חנוכה, הוא אחד החגים, שמככבים בראש הטבלה לפונציאל עלייה בטוחה במשקל במהלכו. השילוב של הסוכר והשמן ידוע כממכר, ולא פלא שמרביתנו מתקשים לעמוד בפיתוי.
כדאי לדעת שבסופגנייה אחת יש 500-300 קלוריות (תלוי במשקל הסופגנייה, במילוי ובתוספות). כך שאפשר לומר שאכילת סופגנייה אחת שווה לאכילת ארוחה מלאה (למשל, סלט, מנה של דג או עוף צלוי וירקות מבושלים).
ויש כמובן את השמן המטוגן. חימום השמן לטמפרטורה גבוהה גורם ליצירת חומרים מזיקים. תופעה אחת היא חמצון חומצות השומן שבשמן ויצירה של חומרים הנקראים "רדיקלים חופשיים", הפוגעים בתאים בגופנו ומזרזים תהליכי הזדקנות. תופעה נוספת המתרחשת בטיגון היא תגובה כימית בין חלבונים וסוכרים, הנקראת "ריאקציית מילארד", הגורמת ליצירת חומרים הנחשבים כמסרטנים.
נוסף על כך, במאפיות נהוג לטגן עם אותו השמן כמה פעמים. טיגון חוזר של השמן גורם ליצירת תרכובות הפוגעת בתאים ובמבנה הדנ"א ומעודדות סרטן.
2 צפייה בגלריה
סופגנייה, סופגניות, חנוכה - אילוסטרציה
סופגנייה, סופגניות, חנוכה - אילוסטרציה
שווה ערך לארוחה מלאה. סופגניות
(צילום: shutterstock)

לאכול בחנוכה בצורה בריאה - זה אפשרי

איכות ולא כמות. אכלו סופגנייה אחת או שתיים לכל היותר במשך החג. בחרו סופגנייה עם מילוי או ציפוי שאתם אוהבים ותיהנו ממנה, אכלו לאט והתענגו על כל ביס. זכרו שלא חייבים לאכול סופגנייה בכל אחד מימי החג (גם אם אתם מתארחים, אפשר לסרב בנימוס בטענה שכבר אכלתם סופגנייה בחג הזה).
הקפידו על טמפרטורה של שמן הטיגון. הכינו סופגניות קטנות בגודלן והשתמשו בפחות סוכר בבלילה (כמות גדולה של סוכר תגרום ליותר שמן להיספג בסופגנייה). חממו את השמן בסיר וטגנו את הסופגניות רק לאחר שהוא חם, מאחר ששמן בטמפרטורה נמוכה מדי עלול להיספג יותר בבלילה. הקפידו על כך שיהיה מרווח בין הסופגניות בעת הטיגון, כי ככל שהסיר עמוס יותר כך טמפרטורת השמן יורדת.
אפשר לטגן בשמן קנולה, שנקודת העישון שלו נעה בין 200 ל-220 מעלות, כך שאינו נשרף בקלות. הקפידו להחליף את השמן בין מחזורי הטיגון.
אל תשכחו לגוון באוכל בריא. מארחים או מוזמנים לערב הדלקת נרות? דאגו להגיש או להביא איתכם מאכלים בריאים: סלטים, פלטת ירקות ומטבל יוגורט, ירקות אפויים, פשטידת ירקות.
לביבות, גם מירקות (מתכון בסוף הכתבה). אפשר להכין סוגים מגוונים של לביבות, רצוי על בסיס ירקות. את הלביבות אפשר לאפות בתנור ולרסס בתרסיס שומן.
2 צפייה בגלריה
לביבות ירקות חנוכה
לביבות ירקות חנוכה
לביבות. כדאי מירקות
(צילום: shutterstock)
פעילות גופנית גם בחג. נצלו כל זמן פנוי לביצוע פעילות גופנית לשמירה על בריאות הגוף והנפש.
לכל חג יש מוצאי חג. בסיום ימי החג, חזרו לשגרת אכילה מאוזנת והמעיטו באוכל מטוגן ועשיר בסוכר.
שירה סולושירה סולוצילום: רחלי מנין-חי
מתכון ללביבות ירק בריאות
10-8 לביבות
חומרים:
1 גזר גדול קלוף (או שניים קטנים)
1 קישוא גדול קלוף
בצל בינוני
שן שום כתושה
חצי כוס פטרוזיליה קצוצה
1 ביצה
מלח ופלפל לפי הטעם
2 כפות שיבולת שועל טחונה
2 כפות פירורי לחם כוסמין
תרסיס שמן
אופן ההכנה:
מחממים מראש תנור ל-180 מעלות.
מרפדים תבנית בנייר אפייה.
מגרדים את הבצל, את הגזר ואת הקישוא בפומפייה.
בקערה גדולה מערבבים את כל המרכיבים לקבלת תערובת אחידה.
יוצרים לביבות (סוחטים את הנוזלים במידת הצורך) ומסדרים בתבנית.
מרססים את הלביבות בתרסיס שמן ואופים במשך 25 דקות. הופכים את הלביבות ואופים למשך חמש דקות נוספות, או עד להזהבה.
הכותבת היא שירה סולו, דיאטנית קלינית וספורט BSc, MPH, המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט