זהו אחד הניתוחים השכיחים בישראל ובחו"ל, ועכשיו מבצע אותו רובוט: רופאים ישראלים החלו לבצע החודש ניתוחים להחלפת מפרק ירך באמצעות מערכת רובוט חדשנית בשם "מאקו". הרובוט מופעל על ידי אורתופד, והשימוש בו מבטיח דיוק רב יותר, פחות סיבוכים ושיקום מהיר.
קראו עוד:
החלפת מפרק הירך היא אחת הפרוצדורות הכירורגיות השכיחות בעולם, בעיקר בקרב קשישים. פעמים רבות מדובר בניתוח חירום, שכן פגיעה במפרק הירך עלולה לגרום סכנת חיים מיידית בשל קריעה של כלי דם ודימום מסיבי באזור. הסיבה העיקרית לביצוע של ניתוח החלפת מפרק ירך היא דלקת ניוונית של המפרק (אוסטאוארטריטיס), שאינה נרגעת באמצעות טיפולים תרופתיים או מקומיים. סיבות אפשריות נוספות לפגיעה במפרק: דלקת שגרונית, שבר של צוואר הירך, זיהום של המפרק או התפתחות לא תקינה של העצם.
כיום מבוצע הניתוח באופן ידני תחת הרדמה כללית ונמשך שעה וחצי. במהלך הניתוח מסירים את הראש המעוגל של עצם הירך, משייפים את השקע בעצם האגן ומרכיבים במקומם שתלים מלאכותיים העשויים מתכת, פלסטיק או ציפוי קרמי. הניתוח מתבצע באחת הגישות הבאות: אחורית או צדית, שבהן מנותקים השרירים מעצם הירך, או קדמית, המועדפת כיום, ובה הגישה למפרק מתבצעת בין השרירים, וכתוצאה מכך ההתאוששות וההחלמה מהירות יותר.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ואדים בנקוביץ רובוט מקו החלפת מפרק ירך
ד"ר ואדים בנקוביץ רובוט מקו החלפת מפרק ירך
ד"ר ואדים בנקוביץ והרובוט. "הוא מאפשר לנו לתכנן את הניתוח במדויק ולהגיע לבקרה ולרמות דיוק מאוד גבוהות"
הרובוט מאפשר לבצע את הניתוח בדיוק רב ובמהירות רבה: הניתוח אורך כחצי שעה בלבד, ולפי המפתחת של המערכת, התוצאות מבטיחות חזרה מהירה יותר לפעילות. באמצעות הרובוט מתבצעת הדמיה תלת-ממדית של המפרק המנותח בסיוע סריקת CT, ומחשב יוצר התאמה של גודל המשתל ומיקומו בזווית אופטימלית. במהלך הניתוח מבצע הרובוט חיתוך עצמות מינימלי בצורה מדויקת, ונוצרת שמירה הדוקה יותר על הרקמות מסביב: השרירים, הגידים, העצבים וכלי הדם מוגנים מפציעה. הרובוט מפחית גם את הדימומים במהלך הניתוח.
2 צפייה בגלריה
רובוט החלפת מפרק ירך
רובוט החלפת מפרק ירך
הרובוט בחדר הניתוח. חצי שעה במקום שעה וחצי
"ניתוח של החלפת מפרק ירך נחשב לבטוח ומוצלח, אך עם השנים הבנו שגם המנתח הכי מנוסה לא מסוגל להגיע לדיוקים של חצאי מילימטרים או חצאי מעלות, שמאפשר תחום הרובוטיקה", אומר ד"ר ואדים בנקוביץ, מומחה לכירורגיה אורתופדית ומי שביצע את הניתוח הראשון בארץ באמצעות הרובוט. "הרובוט מאפשר לנו לתכנן את הניתוח במדויק ולהגיע לבקרה ולרמות דיוק מאוד גבוהות.
ד"ר בנקוביץ: "מחקרים קליניים הראו שניתוחים באמצעות רובוט מקצרים משמעותית את ההחלמה ומפחיתים סיבוכים. עולם האורתופדיה הולך לכיוון שימוש ברובוטים, ואני מקווה שנוכל לראות יותר ויותר בתי חולים בארץ שנעזרים ברובוטים"
"מחקרים קליניים הראו שניתוחים באמצעות רובוט מקצרים משמעותית את ההחלמה ומפחיתים סיבוכים. עולם האורתופדיה הולך לכיוון שימוש ברובוטים, ואני מקווה שנוכל לראות יותר ויותר בתי חולים בארץ שנעזרים ברובוטים במהלך ניתוחים".