לא רק פצעי בגרות: אקנה היא מצב עור מתמשך המתבטא במגוון צורות, כולל ראשים לבנים, נקודות שחורות, נגעים ציסטיים ופצעונים. האקנה, שמופיעה לראשונה לרוב בגיל ההתבגרות, משתנה בחומרתה ויכולה להימשך גם שנים. למרות שהיא לא מהווה מצב בריאותי מסוכן, עלולות להיות לה השפעות הרסניות על הרווחה הנפשית של הסובלים ממנה - עם תחושות של הערכה עצמית לקויה ופגיעה בביטחון העצמי. לכן, לא מפתיע שקיימים מיתוסים רבים בתחום וגם פתרונות לא מקצועיים שעלולים להחמיר את המצב. בדקנו את הבולטים שבהם.

1. "עד החתונה זה יעבור" - רק בני נוער סובלים מאקנה

לא נכון. למרות שהופעת אקנה מזוהה עם גיל ההתבגרות – אין זה מחייב שהיא תיעלם עם סיומו. במהלך תקופת ההתבגרות, הורמונים בשם אנדרוגנים מעוררים את פעולת בלוטות החֵלֶב , מה שמוביל לייצור יתר של החומר השומני (סבום). עודף חלב, חיידקים ותאי עור מתים בבלוטות השמן סותמים את הנקבוביות. האקנה יכולה להופיע בתור ציסטות, נקודות שחורות, לבנים או פצעונים רגילים ובכל מקום בגוף, כולל הגב והכתפיים. אקנה הורמונלית שכיחה יותר אצל נשים ויכולה לחפוף למחזורי הווסת ולגיל המעבר ולהתמקד באזור הסנטר והשליש התחתון של הפנים.
4 צפייה בגלריה
אקנה
אקנה
אחוז המתבגרים הסובלים מאקנה עומד על 85% לעומת 30% בקרב מבוגרים
(צילום: shutterstock)
יחד עם זאת, יש גם מבוגרים הסובלים מאקנה. אחוז המתבגרים הסובלים מאקנה עומד על 85% לעומת 30% בקרב מבוגרים, נשים וגברים כאחד. היא קשורה לתנודות הטבעיות של ההורמונים בגוף אבל לא רק – האקנה יכולה פשוט להופיע, גם ללא קשר ישיר להורמונים. יש אנשים שחוו התפרצות אקנה זעירה בגיל ההתבגרות, אולם בהמשך החיים חוו התפרצות קשה יותר.

2. "אתה לא שוטף מספיק את הפנים" - האקנה נגרמת מהרגלי היגיינה לא מספקים

לא נכון. לא ניתן לקשר את שגרת ההיגיינה והניקיון להתפרצות אקנה. יתרה מכך, ניקיון יתר עלול לגרות את העור ואפילו להחמיר מצבי אקנה. שטיפת פנים לעתים קרובות מדי עלולה להזיק לעור בשל הסרת מחסום ההגנה של שלו. ללא מחסום זה, העור נחשף ללכלוך וחומרים מגרים, והתפרצויות האקנה עלולות להתגבר. שטיפת יתר יכולה גם להסיר את השמנים הטבעיים של העור, לייבש אותו ובכך לעודד ייצור יתר של שמן, ולסתום את הנקבוביות. גם פילינג לא מומלץ כשגרת טיפוח. קרצוף העור למעשה עשוי להחמיר את האקנה.
מה עושים? תדירות שטיפת העור תלויה בסוג העור. לרוב מומלץ לשמור על שטיפה פעמיים ביום, בוקר וערב, אך יש מי שגם שטיפת פנים אחת ביום תחמיר את מצב האקנה שלהם. לרוב, למי שסובל מאקנה מומלץ לשטוף פנים עם תכשיר ניקוי עדין ונטול ריח פעמיים ביום. יש למרוח בעדינות, עם קצות האצבעות ולאחר מכן לשטוף במים חמימים.
4 צפייה בגלריה
ד"ר סיון מרסר
ד"ר סיון מרסר
לחץ אינו גורם לאקנה, אבל הוא כן יכול להגביר אותה. ד"ר סיון מרסר

3. "תפסיקי עם השוקולד והפיצה" - מזון שומני יכול לגרום להתפרצות אקנה

לא מדויק. אין קשר ישיר בין אכילת שוקולד, פיצה, צ'יפס או שניצל להתפרצות אקנה. יחד עם זאת, ישנם מחקרים שמצאו קשר בין אקנה למוצרי חלב לא אורגניים. בנוסף, מכיוון שאקנה היא מצב דלקתי, היא יכולה להיות מושפעת ממזונות בעלי ערך גליקמי גבוה, קרי כאלה המכילים אחוז גבוה של סוכרים ופחמימות פשוטות. לכן תזונה מאוזנת ובריאה עשויה לעזור להפחית את הסבירות להתפרצות אקנה.

4. "זה רק בגלל שאת בלחץ" – מצב נפשי גורם להתפרצות אקנה

לא מדויק. לחץ אינו גורם לאקנה, אבל הוא כן יכול להגביר אותה וחוויות מלחיצות עלולות להחמיר התפרצות קיימת. מספר מחקרים הגיעו למסקנה שאירועי חיים מלחיצים יכולים להגביר את הופעת האקנה, ככל הנראה כתוצאה מהתגובה ההורמונלית הנוצרת בגוף כאשר אנחנו חווים מתח. הורמוני הסטרס, קורטיזול, מופרשים על ידי המערכת האנדוקרינית של הגוף, אשר תורמת לייצור גדול יותר של חֵלֶב (סבום).

5. "תפוצץ וזהו" – זו הדרך המהירה ביותר להיפטר מאקנה

ההפך הוא הנכון! ניקוז פצעונים ולחיצה על "נקודות שחורות" (קומדונים) עלולה להוביל לדלקות נוספות, לזיהום ולצלקות. עד כמה שזה מפתה לסחוט פצעון, לא חכם או מומלץ לעשות את זה בבית. פיצוץ פצעון עלול להוביל להידבקות הנקבוביות הסמוכות ולהגברת הדלקת, או להחמיר את ההתפרצות הקיימת, ובכלל לגרום נזק בלתי הפיך לרקמת העור הבסיסית, ולגרום לשינויי צבע או לצלקות עקשניות. במקרים דחופים, טיפול נקודתי עם מוצרים המכילים חומצה סליצילית יכול לעזור, כמו גם תרופות ביתיות כמו קוביות קרח שיכולות לעזור להפחית את הדלקת, ולצמצם את הפצעון.

6. "יש לך עור שמן" - סוג העור גורם לאקנה

לא מדויק. עור שמן יכול להיות קשה לטיפול, אבל זה לא בהכרח הגורם לאקנה. אנשים בעלי עור יבש ומעורב יכולים להיות מועדים לאקנה בדיוק כמו אנשים עם עור שמן. לאנשים עם עור שמן יש בלוטות חלב פעילות יתר, לעתים קרובות כתוצאה מהתייבשות או מגוון גורמים כמו גנטיקה, תנאי מזג האוויר ואפילו תרופות מסוימות. הימנעות מלגעת בפנים במהלך היום והקפדה על שגרת ניקוי נכונה יכולה לעזור להפחית את כמות השמן שהעור מייצר, וכן, איזון כמות הלחות שהעור מקבל בעזרת שתייה, קרם לחות ושימוש במוצרי טיפוח מתאימים - יעשה גם הוא הבדל.

7. "צאי לשמש" - שיזוף יסייע בהחלמת האקנה

לא מדויק. מעט זמן בשמש לא יזיק, אבל חשיפה ממושכת לקרני השמש או לאור אולטרה סגול עלולה לגרות את העור ולהגביר את האקנה, ויחד איתה כמובן את הסיכוי לסרטן העור. למרות שזה עשוי להרגיש כאילו זה מייבש את העור, השמש לא מועילה בריפוי אקנה. השמש גם עלולה לייבש את העור, מה שגורם לו לייצר יותר שמן ובסופו של דבר יחמיר את האקנה. חשיפת יתר לשמש גם גורמת להזדקנות מואצת של העור ומתבטאת בקמטים, עור רפוי וכתמי שמש. שימוש בקרם הגנה נטול ריח עם מרכיבים כמו תחמוצת אבץ תגן על העור מפני קרני השמש המזיקות ותגביל את הסיכויים להתפרצות.
ויש עוד כמה אמונות שהשתרשו בנושא. חלקן ממש לא נכונות ואחרות נכונות באופן חלקי:

אקנה מופיעה רק בפנים

לא נכון. עור הגוף עבה יותר מעור הפנים, אבל גם עליו יכולים להופיע פצעונים ואף להיות עקשניים יותר. באילו אזורים בגוף עלולה להופיע אקנה? כתפיים, חזה, זרועות, בטן, מפשעות, ירכיים, גב, ישבן וגם בצוואר.

טיפול באקנה מיד עם ההתפרצות הראשונה יכול למנוע החמרה

נכון! טיפול מוקדם יכול למנוע מפצעונים להתפתח לעור עם הרבה פגמי אקנה שונים, כולל ציסטות עמוקות וכואבות, ובנוסף יכול גם למנוע צלקות אקנה קבועות.

החלפת מצעים לפחות פעם בשבוע יכולה לסייע עם אקנה

נכון! בתום שבוע של שינה המצעים גדושים בתאי עור מתים וחיידקים שעלולים לסתום את הנקבוביות ולהוביל להתפרצות אקנה

איפור יכול לגרום להתפרצות אקנה

לא מדויק. אומנם תכשירי איפור מסוימים עלולים להחמיר את מצב העור, אבל לא כל איפור מכיל מרכיבים שיובילו בהכרח לאקנה. התפרצות אקנה הנגרמת מאיפור תופיע כפצעונים שיתבטאו בעשרות בליטות זעירות לאורך קו השיער, הסנטר, הלחיים והשפתיים. יכול לקחת להם שבועות לצוץ ואם ממשיכים להתאפר ללא הרף, יהיה גם קשה לטפל בהם. למרות זאת, זו תפיסה נפוצה ומוטעית שששימוש באיפור מכל סוג יגרום לאקנה.
4 צפייה בגלריה
לא לישון עם איפור ולנקות היטב את הפנים
לא לישון עם איפור ולנקות היטב את הפנים
לא לישון עם איפור ולנקות היטב את הפנים
(צילום: shutterstock)
מה עושים? המפתח למניעת אקנה כתוצאה מאיפור הוא לחקור בקפידה את מוצרי האיפור והנוסחאות שלהם. חשוב לשים לב לציון על גבי התכשירים כי הם נטולי שמן, אינם סותמים נקבוביות, ולא קומדוניים. בנוסף, חשוב לא לישון עם איפור ולנקות היטב את הפנים כשמסירים את האיפור. את מברשות האיפור והספוגים מומלץ לנקות אחת לשבוע.

גם אחרי החלמה מאקנה יש לתחזק את הטיפול

נכון. כדי לשמור על עור נקי מאקנה חשוב לטפל באקנה שנמצא מתחת לפני העור. יש להתייעץ עם רופא עור על התכשירים הרלוונטיים וכן על משך תקופת הטיפול.

נקודות שחורות מופיעות כשהנקבוביות נסתמות מלכלוך

לא נכון. ראשים שחורים מופיעים במצב שבו נקבובית נסתמת מעודף שומן, תאי עור מתים וחיידקים. הנקבוביות הן פתחים זעירים סביב זקיקי שיער ובלוטות זיעה שעוזרות לגזים ולנוזלים לעבור דרך פני העור. בעוד שהן קיימות בכל מקום שבו יש בלוטות שומן על העור, הן מרוכזות בעיקר בפנים, ובמיוחד על האף ומסביב לו.
הדעה הרווחת היא שהנקבוביות בפנים נפתחות ונסגרות בהתאם לתנאים מסוימים. עם זאת, מכיוון שלנקבוביות אין שרירים, הן אינן יכולות להתכווץ ולכן זה גם אומר שלא ניתן לפתוח את הנקבוביות באדים או לסגור אותן במסכות פנים מפוארות או בעזרת מים קרים, כפי שמציעים מיתוסים רבים על עור ואקנה. גודל הנקבוביות נקבע במידה רבה גם על ידי גנטיקה. למרות שהן לא יכולות לגדול או להתכווץ כרצונן, הנקבוביות יתרחבו כאשר הן סתומות בעור מת ובעודף חלב וזה מה שמוביל לנקודות שחורות או לפצעונים.
מה עושים? שימוש ברטינואיד עשוי לעזור וגם שטיפת הפנים במים חמים או ניקוי באדים - כדי לשחרר את הגודש. זה יעזור לנקות את העור ולמנוע התפרצויות עתידיות, אך לא ישנה לצמיתות את הגודל או הצורה של הנקבוביות.

משחת שיניים יכולה לרפא פצעונים

לא נכון. הדעה הרווחת בעבר (ויש שעדיין אוחזים בה גם היום) הייתה שמשחת שיניים על פצעון תייבש אותו במהירות, הודות לריכוז הסודה לשתייה, מי חמצן וכימיקלים אחרים הנמצאים בתכשיר. חומרים אלו עשוים לגרום לפצעון להיעלם בשלב מסוים, אך אין הוכחה שהתוצאה תהיה מהירה או מבלי לגרום לנזק נוסף לעור. הפלואורידים שבמשחת שיניים אף עלולים להחמיר את מצב האקנה. המנטול והמנטה בסוגים רבים של משחות שיניים עלולים לגרום לתגובות אלרגיות כמו עור יבש, אדום או מתקלף. שימוש במשחת שיניים כטיפול באקנה עלול להוביל גם לפריחות מגרדות.
4 צפייה בגלריה
אקנה
אקנה
הפלואורידים שבמשחת שיניים אף עלולים להחמיר את מצב האקנה
(צילום: shutterstock)
מה עושים? נסו במקום טיפול נקודתי המכיל חומצה סליצילית.

איך מטפלים ביעילות באקנה?

הטיפול באקנה תלוי בחומרת המחלה. במצבים של אקנה מתונה ניתן לנסות להשתמש בתכשירים תרופתיים, תכשירי ניקוי טיפוליים וטיפולים נקודתיים. המרכיבים העיקריים והחשובים ביותר במשחות תרופתיות אלה הם:
  • בנזואיל פרוקסיד: עוזר לייבש פצעונים קיימים, מונע היווצרות חדשים וקוטל חיידקים הגורמים לאקנה.
  • חומצה סליצילית: מסייעת לחדש את העור כדי למנוע מהנקבוביות להיסתם עם חיידקים הגורמים לאקנה.
באקנה בדרגה בינונית – מצב שבו התסמינים ממשיכים להופיע גם לאחר טיפול בתכשירים התרופתיים, מומלץ לפנות לרופא עור שכנראה ימליץ על שינוי במינון או על תרופות העשויות להפחית סימפטומים ולמנוע צלקות, כמו משחת אנטיביוטיקה, רטינואידים או טיפול באנטיביוטיקה דרך הפה.
במצבים של אקנה חמורה – יכול להיות שבנוסף לטיפול בחומרים שציינו יש לשקול טיפולים המשלבים תרופות ואור מיוחד או לייזר כדי להפחית ייצור שמן וחיידקים. טיפולי לייזר אחרים יכולים גם לסייע לשפר אקנה וצלקות.

מה עושים עם הצלקות?

צלקות כתוצאה אקנה הן תופעה שכיחה ומטרידה, כשאר מעל 90% מהסובלים מאקנה יפתחו גם צלקות ברמה כלשהי ו-20% מהם יסבלו מצלקות קשות. על פי מדדים מקובלים להפרעה באיכות החיים, נמצאות צלקות האקנה במקום גבוה מאוד. ברוב המוחץ של המקרים מדובר בצלקות שממוקמות באזור הפנים ומכאן ההשפעה המיידית שלהם על איכות החיים והביטחון העצמי.
מה עושים? אחד מהטיפולים האפקטיביים ביותר לטיפול בצלקות אקנה הינו הרדיאס. חומר מילוי המבוסס על קלציום הידרוקסיאפטיט, הנמצא בשימוש בתחומי הרפואה השונים. הזרקת רדיאס יוצרת גירוי משמעותי וארוך טווח (עד שנתיים) לייצור קולגן טבעי בגוף, המגרה את העור מבפנים לייצר עוד ועוד ולמלא את הצלקת.
ד"ר סיון מרסר הינה מומחית לרפואת עור