בשיתוף אסטרהזניקה
בחודש שעבר ציינו ברחבי העולם את 'חודש הלב' להעלאת המודעות לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם – גורם התחלואה והתמותה מספר אחד בעולם. הנפוצה מבין מחלות הלב, היא אי- ספיקת לב שפוגעת במעל ל-2 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם ולמרות זאת, רבים לא מכירים את התסמינים, את חשיבות האבחון המוקדם, ואת דרכי הטיפול במחלה.
"אי ספיקת לב" היא אבחנה קלינית שכוללת סוגים שונים של מחלות שהמשותף לכולן – פגיעה מבנית או תפקודית בשריר הלב, שמשבשת את היכולת שלו לספק דם לרקמות של הגוף. הסוגים השונים נובעים מגורמים שונים – ומכאן גם הטיפול שונה. ההערכה שבישראל ישנם כ-170 אלף מטופלים מאובחנים שמתמודדים עם שני הסוגים הנפוצים של המחלה: אי ספיקת לב סיסטולית ואי ספיקת לב דיאסטולית. אומנם אי ספיקת לב יכולה להופיע בכל גיל, אך היא מאופיינת יותר אוכלוסייה בגיל המבוגר, ואצל נשים היא תתבטא בדרך כלל מעט מאוחר יותר, יתכן גם בשל שיהוי באבחנה.
5 צפייה בגלריה
מחלת לב
מחלת לב
מחלת לב
(צילום: shutterstock)
באי ספיקה סיסטולית כוח ההתכווצות של שריר החדר נחלש, והוא אינו מצליח להתרוקן כראוי. כתוצאה מכך נותר בו דם רב ונוצר גודש בעליה ובוורידים שמאחוריה. כמו כן, תפוקת הלב פוחתת והזרימה במעגל מחזור הדם נחלשת. באי ספיקה דיאסטולית שריר החדר מתכווץ היטב אך הוא נוקשה ואינו מצליח להגיע להרפיה טובה ולהתמלא בדם כראוי, בשלב ההרפיה. כתוצאה מכך, המילוי החדרי נפגע ותפוקת הלב פוחתת. במקביל, נוצר גודש דם בעליה ובוורידים שמאחוריה.
ד"ר אורן כספי, מנהל היחידה לאי ספיקת לב והמרכז לחדשנות ומחקר קרדיווסקולרי במרכז הרפואי רמב"ם, מסביר: "השכיחות של המחלה נמצאת בעליה מתמדת כיוון שהאוכלוסייה מזדקנת, המטופלים עם מחלה כלילית שורדים למשך שנים רבות בשל היכולת לטפל בצנתור בעת התקף לב ובנוסף, הטיפולים המצוינים שיש לנו לאי ספיקת לב מאפשרים שרידות גבוהה יותר למטופלים. מרגש לדעת שאנחנו נמצאים בשנים בהן יש מהפכה של ממש בתחום אי ספיקת לב. קיימים טיפולים רבים שהם מאריכי חיים".
5 צפייה בגלריה
מחלת לב
מחלת לב
מחלת לב
(צילום: shutterstock)
התסמינים של אי ספיקת לב כלליים. איך למרות זאת ניתן לאבחן?
"התסמינים של אי ספיקת לב חמקמקים בהרבה מהמטופלים בתחילת הדרך", מסביר ד"ר כספי, "הם יכולים להתבטא בקושי לבצע מאמצים וחולשה. לעיתים אנשים שנמצאים בכושר מדווחים על קושי בביצוע פעילות ספורטיבית באותה עצימות שביצעו בעבר. תסמינים נוספים בשלבים יותר מתקדמים של המחלה כוללים קוצר נשימה, שיעול לילי, ובצקות ברגליים".
העובדה שהתסמינים כלליים ועלולים להיגרם גם ממחלות אחרות, יוצרת קושי באבחון של אי ספיקת לב וכך עלול להתפספס 'חלון ההזדמנויות' לקבל טיפול ולמנוע הדרדרות. לעיתים, במיוחד בקרב מבוגרים, אנשים נוטים לייחס את העייפות ואת קוצר הנשימה לגיל, ולכן המודעות לנושא חשובה מפני שבאמצעות טיפול מתאים אפשר לשפר משמעותית את איכות החיים.
אז איך בכל זאת ניתן לאבחן?
"הנקודה הראשונית והחשובה היא השלב בו עולה החשד", מסביר ד"ר כספי, "ברגע שמתעורר חשד מומלץ להיבדק על ידי רופא המשפחה, לבצע אק"ג ולבחון את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם. ישנן שתי בדיקות שיכולות לסייע לאבחנה של המחלה: הראשונה היא NT-ProBNP - חומר שמופרש מתאי הלב שבאמצעות הבדיקה מאפשר לשלול נוכחות של אי ספיקת לב אם הרמה שלו בגוף תקינה. בדיקה חשובה נוספת היא אקו-לב (אולטרסאונד של הלב) שמאפשר זיהוי בעיות בהתכווצות או הרפיה של שריר הלב, בעיות במסתמי הלב והערכה של הלחצים בתוך מדורי הלב".
ד"ר כספי מדגיש שמעל 50% מחולי אי ספיקת הלב סובלים מאי ספיקת לב עם התכווצות תקינה של שרירי החדר השמאלי של הלב (מקטע פליטה תקין). "עבורם חשוב מאוד שהבדיקה תכלול הערכה מדוקדקת של ההרפיה של שריר הלב והלחץ הקיים במדורים השונים. במקרים בהם הבדיקות תקינות ועדיין נמשכים תסמינים, יש לבצע הערכה במרכזי אי ספיקת לב הכוללת בדרך כלל גם הערכה מורכבת יותר תוך כדי ביצוע מאמץ".
