בשיתוף סאנופי
העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם. העור מגן עלינו מפני חום, קרני שמש, פציעות וזיהומים. העור גם אוגר מים ושומן, ומייצר ויטמין D. הוא מורכב משלוש שכבות: אפידרמיס, דרמיס ותת-עורית. באותה "שכבת מגן" של גופנו עלולים להתפתח עם השנים נגעים סרטניים.
רוב האנשים יודעים לקשר בין "מלנומה" לסרטן העור, אבל למעשה, רוב החולים במחלה הזו מאובחנים עם סוג אחר של סרטן העור ולאו דווקא עם מלנומה. בניגוד לסרטן עור מסוג מלנומה שהוא בעל מרכיב גנטי מסוים, סרטני עור אחרים - שאינם מלנומה - נגרמים לרוב בעקבות חשיפה לא מבוקרת לשמש במשך שנים רבות ובעיקר בגיל הילדות.
1 צפייה בגלריה
בדיקה מלנומה סרטן העור עור
בדיקה מלנומה סרטן העור עור
מלנומה. הסיכון עולה עם הגיל
(ShutterStock)
ישנם שני סוגים עיקריים של סרטן עור שאינו מלנומה:
קרצינומה של תאי הבסיס (BCC) - סוג זה מהווה בין 80%-75% מכל גידולי סרטן העור. הגידול מופיע בתאי הבסיס שנמצאים באפידרמיס ולרוב הוא יופיע באזורי עור החשופים לשמש כמו הפנים, הראש, הצוואר, הזרועות והידיים. הנגעים הסרטניים יופיעו לעתים קרובות כגבשושיות קטנות, מורמות ומבריקות, אך הם יכולים להתאפיין גם במראה אחר. גידולים אלו נוטים להתפתח לאט ולעתים רחוקות מתפשטים לחלקים אחרים בגוף.
קרצינומה של תאי הקשקש (SCC) - הגידול מופיע בתאי הקשקש בחלק העליון של האפידרמיס. כמו בקרצינומה של תאי הבסיס, הגידול מתחיל לעיתים קרובות באזורי עור החשופים לשמש כמו הפנים, השפתיים, האוזניים, הקרקפת, הכתפיים, הצוואר, גב כפות הידיים והאמות, אבל הוא יכול להופיע גם באזורים אחרים כמו צלקות, כיבים או נגעים אחרים של הגוף. הנגעים של סרטן עור מסוג תאי קשקש יופיעו לרוב ככתם אדמדם מחוספס או קשקשי על העור. גם במקרה הזה, נגעים יכולים להתאפיין בסוגים שונים של מראה. רוב סרטני העור מסוג שאינם מלנומה הם ברי טיפול וריפוי כאשר הם מאובחנים ומטופלים בשלב מוקדם.

בגיל המבוגר – הסיכון עולה

סרטן עור שאינו מלנומה – כמו הרבה סוגי סרטן אחרים – מאובחן בדרך-כלל בגילאים מבוגרים. ככל שתוחלת החיים גדלה, כך מאובחנים חולים רבים יותר. ברוב המקרים, כשהמחלה מתגלה בשלבים הראשונים שלה, הטיפול יכלול כריתה כירורגית פשוטה בהרדמה מקומית, אך יש אפשרות לקרינה שטחית עם אחוזי ריפוי קרובים לכריתה הכירורגית. הקרינה משמשת בדרך כלל לטיפול באנשים מבוגרים יותר ולמקרים שבהם כריתה כירורגית עלולה לגרום לפגיעה באיבר (עין, אף ואוזן) או לפגיעה אסתטית ניכרת. בשלבים מתקדמים של המחלה, נעשה שימוש בטיפולים ממוקדי מטרה - תרופות שמכוונים לתאים הסרטניים במטרה להרוס אותם ובטיפולים אימונותרפיים - תרופות שמעוררות את מערכת החיסון של החולה לזהות ולהשמיד תאים סרטניים בצורה יעילה יותר.
למרבה הצער, חלק מהמבוגרים מאובחנים בשלבים מתקדמים כאשר כבר לא ניתנים להסרה באמצעות ניתוח כירורגי או שהם מאובחנים בשלב מוקדם אך חוששים מהניתוח. בנוסף, חלק מהקשישים לא מכירים את הטיפולים החדשים ולא יודעים על האפשרויות הטיפוליות החדשות במחלה. במסגרת הטיפול בקליניקה בבית החולים פגשתי מטופלת בת 90 עם נגע קל שניתן היה להסירו באמצעות ניתוח פשוט. אולם אותה חולה חששה מההליך הכירורגי וכעבור ארבע שנים, הנגע התפתח לגודל של עשרה סנטימטרים ומנע ממנה לאכול. לצערנו, מבוגרים רבים מגיעים לאונקולוג בשלב מאוחר מדי. לו היו מגיעים מוקדם יותר לבדיקה אצל רופא עור – הטיפול יכול היה להיות פשוט בהרבה.
יש כמה קבוצות שנמצאות בסיכון מוגבר לתחלואה בסרטן העור שאינו מלנומה: ראשית, אנשים הגרים במדינות שטופות שמש – כמו ישראל. קרינת UV פוגעת ב-DNA של תאי האפידרמיס, ועם השנים יכולה לגרום לסרטן העור. האוכלוסייה במדינה שלנו נמצאת בסיכון מוגבר ולכן עלינו לנקוט משנה זהירות. אמנם סרטן עור שאינו מלנומה נפוץ בעיקר בעשור השביעי והשמיני לחיים אך הסיכוי לתחלואה מושפע מההתנהגות שלנו בגיל הצעיר. שנית, לאנשים בהירי עור יש נטייה מוגברת לחלות בסרטן העור פי 70 בהשוואה לאדם בעלי גוון עור שחום. לכן על אוכלוסייה זו להתמגן היטב לפני חשיפה לשמש ולהיבדק באופן קבוע על ידי רופא עור. שלישית, אוכלוסיות בעלות דיכוי מערכת החיסון ומושתלי איברים נמצאות גם כן בסיכון מוגבר.

איך להימנע?

בכל שנה מאובחנים כעשרת אלפים בני אדם עם סרטן עור שאינו מלנומה בישראל. יש כמה דרכים להקטין את הסיכוי לתחלואה. ראשית, עלינו להקפיד על חשיפה מבוקרת לשמש. חשיפה ממושכת לשמש בגיל צעיר עלולה לגרום לסרטן העור בגיל מאוחר יותר. ייתכן מאוד שבגיל 20 או 30 לא נרגיש דבר אם נשתזף בחוף הים או נסתובב בשמש הקופחת כל היום, אבל את התוצאות של החשיפה לשמש נחווה בגיל מאוחר יותר. חשוב להקפיד על חבישת כובע במהלך שעות היום, להימנע מלהסתובב עם גופיות לפרקי זמן ממושכים, ולהשתמש במקדמי הגנה בעיקר על הפנים, העורף והידיים. כמו כן, יש להשתדל להימנע מלבקר בים ובבריכה בשעות החמות.
בנוסף, יש להקפיד על ביקור שנתי אצל רופא עור לסקירת נגעים ושומות. חשוב שהבדיקה תיעשה אצל רופא עור ולא רופא משפחה או כירורג באמצעות מכשיר הנקרא דרמטוסקופ. בדיקה קצרה ופשוטה יכולה למנוע סיבוכים מאוחרים יותר. צריך לזכור שאחת הסיבות לעיכוב בטיפול בסרטן עור שאינו מלנומה, בעיקר בקרב מבוגרים, נובעת מהעובדה שקשישים רבים המתגוררים בבתי אבות או בדיור מוגן לא נמצאים תחת השגחה רפואית רציפה של קרובי משפחה או רופאים, והם אינם מגיעים למרכזים הרפואיים לבדיקת נגעים חריגים.
ב-95% מהמקרים סרטן עור שאינו מלנומה ניתן לטיפול פשוט וקצר אם מאתרים את הנגעים בזמן. לכן חשוב שתדאגו לעצמכם ולבני משפחתכם - בעיקר בני הגיל השלישי. הקפידו להימנע מחשיפה ממושכת לשמש ובקרו פעם בשנה אצל רופא העור באופן קבוע.
הכותב הוא אחראי המרפאה הרב-תחומית לממאירויות שאינן מלנומה במרכז דוידוף בבית החולים בילינסון
  • למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא המטפל.
מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי