בזמן מושתל הלב של החיישמשפחתו של רס"ן דור זימל שנהרג מכטב"ם של חיזבאללה בערב אל-עראמשה קברה היום (ב') את יקירה בבית העלמין באבן יהודה – התקיים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר ניתוח השתלת הריאות שהציל את חייו של החייל כפיר זר (24) שנפצע לפני כארבעה חודשים בחאן יונס.
רס"ן זימל נאבק על חייו במשך חמישה ימים לאחר שנפצע ביום רביעי שעבר מפגיעת הכטב"ם במתנ"ס בערב אל-עראמשה שבגבול לבנון. רגע לפני שהרופאים הכניסו לניתוח את כפיר זר בשעה שלוש וחצי בלילה, הייתה לו בקשה אחת מבני משפחתו: לכו להלוויה של זימל ז"ל, וכבדו אותו בנוכחותכם.

"אנחנו מאושפזים כבר שלושה שבועות לאחר שכפיר נפצע לפני ארבעה חודשים בחאן יונס", מספר יוסף זר, אביו של כפיר זר, בן 24 תושב שדרות, נשוי ואב לילדה. "הוא טופל במשך שלושה שבועות בסורוקה ובהמשך הועבר לאסף הרופא, שם טופל בתא לחץ בעקבות הדבקה בפטרייה. הוא ניצל מזה, אך הריאות לא התאוששו מהפציעה. המצב הידרדר עד שהוחלט להשתיל לו ריאות. הוא היה מחובר במשך שבועות למכשיר אקמו (המדמה פעולת לב-ריאה). עברנו לשיבא והמתנו להשתלת ריאות. אתמול בצהריים הודיעו לנו שנמצא תורם מתאים. במהלך התקופה הזו כפיר היה ערני, אכל, שתה – אבל לא יכול היה לקום מהמיטה".
אביו מספר: "כשהודיעו לנו אתמול (על תרומת הריאה) הוא מאוד שמח. התקופה הייתה תקופה קשה מאוד, תקופה הזויה מבחינתנו. להמתין שלמישהו אחר יקרה אסון כדי שלנו יהיה נס ומזור. אתמול בשעה אחת בלילה צוות בית החולים נסע להביא את הריאות ובשלוש וחצי הוא הוכנס לחדר הניתוח להשתלת הריאות". לדבריו של זר, "לפני שהכינו אותו לניתוח – כל המשפחה הייתה איתו וחיזקה אותו. בקשתו הייתה שנגיע להלוויה. מכיוון שהחג גם דוחה את השבעה, הזמן הכי מתאים היה להיות בהלוויה".
3 צפייה בגלריה
הלווייתו של רס״ן דור זימל ז"ל בבית העלמין באבן יהודה
הלווייתו של רס״ן דור זימל ז"ל בבית העלמין באבן יהודה
במותו ציווה חיים. הלווייתו של רס״ן דור זימל ז"ל בבית העלמין באבן יהודה
(צילום: עידו ארז)
המשפחה כולה התייצבה וכיבדה בנוכחותה את משפחת זימל. בזמן הלוויה, כפיר היה בניתוח. "מצד אחד המשפחה שלנו כיבדה אותו ובמקביל הייתי בבית החולים והרופאים אמרו שברוך ה', הניתוח עבר בהצלחה. התחושות משמחות מצד אחד כי התרומה הצליחה. בן אדם תרם ריאה באצילות נפש ונתן חיים לבן אדם אחר. כשאשתי ויתר בני המשפחה חזרו מהלוויה, הם סיפרו שעמדו מהצד והם מבינים שכרגע זה זמן הפרידה של המשפחה מדור. רצינו לכבד אותו בעצם זה שהיינו שם".
אימו של כפיר ניגשה לאימו של דור, חיבקה אותה, הזדהתה ואמרה לה שברגעים אלו בנה מקבל את הריאות של דור. "אנחנו כרגע בתהליך של תחילת החלמה ושיקום מאוד ארוך. כפיר צריך לעבור את השיקום של הריאות ושל הפגיעות בידיים וברגליים. אחרי ארבעה חודשים ששכב, יש לו הרבה פיזיותרפיה כך שזה הליך מאוד ארוך. אני מאמין שכשהוא ייצא מכאן הוא ירצה ללכת ולהודות באופן אישי להוריו של דור".
לאביו של החייל הפצוע יש מסר לכולם בערב חג הפסח: "חשוב שאנשים יחתמו על כרטיס אדי. הגאולה הקטנה של כפיר בערב חג הפסח מתחברת לגאולה הכללית של כל עם ישראל".

לילה שנע בין כאב לאופטימיות

בשיבא מציינים את הטיפול המסור שקיבל זר בסורוקה ואסף הרופא בתרם הגיע לבית החולים לצורך ביצוע השתלה – השנייה שבוצעה אי פעם בחיילים שנפצעו בקרב. לדבריו של ד"ר לירן לוי, מנהל שירות השתלות הריאה בשיבא, "מדובר על המקרה השני של השתלת ריאה בחיילים ככל הנראה בעולם. בדרך כלל אנשים שנפצעו בקרב עם פגיעה ריאתית והריאות שלהם נפגעו כל כך קשה היו נפטרים בדרך לבית החולים ולא שרדו. מאז הקורונה אנחנו מחזיקים אנשים עם אקמו ולמדנו להכיר את היכולות שלו והשתפרנו אנחנו בעצמנו וכך אנחנו משאירים אנשים בחיים ומשתמשים באקמו כגשר להחלמה בדרך להשתלת ריאות.
3 צפייה בגלריה
החייל כפיר זר שקיבל את תרומת ריאותיו של רס"ן דור זימל שנהרג בערב אל-עראמשה
החייל כפיר זר שקיבל את תרומת ריאותיו של רס"ן דור זימל שנהרג בערב אל-עראמשה
הגאולה הקטנה של החייל כפיר זר שקיבל הזדמנות חדשה לחיים
(צילום: באדיבות המשפחה)
"צריך להדגיש במובן הזה ששני המקרים האלה הם אנשים שנפגעו בריאות לא לפני זמן קצר. כלומר, נתנו להם המון זמן כדי להשתפר. הציפייה הייתה שהריאות שלהם ישתפרו אבל זה פשוט לא קרה. מדובר על מהלך חדש ומקורי שמרחיב את ההתוויות להשתלות. קיבלנו אתמול בבוקר את ההודעה שיש תורם ושמדובר בחייל שנהרג מפגיעת הכטב"ם ואנחנו בדרך לא מוסרים פרטים למשפחות על התורם ובטח לא במקרים כאלה, שיש קושי גדול למשפחה שמקבלת. אנחנו משתדלים לא להעמיס עליהם מבחינה רגשית. קיבלנו את הידיעה ועדכנו את המשפחה, אבל המשפחה בעצמה עשתה את ההקשר ובמיוחד לאחר שפורסם שמשפחתו של דור זימל החליטה לתרום את איבריו".
ד"ר לירן לויד"ר לירן לויצילום: דוברות שיבא
ד"ר לוי הוסיף: "לי לא ידוע כרגע על חיילים נוספים שאמורים להיכנס להשתלת ריאות אבל אנחנו כן יודעים שיש פגיעה ריאתית כתוצאה מהחשיפה לעשן ופגיעת הדף עם דימומים. יש הבדל גם באופי הפגיעה הריאתית של החיילים שעברו השתלה ואני באמת חושב שזה נורא חשוב לחקור את הנושא הזה של פגיעות ריאתיות בחיילים שנפגעו בקרב. במבצע לילי נסעו הצוותים הרפואיים להנציל איברים מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה והגיעו חזרה לשיבא לפנות בוקר. ההשתלה, שארכה מספר שעות, עברה לעת עתה ללא אירועים חריגים".
ד"ר לירן לוי: "זה היה לילה שנע בין המון אופטימיות ותקווה להרבה כאב ועצב. אנחנו נעים על הציר הזה כבר כמה חודשים טובים. ערב חג הפסח, לצד החור שבלב והכיסא הריק לציון החטופים, מתגנבת הידיעה שהצלנו עוד נפש בישראל"
הוא ציין את עבודת הצוות היוצאת מן הכלל: "בכל השתלה שכזו לוקחים חלק עשרות אנשי צוות החל מהמעבדה, בנק הדם דרך צוותי הסיעוד, פמפיסטים (אחראים על המכשור בניתוחי לב/ריאה), מרדימים, קרדיולוגים מנתחי לב ועוד. בכל השתלה אנחנו רואים את החיים החדשים המוענקים למטופל אבל אף פעם לא יכולים להתעלם מהסיפור שמאחורי הריאות. זה היה לילה שנע בין המון אופטימיות ותקווה להרבה כאב ועצב. אנחנו נעים על הציר הזה כבר כמה חודשים טובים. ערב חג הפסח, לצד החור שבלב והכיסא הריק לציון החטופים, מתגנבת הידיעה שהצלנו עוד נפש בישראל".
3 צפייה בגלריה
מושתל הלב מרסלו גוטהלף עם ד"ר טוביה בן גל, ד"ר בן בן אברהם
מושתל הלב מרסלו גוטהלף עם ד"ר טוביה בן גל, ד"ר בן בן אברהם
מימין: מרסלו גוטהלף, ד"ר בן בן אברהם, ד"ר טוביה בן גל. "תודה ענקית למשפחת החייל"
(צילום: דוברות בילינסון)
ליבו הושתל במרסלו גוטהלף (56). מרסלו נולד עם מום במסתמי הלב. את ניתוח הלב הראשון שלו עבר כשהיה בן 12 עוד בארגנטינה. מאז עלה ארצה ועבר עוד שלושה ניתוחים. לפני כשנה וחצי מצבו של מרסלו החריף והוא סבל מאי ספיקת לב קשה ונזקק להשתלת לב שתציל אותו, כאשר בשבועות האחרונים הוא אושפז במחלקת פנימית ה' בניהולה של ד"ר נעה אליקים רז, שם נאבקו על חייו.
מרסלו אמר לאחר ההשתלה: "אני שמח על הניתוח ועל החיים החדשים שאקבל, אבל קשה לי עם זה שהיה חייל שנפטר. אני רוצה להגיד למשפחתו תודה ענקית, ומה שבטוח שאני אמשיך את הכוח של הבן שלכם. אני חלק מכם, אני המשפחה שלכם כמו שאתם המשפחה שלי עכשיו". צפו:

ד"ר טוביה בן גל, מנהל היחידה לאי ספיקת לב במערך הקרדיולוגי בבילינסון, אמר: "כבר חצי שנה שכולנו נמצאים בסערת רגשות שמהולה בצער ואבל עמוק על אובדן חיי האדם וחרדה לשלום החטופים. תרומת הלב של דור זימל שהגיעה מתוך אצילות עילאית כדי להציל חיים של חולה עם אי ספיקת לב קשה, היא קרן אור מרגשת בתוך התקופה המאתגרת. לקבל לב של לוחם שנתן את גופו פעמיים, גם בהגנה עלינו וגם בתרומה, זה אירוע מטלטל ולא נתפס ואנחנו מצדיעים בהתרגשות למשפחה".
מלבד ליבו וריאותיו של רס"ן דור זימל ז"ל, הושתלו כבד וכליה בבן 68 בהדסה, אונת כבד בבת שמונה חודשים בשניידר וכליה נוספת בבן 58 בבילינסון. יהי זכרו ברוך.