לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:
כולנו מסתובבים עם קילו עד שני קילו של חיידקים בגופנו, שיש להם השפעה דרמטית על בריאותנו. כל אדם מגיב אחרת למזון שאותו הוא אוכל, והסיבה לכך היא הרכב החיידקים במעיים השונה בין אדם לאדם. למה הם חיים בגוף שלהם, והאם הם למעשה מגינים עלינו מפני מחלות? פרופ' ערן אלינב, ראש המחלקה לאימונולוגיה מערכתית במכון וייצמן למדע, מסביר על התופעה המפתיעה.
מה זה המיקרוביום? מדובר באוכלוסייה מאוד גדולה של יצורים חד-תאיים, חיידקים, נגיפים, פטריות שגרה בתוך ועל הגוף שלנו, מהרגע שאנחנו נולדים ועד הרגע שאנחנו מתים ובעצם לא ידענו עליה עד לפני כ-15 שנה. מה שקרה הוא שרק אז הטכנולוגיה הגיעה לרמה שאיפשרה לנו ללמוד ולאפיין את אותה אוכלוסייה, שדי נדהמנו מנוכחותה בגוף.

האם משפיעים על התגובה שלנו למזון שאנחנו אוכלים? בהחלט. אם למשל מישהו שעד עכשיו נהג לאכול הכל, הופך פתאום לצמחוני, תוך שלושה, ארבעה ימים אם תמדדו את תפקוד או את הרכב החיידקים במעי אתם תראו שהם משתנים בצורה דרסטית יחסית למה שהם היו לפני כן, וזה נכון כמעט לכל שינוי תזונתי גדול שעובר עלינו במהלך החיים.
כשצוללים לקשר המאוד הדוק והמאוד לא ברור בין התזונה שאנחנו נחשפים אליה או המאכלים שאנחנו אוכלים לבין החיידקים ואיך זה משפיע על הבריאות שלנו אנחנו בעצם לאט-לאט מבינים שהאמיתות הגדולות האלה שאת חלקן ציינת הן לא תמיד נכונות. כלומר, לא כל דיאטה משפיעה בצורה זהה על כולם, וזה התגלה במחקר מאוד מעמיק שעשינו.
מהם חיידקים טובים ומהם חיידקים רעים? אנחנו פחות ופחות אוהבים לתת להם שמות תואר. כי אותו חיידק יכול להיות רע אצלך וטוב אצלי זה תלוי בקונטקסט, זה תלוי בתזונה, זה תלוי בגנטיקה שלך מול הגנטיקה שלי, זה תלוי באיפה אנחנו נמצאים ואיזה שכנים יש להם, איזה חיידקים הם גרים איתם.
החיידקים הם חלק מאיתנו, כמו שיש לנו כבד ולב ועיניים יש לנו חיידקים, והחיידקים האלה קובעים את גורלנו. קובעים מה יקרה איתנו, ולכן החשיבות הכל כך גדולה שלהם. יש עכשיו מחקר שהראה שהחיידקים משפיעים על המוח והמוח משפיע על החיידקים זאת אומרת יש אינטראקציה בין איברים שונים.
מדי שבוע אנו מפרסמים כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. אנחנו מארחים את מיטב המומחים - ומספקים לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים.