האם המגפה הבאה בדרך? מקרים חשודים באבעבועות הקוף, מחלה ויראלית נדירה הקשורה לאבעבועות שחורות, דווחו בארצות הברית, קנדה ומספר מדינות באירופה, מה שהופך להתפרצות עולמית של מחלה שהייתה עד כה בתחומי אפריקה.
קנדה כעת חוקרת מספר מקרים חשודים באזור מונטריאול, לאחר שבספרד ופורטוגל דווחו 40 מקרים חשודים, ובבריטניה דווח על תשעה מקרים. כל החולים שדווחו בפורטוגל, רובם צעירים שסבלו מנגעים בעור, וכולם במצב יציב.
בארה״ב במזרח מסצ׳וסטס, אושר אתמול (ד׳) מקרה נדיר של הווירוס באדם שביקר לאחרונה בקנדה. ארגון הבריאות העולמי מסר שמקרים רבים זוהה הווירוס בגברים הומואים או ביסקסואלים שקיימו יחסי מין עם גברים. עד עתה לא היה ידוע שהווירוס מתפשט דרך יחסי מין, אולם מגע קרוב של אנשים, בגדיהם או כלי המיטה עלול לגרום להדבקה.
1 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף. נגעים בעור
(צילום: רויטרס)

מהם תסמיני המחלה?

ֿאבעבועות הקוף היא קרובה למחלה מוכרת אחרת - אבעבועות שחורות, מחלה קשה וקטלנית שהוכחדה מהעולם בשנת 1980. בניגוד לאבעבועות שחורות, אבעבועות הקוף מידבקת פחות, גורמת לתסמינים קלים יותר ופחות קטלנית.
ֿהמחלה נמשכת לרוב שבועיים עד חודש, והתסמינים עלולים להופיע 5 ימים עד 21 ימים לאחר ההדבקה. התסמינים לרוב מתחילים בשילוב של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, צמרמורות, תשישות, ובלוטות לימפה נפוחות. התסמין האחרון מאפשר לרופאים להבדיל בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות או אבעבועות רוח.
מרגע שמתחיל החום - התסמין הבולט ביותר של אבעבועות הקוף, פריחה תופיע לאחר יום עד שלושה ימים, לרוב מתחילה מהפנים ואז מתפשטת לאזורים אחרים בגוף. מספר הנגעים נע בין כמה בודדים לאלפי נגעים.
הנגעים יכולים להיות בצורות שונות: מנגעים שטוחים לנגעים בועיים ועד לנגעים מוגלדים. האפיון הזה של נגעים בשלבי הגלדה שונים דומים מאוד לנגעי אבעבועות רוח.ֿֿ

מדוע נקראת המחלה אבעבועות הקוף?ֿ

נגיף אבעבועות הקוף שייך למשפחת הנגיפים פוקס-וירידה, שהתגלתה לראשונה בשנת 1958 כאשר שתי התפרצויות התרחשו במעבדת קופים. אבל להתפרצות לא אשמים בהכרח הקופים: עדיין לא ברור היכן מתפתח לראשונה הנגיף, ועל פי הערכת ארגון הבריאות העולמי - ההדבקה מתחילה דווקא ממכרסמים. באפריקה הנגיף התגלה בבעלי חיים רבים, כולל סנאים, חולדות, וסוגים שונים של קופים.

באיזה מקומות בעולם הנגיף מתפשט בדרך כלל?

הנגיף גורם בדרך כלל להתפרצויות במרכז ומערב אפריקה, ולרוב לא מאותר באירופה. הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הייתה הראשונה שתיעדה מקרה הדבקה של אדם באבעבועות הקוף. מאז, דווחו מקרים ב-11 מדינות אפריקה.
בשנת 2018 ו- 2019 שני מטיילים מבריטניה, מטייל מישראל ואחד מסינגפור, שביקרו בניגריה, אובחנו עם המחלה לאחר התפרצות מסיבית שם.

איך נדבקים במחלה?

הנגיף עלול להדביק באמצעות נשיכה או שריטה של חיה נגועה, אכילת בשר נגוע, או במגע ישיר עם אדם חולה, מצעים שעליהם ישן או בגדים שהיו במגע איתו.
הנגיף חודר לגוף דרך העור, מערכת הנשימה, העיניים, האף או הפה. הדבקה בין בני אדם מתרחשת בעיקר דרך רסיסי רוק ממרחק קרוב או כאמור - מגע של העור וייתכן שגם באמצעות יחסי מין.

האם ההתפרצות מדאיגה?

ֿאבעבועות הקוף היא לרוב מחלה קלה וחולפת, רוב האנשים מחלימים ממנה תוך כמה שבועות. היא אינה מידבקת בקלות כמו קורונה, וכאמור יש צורך במגע קרוב מאוד לשם הדבקה.
חרף זאת, באפריקה גרמה המחלה לתמותה של 10% מהנדבקים, בעיקר בילדים וצעירים או כאלה הסובלים מדיכוי חיסוני. אבעבועות הקוף בהיריון עלולה להוביל לסיבוכים כולל מות העובר והפלה.

האם יש טיפול?

כיום אין טיפול ספציפי לאבעבועות הקוף. במקרה שקיים זיהום משני של הנגעים, מקבל המטופל תוספת של אנטיביוטיקה.
החיסון לאבעבועות שחורות שהיה נהוג בעבר - על פי ההערכות יעיל ביותר גם כהגנה מפני אבעבועות הקוף, אך מאחר שהמחלה הוכחדה מהעולם לפני 40 שנה, החיסונים כבר אינם זמינים לקהל הרחב.
חיסון חדש שפותח נגד אבעבועות שחורות ואבעבועות הקוף אושר לאחרונה באיחוד האירופי, ארה״ב וקנדה, וכעת נמצאים בפיתוח גם תכשירים אנטי ויראליים.