בשיתוף עמותת "אחת מתשע"
אבחון של סרטן שד נוטה לשנות סדרי עדיפויות בחיים, ואין ספק שההתגברות על המחלה היא החשובה מכל. עם זאת, במיוחד היום, כשהטיפולים משתפרים והסיכוי להחלמה מלאה גבוה, בייחוד אצל מי שאובחנו בשלב מוקדם, כדאי לחשוב גם על "היום שאחרי המחלה".
בזכות התקדמות הטיפולים והאבחון המוקדם, יותר מ-90% מהנשים שמאובחנות עם סרטן שד מתגברות בהצלחה על המחלה, אלא ש"אנחנו יודעות היום שיש סיכון מוגבר למי שמחלימים מסרטן בכלל וסרטן שד בפרט לסבול ממחלות לב", מסבירה ד"ר מיכל לאופר פרל, מנהלת המרפאה הקרדיו-אונקולוגית בבית החולים איכילוב. "יש היום מודעות גוברת להשפעה לטווח רחוק של הטיפולים נגד הסרטן. בייחוד במטופלות סרטן שד צעירות, אשר גם מתכננות היריון בעתיד".
הכימותרפיה הנפוצה ביותר שמשמשת לטיפול בסרטן שד גורמת גם להשפעה רעילה ישירה על תאי הלב, מסבירה ד"ר לאופר פרל. "ידוע שהיא מביאה למוות של תאים, ויכולה לגרום לפגיעה בתפקוד הלב, להתפתחות הפרעות בקצב לב וגם לאי ספיקת לב". לרוב, היא מוסיפה, הפגיעה היא קלה, אבל במצבים נדירים יכולה להתפתח פגיעה קשה ואף מצבים מסכני חיים. "ההשפעה של התרופה תלויה במינון ולכן, כדי להקטין באופן משמעותי את הסיכוי לפגיעה, מנסים כיום להפחית במינון של התרופה ככל האפשר".
1 צפייה בגלריה
סרטן שד התקף לב
סרטן שד התקף לב
השפעה של סרטן השד על הלב
(צילום: shutterstock)

לבדוק את מצב הלב לפני תחילת טיפול כימותרפיה

לדבריה, הבעיה היא שלעתים קרובות התסמינים המעידים על התפתחות של פגיעה בתפקוד הלב, בין אם בזמן הטיפול ובין אם אחריו, עלולים להיות דומים לתופעות לוואי של הטיפולים עצמם או לתופעות אחרות שמתרחשות במהלך החיים. כך למשל, היא מספרת על מטופלת שלה, בשנות ה-30 לחייה, ששנתיים קודם לכן חלתה בסרטן שד, קיבלה טיפול כימותרפי והחלימה מהסרטן. "כעבור שנתיים היא נכנסה להיריון. בהתחלה ההיריון היה בסדר, אבל בשלבים המתקדמים היא הרגישה קושי בעת מאמץ. היו לה גם קשיי נשימה והתפתחו בצקות ברגליים. לכאורה מדובר בתסמינים רגילים של היריון, אבל כשהמצב הלך והחריף, עשינו לה בדיקת לב וראינו ירידה משמעותית בתפקוד הלב, והמטופלת אובחנה עם אי ספיקת לב".
הזיהוי המהיר, מסבירה ד"ר לאופר פרל, איפשר במקרה זה לתת למטופלת טיפול תרופתי שבזכותו תפקוד הלב שלה התאושש והיא ילדה תינוקת בלידה רגילה. "באופן כללי היריון יוצר מעמסה על הלב, ויש מצבים נדירים שבהם הוא יכול לגרום לפגיעה בתפקוד הלב גם בלי קשר לטיפולים נגד הסרטן. לכן חשוב שנשים שעברו טיפולים נגד הסרטן בעבר ומתכננות להיכנס להיריון יפנו לבדוק את מצב הלב שלהן לפני ההיריון ויהיו תחת מעקב גם בזמן ההיריון. חשוב להבין שגם אם מזהים בעיה", היא מרגיעה, "בטיפול תרופתי נכון אפשר למנוע את ההידרדרות וגם לשקם את תפקוד הלב בחזרה לנורמה".
כמו כימותרפיה, גם טיפולים ביולוגיים שונים שניתנים נגד סרטן השד עלולים להשפיע על תפקוד הלב. "במקרה זה לא מדובר במוות של תאים, אלא בפגיעה בתפקוד שלהם. ברוב המקרים התגובה הפיכה ונעלמת בסוף הטיפול", היא אומרת. "הייתה לי מטופלת בת כ-45 שעברה כימותרפיה ללא תופעות לוואי מיוחדות. לאחר סיום הכימותרפיה היא עברה לטיפול ביולוגי, ואחרי טיפול אחד החלה להרגיש חולשה יוצאת דופן, ברמה שהיא התקשתה לטפס מדרגות בודדות. אצל מטופלים אונקולוגיים חולשה היא תלונה שכיחה והגיונית. לכן לעתים קרובות יש עיכוב בפנייה לבדיקה במצבים כאלה גם מצד החולים ולפעמים גם מצד הרופאים. במקרה הזה, המצב הלך והחמיר, והיות שמדובר באשה צעירה, הצוות הרפואי היה עירני והפנה אותה לבדיקת אקו לב, שם ראינו שיש ירידה מאוד דרמטית בתפקוד של הלב – עד 50% פגיעה בתפקוד".
לנוכח המצב החריף המטופלת אושפזה וקיבלה טיפול תרופתי עבור אי ספיקת לב, "כמובן שברגע שזיהינו את הבעיה הופסק הטיפול הביולוגי. ואז ניצבנו מול בעיה של איך נוכל לתת למטופלת את הטיפול האידיאלי עבור מחלתה העיקרית – הסרטן". ההחלטה שהתקבלה הייתה לטפל בה במספר תרופות חדשות שמיועדות לטיפול באי ספיקת לב ולתת ללב שלה להתאושש. "חיכינו מספר חודשים לראות שיש שיפור משמעותי בתפקוד הלב, ואז קיבלנו את ההחלטה לחדש את הטיפול הביולוגי. אחרי כל טיפול בדקנו את מצב הלב שלה וראינו שהוא יציב. כך היא הצליחה להשלים את הטיפול לסרטן וגם הלב שלה התאושש".
בעבר, מוסיפה ד"ר לאופר פרל, גם טיפולי ההקרנות הייתה השפעה משמעותית של תפקוד הלב, היות והטיפולים היו ניתנים במינונים מוגברים וכללו את הלב באזור הקרינה. "ההשפעה על תפקוד הלב לרוב מתעוררת רק לאחר שנים ואף עשרות שנים מההקרנה", היא אומרת. "אולם התופעה הזו קיימת בעיקר אצל נשים שקיבלו טיפולים לפני שנים רבות. בשנים האחרונות מקפידים לתת קרינה במינונים נמוכים מאוד ולדייק את מקום ההקרנות כדי למנוע ככל הניתן את הנזק ללב".
מיכל לאופרד"ר מיכל לאופר

מעקב צמוד למניעת פגיעה מתקדמת

הצעד החשוב ביותר שאפשר לעשות כדי למנוע את הפגיעה המשנית בלב הוא קודם כל לאבחן מוקדם את הסרטן, אומרת ד"ר לאופר פרל. אבחון מוקדם מאפשר טיפולים קלים יותר ולכן גם מזיקים פחות ללב, וגם מצמצם את הנזק האפשרי של הסרטן עצמו. ישנם גם צעדים חשובים שניתן לעשות במהלך הטיפולים עצמם – בייחוד מעקב צמוד אחר תפקוד הלב כדי לזהות פגיעה בשלב מוקדם. "אם אנחנו מגיעות לשלב שבו המטופלות מתלוננות על כאבים בחזה או קשיי נשימה במאמץ, כנראה שמדובר כבר בפגיעה מתקדמת", היא אומרת. "הכלי המרכזי שמאפשר לאתר את הבעיות בשלב מוקדם הוא אקו לב: בדיקת אולטרסאונד בטוחה לחלוטין של תפקוד הלב שמאפשרת לזהות גם ירידה קלה בתפקוד הלב". בדיקות אפשריות נוספות הן בדיקת אק"ג, שבודקת את הפעילות החשמלית של הלב, ובדיקות דם שמאפשרות לעקוב אחר מרקרים המשקפים פגיעה בתפקוד הלב.
"הבדיקות השונות צריכות להתאים לסוג הטיפול שניתן", מסבירה ד"ר לאופר פרל. "כאשר מזהים את הפגיעה בשלב מוקדם, ניתן לשנות את מהלך הטיפול ולמנוע נזק מתמשך". ישנן למשל תרופות שמשמשות בדרך כלל לטיפול בלחץ דם, שמייצרות אפקט שמגן על הלב, ויכולות למנוע החמרה ולפעמים גם להביא לשיפור בתפקוד הלב. "הטיפולים הקיימים כיום נגד סרטן הם אפקטיביים במיוחד ומצילים חיים. המטרה שלנו היא לאפשר אבחון מוקדם של התפתחות הבעיה בתפקוד הלב שיאפשר גם טיפול בלב וגם המשך הטיפול היעיל בסרטן. אם לא מזהים את הבעיה בשלב מוקדם, היא עלולה להחמיר ולחייב הפסקה של הטיפול האונקולוגי ומעבר לקווי טיפול שעלולים להיות יעילים פחות. אבחון מוקדם של פגיעה בתפקוד הלב מאפשר מתן טיפול אופטימלי לסרטן".
גורם נוסף שיכול לשפר באופן משמעותי את תפקוד הלב הוא פעילות גופנית. "מספר רב של מחקרים מראים כי פעילות גופנית מגבירה את הסיכוי להחלים מסרטן ולמנוע את חזרתו, וגם משפרת את תפקוד הלב. לא צריך להגזים כמובן, אבל חשוב להקפיד על פעילות גופנית", אומרת ד"ר לאופר פרל. "חשוב גם לא לשכוח גורמי סיכון אחרים להתפתחות מחלות לב. לפעמים יש נטייה להתמקד רק בסרטן ולהזניח את כל השאר, אם זה לחץ דם, כולסטרול, משקל יתר ועוד. למרות המחלה, חשוב להקפיד על אורח חיים מאוזן ובריא".
כיום המודעות לקשר בין הסרטן והטיפולים נגדו לבין מחלות לב הולכת וגדלה. לצד המרפאה הקרדיו-אונקולוגית באיכילוב, שהוקמה בשנת 2015, קמו בשנים האחרונות מספר רב של מרפאות מקבילות בבתי החולים ברחבי הארץ. "ולמרות זאת, יש עדיין מחסור בידע וקווים מנחים מסודרים", אומרת ד"ר לאופר פרל. "חשוב להגביר את המודעות בקרב המטופלות ובקרב הרופאים בקהילה, שייקחו בחשבון את הטיפולים נגד הסרטן שניתנו בעבר כשהם בוחנים את המצב של המטופלות שלהם כיום".
מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים על ידי החברות: אסטרהזניקה, גיליאד, מדיסון, MSD, נוברטיס, פייזר, רוש
עמותת "אחת מתשע"