהמחלקות הפנימיות סובלות בשבועות האחרונים ממצוקת מיטות קשה, וזאת בגלל העלייה בתחלואה נשימתית ובשפעת. "2020 הייתה שנה מטורללת וקשה להסיק ממנה מסקנות על מה שקרה", מסביר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית. "זמני ההמתנה במיון נובעים, בין היתר, מכמות המקומות במחלקות הפנימיות. ככל שיש פחות מקומות במחלקות הפנימיות, זמני ההמתנה מתארכים בצורה מאוד משמעותית. ברגע שהמחלקות מתמלאות החולים נתקעים במיון, וזו הנקודה העיקרית מבחינתנו".
מהדסה עין כרם נמסר בתגובה: "זמן השהייה בחדר המיון בהדסה נובע מהתפיסה העקרונית על פיה הצוות אמור להעניק לכל מטופל את הטיפול, הבדיקות והפענוח המקיפים והמיטביים הנסמכים אך ורק על שיקולים רפואיים. צוות מערך המרכז לרפואה דחופה עוסק באבחון כמה שיותר מקיף הכולל לא מעט בדיקות, והמטופל לאורך תהליך זה לא מתאשפז - כפי שקורה בבתי חולים אחרים - אלא ממתין לתוצאות ופעמים רבות משתחרר לאחריהן. עין כרם הינו מבתי החולים העמוסים ביותר בארץ כאשר המחלקות הפנימיות הן בין הקטנות מבחינת מספרי מיטות אשפוז, כך שחולים אשר כן זקוקים לאשפוז לאחר הבדיקות המקיפות במיון ימתינו מעט יותר".