בשיתוף סאנופי
הקורונה שינתה את חיינו במובנים רבים – ובעבור רופאי ילדים, השינוי הזה מורגש היטב גם אחרי שהגלים המשמעותיים של המגפה כבר מאחורינו. אם בעבר, הקיץ נחשב לתקופה שבה ילדים חלו פחות במחלות זיהומיות כמו צינון ומחלות ויראליות נוספות, מאז פרוץ מגפת הקורונה המצב השתנה וגם הקיץ כבר לא מתאפיין בשקט היחסי הזה.
עם סיום הסתיו ותחילת החורף, החלה גם באופן פורמלי עונת הווירוסים. מחלות נגיפיות (ויראליות) שכיחות יותר אצל תינוקות וילדים כי הם שוהים כידוע בתוך חללים סגורים למשך זמן רב בכל יום (מעונות, גנים ובתי ספר) , כמו כן ילדים בכלל ופעוטות בפרט, מטבע הדברים לא שומרים על היגיינה וריחוק חברתי – וזה גורם לערבוב של פתוגניים (מחוללי מחלות) בכל רגע נתון.
הנגיף השכיח ביותר בקרב ילדים עד גיל שנתיים הוא ה-(Respiratory Syncytial Virus) - RSV. זהו וירוס אשר עלול לגרום לזיהום בדרכי הנשימה העליונות, אך לעיתים עלול לגרום למחלה הנקראת "ברונכיוליטיס" - זיהום גם של דרכי האוויר התחתונות בריאות. על פי ההערכות, כמעט 100 אחוזים מהתינוקות ייחשפו לנגיף בשנתיים הראשונות לחייהם, ואצל רובם זה יתבטא במחלה קלה עם נזלת בלבד. עם זאת, כיוון שחומרת המחלה אינה ניתנת לחיזוי, חלק מהילדים, גם אלו שנולדו במועד וללא מחלות רקע, ובמיוחד תינוקות קטנים מאוד, או ילדים עם מחלות רקע, עלולים לפתח מחלה קשה ומורכבת יותר, שעלולה אף להצריך אשפוז בבית חולים. כבכל שנה בסתיו (עונת מעבר+ השיבה למסגרות) צפויה גם עלייה בהיארעות אסתמה ואלרגיה – מחלות שיכולות להחמיר את המצב אצל חלק מהילדים.
1 צפייה בגלריה
חשוב להיות מודעים למחלה בקרב ילדים. נגיף ה- RSV
חשוב להיות מודעים למחלה בקרב ילדים. נגיף ה- RSV
חשוב להיות מודעים למחלה בקרב ילדים. נגיף ה- RSV
(צילום: shutterstock)

"זה ויראלי" – ובכל זאת יש הרבה מה לעשות

רוב ההורים לא אוהבים לשמוע מרופא הילדים "זה ויראלי" ושאין יותר מדי מה לעשות כדי להקל על הסבל הנגרם לילדם. זה הגיוני ומובן שהורים יחפשו מזור שיפחית את אי הנוחות ואת התסמינים שנגרמים מתחלואת החורף.
יש הרבה דברים שנוכל לעשות בעצמנו כדי להפחית את התחלואה של ילדינו. את הדברים האלו כולנו למדנו להכיר היטב בתקופת הקורונה – שימוש במסכות, שטיפת ידיים, הימנעות מהחלפת מוצצים ובקבוקים בין הילדים, הקפדה על היגיינה ופתיחת חלונות לאוורור החלל לאורך כל שעות היום. אלו עצות שיעזרו להפחית את ההידבקות בכל המחלות המידבקות – ולכן חשוב לאמץ אותם כחלק מהשגרה לאורך כל השנה ובייחוד בעונות הסתיו והחורף.
מה עושים במקרה שהילד או הילדה כבר נדבקו במחלה? חשוב להירגע ולזכור שברוב המקרים היא כאמור תתבטא בתסמינים קלים בלבד – אך כמובן שיש לעקוב ולהבין אם מורגשת החמרה במצב הרפואי. אם עולה החשד שהילד סובל מסיבוכים כגון חום גבוה, שיעול בלתי פוסק, נשימה כבדה או מהירה – חשוב כמובן לפנות בהקדם לרופא הילדים להערכה ולהמשך בירור.
ככל שכולנו כחברה נהיה מודעים יותר לכללי ההיגיינה, נקפיד על שגרת החיסונים ונשמור על ילדינו, גם בבית וגם במסגרות החינוכיות, כך נוכל להפחית את הסיכון למחלות זיהומיות שאמנם אצל רובנו לא מעוררים דאגה מיוחדת – אך עלולות כאמור להיות משמעותיות בעבור ילדים ומבוגרים בקבוצות סיכון. גם עכשיו, כשעברנו את התקופה שבה נדרשנו לסגרים, מסכות וריחוק חברתי – חשוב לטפח מודעות והרגלים בריאים שיאפשרו להשפיע לטובה על בריאות הציבור ואפילו להציל חיים.
כל התינוקות צריכים הגנה בפני RSV - למידע נוסף היכנסו לאתר חיסון וידע
הכותבת היא מנהלת היחידה למחלות ריאה ומרכז ציסטיק פיברוזיס, בבית החולים כרמל.
למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא.ה המטפלים.
מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי