מוגש בשיתוף גיליאד כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים
בכל שנה מאובחנות כ-1,000 נשים בישראל עם סרטן שד גרורתי. נכון להיום, לסוג זה של סרטן אין ריפוי, אבל בשנים האחרונות נכנסים לשימוש עוד ועוד טיפולים חדשניים שמאפשרים להאריך את חיי המטופלות באופן משמעותי ולשפר את איכות חייהן. לצד התרופות שכבר עברו את כל שלבי האישור ונכנסו לשימוש, למטופלות בישראל יש הזדמנות יוצאת דופן לקבל גישה אל הטיפולים המתקדמים ביותר כיום – דרך השתתפות במחקרים קליניים.
למרות המרחק ממרכזי הפיתוח בארה"ב ואירופה וגודלה הצנוע, ישראל נמצאת בחזית הטכנולוגיה מבחינת מחקר וטיפול. "הטיפול באונקולוגיה בישראל הוא מהמתקדמים בעולם. ארסנל התרופות הזמינות מרשים, והישראלים אינם מפחדים לבדוק טיפולים ותרופות", אומרת ד"ר עינב גל ים, מנהלת המכון לאונקולוגיה של השד בבית החולים שיבא. "המרכזים הרפואיים מגייסים מטופלות בצורה איכותית, מערכות המחקר משומנות ומנוסות, ולכן מתבצעים כאן הרבה מחקרים קליניים".
השתתפות במחקר קליני "היא הזדמנות לקבל תרופות שאי אפשר לקבל בשום צורה אחרת, לרוב כמה שנים טובות לפני שהן נגישות לקהל הרחב", מדגישה ד"ר גל ים. כאשר הרופאים מגייסים מטופלת למחקר, "מה שהם רואים לנגד עיניהם הוא בראש וראשונה התועלת למטופלת".
השתתפות במחקר קליני היא זכות גדולה, אבל כוללת אחריות רבה. בעקבות המסגרת הקפדנית של ביצוע מחקרים, "המטופלות מקבלות מעטפת משמעותית של פיקוח ומעקב. עליהן להבין מראש את החובות שהן לוקחות על עצמן", אומרת ד"ר גל ים. "עבור חלק מדובר במשהו חיובי שנותן תחושת שליטה, אך עבור חלק מהן מדובר בנטל". מועדי הביקורים, הבדיקות וההדמיות מוכתבים מראש. לצד זאת, ד"ר גל ים מבהירה כי "במחקר קליני יש למשתתפת בכל רגע נתון את הזכות לצאת מהמחקר ולהגיד שהיא לא רוצה להמשיך".

2 צפייה בגלריה
ד"ר עינב נילי גל ים
ד"ר עינב נילי גל ים
ד"ר עינב גל ים
(קרדיט: שאולי לנדנר)
כל המשתתפות במחקר מקבלות טיפול
במחקר גדול ומבוקר, מדגישה ד"ר גל ים, "ישנה קבוצה שמקבלת את הטיפול החדש ויש את אלו שמקבלות את הטיפול הסטנדרטי והמיטבי הקיים כיום. אין משתתפות שלא מקבלות אף טיפול, למרות מה שחלק מהמטופלות עשויות לחשוב. בודקים את התרופה החדשה מול התרופה הרגילה אותה היינו נותנים ללא המחקר".
מטבע הדברים, כאשר מעבירים תרופה חדשה בשלבי המחקר השונים, מגלים תופעות לוואי, "אך המחקרים הקליניים בנויים כך שתופעות הלוואי מתגלות לרוב בשלבים המוקדמים, כאשר מספר המשתתפות נמוך יחסית", מסבירה ד"ר גל ים. "כמובן שגם בשלבים מתקדמים עשויות להתגלות תופעות לוואי, אך ישנה בקרה הדוקה. הבטיחות של הטיפול עומדת בראש סדר העדיפויות".
המרכז הרפואי שיבא יחד עם מרכזים אונקולוגים נוספים בארץ השתתפו במחקרים שבעקבותיהם אושרו למעלה מ-10 תרופות שעשו שינוי בטיפול בסרטן השד בכל העולם. "אלה תרופות שהיום משתמשים בהן באופן שגרתי ולפני 10-15 שנים לא היו קיימות. אנחנו, כמכון אונקולוגי ומרכז רפואי, לקחנו חלק במחקרים קליניים שהביאו לאישור של תרופות מצילות חיים, מאריכות חיים ומשפרות איכות חיים בכל העולם", אומרת ד"ר גל ים. "ללא המחקרים הקליניים לא היינו מגיעים לאיכות הטיפול הקיימת כיום. למחקרים יש חשיבות עצומה, קריטית וחיונית בקידום עולם הרפואה".
2 צפייה בגלריה
תקווה לחולות בסרטן שד גרורתי
תקווה לחולות בסרטן שד גרורתי
תקווה לחולות בסרטן שד גרורתי
(צילום: Shutterstock)
מחקרים מתקדמים לסוגים השונים של סרטן שד גרורתי
המחקרים הקליניים שבוצעו במהלך השנים בישראל בסרטן השד עזרו לפריצות דרך בטיפול בכל סוגי סרטן השד: הורמונלי, טריפל נגטיב וחיובי ל-HER2. "אחת הקפיצות המשמעותיות בשנים האחרונות היא כניסה של תרופות אימונותרפיות, המפעילות את מערכת החיסון כנגד הגידול", מספרת ד"ר גל ים. "תרופות מסוג זה הביאו לשיפור משמעותי בתוחלת החיים של נשים, גם במחלה גרורתית וגם במחלה מוקדמת".
התפתחות חשובה נוספת נרשמה מכיוון תרופות מסוג Antibody–drug conjugates (נוגדן מוצמד לתרופה, ADC), "קבוצת תרופות שנכנסה בסערה לעולם האונקולוגיה", מספרת ד"ר גל ים. התרופה מבוססת על כך שהנוגדן יודע לזהות במדויק את תאי הסרטן ולהיקשר אליהם ספציפית, ורק אז לשחרר חומר פעיל שהורג את התאים הסרטניים. שינויים דרמטיים נרשמו בכל סוגי סרטן השד כולל סרטן שד מסוג טריפל נגטיב, הנחשב לסרטן השד האלים יותר. "התרופות החדשות הראו שיפור בשרידות במחלה שמאוד קשה להראות בה שיפור בשרידות במחקרים", מציינת ד"ר גל ים.
על פי המחקרים, תרופות מסוג ADC העלו בכ-50% את סיכויי ההישרדות של חולות, האריכו את תוחלת החיים ואף הציגו שיפור במדדי איכות החיים של המטופלות. "אלו ללא ספק תרופות פורצות דרך, ואנחנו גאים שלקחנו חלק בדרך לאישור שלהן", אומרת ד"ר גל ים. "החולות שהשתתפו קיבלו את התרופות שהוכחו כיעילות הרבה לפני שאר העולם".
בימים אלו נמשכים מחקרים קליניים עם תרופות מסוג זה הן בשלבים מוקדמים של סרטן השד והן עבור מחלה גרורתית. על רקע ההתפתחות הטכנולוגית של התרופות בתחום הסרטן, הארכת חיים למשך תקופה בה עשויה להגיע תרופה חדשנית נוספת שמשנה את הטיפול ואף את סיכויי הריפוי יכולה להיות משמעותית ביותר.

"אני קוראת למטופלות – שאלו את הרופא/ה שלכן האם יש מחקר קליני שמתאים לכן"

לסיום, ד"ר גל ים קוראת למטופלות סרטן השד - "שאלו את הרופא\ה האם יש מחקר קליני שמתאים עבורכן. אנחנו מדינה קטנה כך שהנסיעה למכון הרלוונטי לא תהיה רחוקה". מעבר לכך, "קהילת האונקולוגיה קטנה, אנחנו משתפים פעולה ומפנים מטופלות למחקר קליני ספציפי שמתאים להן. זו הדרך לדאוג לבריאות שלכן ולאיכות החיים שלכן".
מוגש בשיתוף גיליאד כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים