הודעתם למאמן שאתם מבריזים מהאימון? החלטתם לא ללכת למכון הכושר, ובמקום, לנוח בבית? זה עלול להשפיע לא רק על מצבכם הבריאותי באופן כללי, אלא גם על תפקוד המוח. מחקר חדש מצא שוויתור על פעילות גופנית לטובת פעילויות פחות תובעניות כמו ישיבה או שכיבה נקשר לירידה ביכולות הזיכרון והחשיבה.
קראו עוד:
המחקר החדש כלל אלפי נבדקים ופורסם השבוע בכתב העת Journal of Epidemiology and Community Health.
1 צפייה בגלריה
גבר מרים משקולות במכון כושר
גבר מרים משקולות במכון כושר
הרמת משקולות במכון כושר. קשה באימון - קל יותר בחיים
(Shutterstock)
מחבר המחקר, ד"ר ג'ון מיטשל מהמכון הבריטי לספורט, לפעילות גופנית ולבריאות בבריטניה, אומר שאפילו שינויים קלים ברמות הפעילות הגופנית יכולים להשפיע על בריאותו של אדם, כולל בריאות המוח.
מיטשל ועמיתיו השתמשו בנתונים ממחקר אחר, העוקב אחר בריאותם של כ-4,500 אנשים שנולדו בבריטניה בשנת 1970. במשך שנתיים סיפקו משתתפי המחקר מידע על מצב בריאותם ואורח חייהם. הם גם התבקשו להרכיב חיישן פעילות למשך לפחות עשר שעות רצופות ביום עד שבעה ימים, גם בזמן השינה והרחצה.
מדי יום ביצעו 51 דקות בממוצע של פעילות גופנית, מתונה או אינטנסיבית, ובערך שש שעות של פעילות קלה, כמו הליכה איטית. במשך תשע שעות ישבו או שכבו, ובמשך שמונה שעות ישנו.
אצל המשתתפים שדילגו על פעילות גופנית לטובת שמונה דקות של ישיבה, חלה ירידה של 1% עד 2% בציוני מבדקי הקוגניציה שלהם. ירידות דומות בביצועים הקוגניטיביים נמצאו כשהמשתתפים החליפו פעילות גופנית נמרצת בשש דקות של פעילות גופנית קלה או בשבע דקות של שינה
במהלך המחקר עברו המשתתפים סדרה של מבחנים שהעריכו את יכולתם לעבד ולהיזכר במידע. לאחר ניתוח של נתוני הפעילות התברר כי אצל המשתתפים שדילגו על פעילות גופנית לטובת שמונה דקות של ישיבה, חלה ירידה של 1% עד 2% בציוני מבדקי הקוגניציה שלהם. ירידות דומות בביצועים הקוגניטיביים נמצאו כשהמשתתפים החליפו פעילות גופנית נמרצת בשש דקות של פעילות גופנית קלה או בשבע דקות שינה.
אצל אלו שוויתרו על ישיבה לטובת פעילות גופנית, נמצא חיזוק בביצועים הקוגניטיביים: החלפת ישיבה או שכיבה בתשע דקות של פעילות גופנית נמרצת נקשרה לעלייה בת יותר מ-1% בציונים של מבדקי הקוגניציה.
על פי ההנחיות המקובלות של ארגוני בריאות בעולם, מומלץ למבוגרים לבצע לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מתונה עד אינטנסיבית בשבוע בנוסף ליומיים של אימון לחיזוק שרירים. הקשר בין פעילות גופנית לביצועי מוח טובים יותר עדיין לא ברור, אולם נראה ששיפור בפעילות הלב ובזרימת הדם בעורקים מסייע לכך.
מדענים עדיין מנסים לקבוע מהם התרגילים הטובים ביותר לשיפור הבריאות ולמניעת מחלות כרוניות. מחבר המחקר מיטשל ציין שגם פעילות קלה כמו הליכה עדיפה על ישיבה. "היא עדיפה בהיבטים רבים של בריאות הגוף", אמר. "אנחנו עדיין בוחנים מהו הסף הנחוץ מבחינת הפעילות לצורך שמירה על הבריאות".