האבחנה של המנגנונים של אי ספיקת לב היא משמעותית, כיוון שהיא משפיעה על הטיפול המיטבי במחלה שנבנה על פי הפרופיל האישי של החולה. "הטיפול באי ספיקת לב נועד לעכב את התקדמות המחלה, לאפשר למטופלים רמת פעילות טובה, איכות חיים מספקת, ולמנוע אשפוזים בבתי החולים", מסביר ד"ר כספי ומוסיף: "אנחנו מעריכים שהטיפול התרופתי יכול להאריך את תוחלת החיים של חולה באי ספיקת לב בכ-8 שנים. זה המון. נתון זה מדגיש את החשיבות לכך שמטופל נדרש להימצא תחת טיפול בצורה טובה ומותאמת לפרופיל שלו".
5 צפייה בגלריה
אי ספיקת לב - אורן כספי
אי ספיקת לב - אורן כספי
אי ספיקת לב - אורן כספי
(אסטרהזניקה )
מתי נדרש טיפול באי ספיקת לב והאם כל המאובחנים נדרשים לטיפול?
"מרבית המאובחנים נדרשים היום לטיפול", אומר ד"ר כספי, "הטיפול נועד בראש ובראשונה לעכב את התפתחות המחלה ולהאריך חיים, לאפשר רמת פעילות ואיכות חיים טובה יותר ולמנוע אשפוזים בבתי החולים.
עידן אופטימי ואפשרויות טיפול אפקטיביות
לדברי המומחים, אנחנו חיים בעידן אופטימי בתחום הקרדיולוגיה מפני שישנן אפשרויות טיפוליות יעילות. אומנם אי אפשר לרפא אי ספיקת לב, אבל אפשר למנוע הידרדרות, להאריך את תוחלת החיים ולמנוע אשפוזים. "קיימות אפשרויות טיפול אפקטיביות שניתן להציע לחולים", מסביר ד"ר כספי. "במסגרת הטיפולים תרופתיים – יש מספר טיפולים מצילי חיים ובהם נכללים תרופות – שחלקן מתאימות לכל הספקטרום של תפקוד לבבי, ומכשירים (דיפיברילטור מושתל במקרה של הפרעות קצב, דיפברילטור עם יכולת לסנכרן את קירות הלב ומסייע לב מלאכותי שזה משאבה שמחליפה את חדר שמאל של הלב)", מסביר ד"ר כספי.
"בנוסף, יש הרבה מאוד אמצעים טיפוליים חדשניים שניתנים לחולי אי ספיקת לב – משינוי מבנה הלב דרך טיפול בבעיות מסתמיות, השתלת "שסתום" לפריקת לחץ במדורי הלב ועוד רבים נוספים. אנחנו מתמקדים גם ביכולת הניטור של המטופלים על בסיס מוצרים לבישים או מושתלים. אפשר להעריך שבשנים הקרובות יהיו יותר ויותר מוצרים כאלו זמינים לכלל אוכלוסיית החולים", מוסיף ד"ר כספי.
5 צפייה בגלריה
אי ספיקת לב
אי ספיקת לב
מתרופות להשתלת שסתום: טיפולים חדשניים לחולים
(צילום: shutterstock)
תחום נוסף שהתפתח בשנים האחרונות הוא התרופות הביולוגיות החדשות שנועדו לטפל באופן מדויק בגורם לאי ספיקת לב. "בתחום הזה אנחנו חווים ממש מהפיכה בשנים האחרונות ורואים יותר ויותר טיפולים ביולוגים חדשניים ומדויקים", מסביר ד"ר כספי, "מתוך הבנה והיכרות של מנגנון ספציפי לאי ספיקת לב, מייצרים טיפול מדויק למחלה הנקודתית של החולה וכפועל יוצא מזה, רמת האבחון שנדרשת מאיתנו צריכה להיות מדויקת. כך ניתן להציע טיפולים משני חיים ומשפרי איכות חיים בצורה טובה. בעתיד אנו מאמינים שיהיה ניתן לטפל גם באמצעות טיפול גנטי שנמצא כיום עדיין בשלב של מחקר קליני".
ד"ר כספי מדגיש את חשיבות הטיפול התרופתי. לדבריו, חשוב להבין שלטווח הארוך יש שינוי מאוד משמעותי באיכות החיים וביכולת לחיות חיים מלאים. "הטיפול התרופתי מייצב את המחלה, מאפשר הארכה של תוחלת חיים ושמירה על איכות חיים. מטופלים יכולים להשתתף בפעילות ספורטיבית כמו רכיבה על אופניים או שחיה גם אם תפקוד הלב ירוד באמצעות הטיפולים".
5 צפייה בגלריה
גבר ואישה בעת אימון הרמת משקולות
גבר ואישה בעת אימון הרמת משקולות
שמירה על אורח חיים בריא היא חיונית
(צילום: shutterstock)
הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה
בסופו של דבר, על אף הטיפולים החדשים והמתקדמים, אי ספיקת לב היא מחלה שלא ניתן לרפא ולכן הדרך הטובה ביותר היא למנוע אותה. לשם כך חשוב לאזן את גורמי הסיכון ולהימנע מעישון מכל סוג שהוא (כולל איוד ונרגילה), לאזן את לחץ הדם, לטפל ברמות כולסטרול גבוהות בדם, לטפל בסוכרת באם זו קיימת או למנוע את הופעתה. "יש חשיבות גדולה לבצע פעילות גופנית שגרתית של מעל 150 דקות בשבוע", מדגיש ד"ר כספי ומוסיף: "למטופלים לאחר אירוע לבבי או ניתוח לבבי מומלץ מאוד להשתתף בתוכניות לשיקום לב באופן פיזי או שיקום לב מרחוק".
בשיתוף אסטרהזניקה