בשיתוף גיליאד – מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים
עבור מטופלות רבות, אבחנה של סרטן שד, לא משנה מאיזה סוג, היא רגע משנה חיים. סטטיסטית, אחת מכל 8 נשים תתבשר במהלך חייה שחלתה, וזאת אף פעם לא בשורה פשוטה. ברוב המקרים, מדובר בסרטן שאינו גרורתי , מה שמאפשר טיפול יעיל וריפוי. אך לא כך הדבר עם סרטן שד גרורתי, ובמיוחד כאשר מדובר ובסרטן שד "טריפל נגטיב", זן אלים, שנחשב עד לא מזמן עם אפשרויות טיפוליות מועטות בלבד.
עם זאת, גם בהתמודדות הזו יש בשורות טובות: התפתחויות בתחום הרפואה מציעות טיפולים חדשניים שמעניקים למטופלות אופק וחיים איכותיים ככל הניתן לצד המחלה.

סרטן שד "טריפל נגטיב": מדוע הוא כל כך מסוכן?

פרופסור רינת ירושלמי משאלי, מנהלת יחידת אונקולוגיית שד בבית חולים בילינסון, מסבירה מה הופך את ה'טריפל נגטיב' לאלים יותר: "הגידול הזה נעדר קולטנים להורמונים או ל- HER2. אלה הם קולטנים שנמצאים במרבית תאי הסרטן, ואנו משתמשים בהם כדי לנטרל את התאים". העדר קולטנים אלו הופך את תאי הגידול למעין מגדל מבוצר, שקשה יותר לחדור אליו. מעבר לכך, כבר בשלבים הראשונים של המחלה ניתן על פי רוב למצא מעורבות איברים פנימיים חיוניים כמו כבד, ריאות ומוח, פיזור שמשפיע מאוד על איכות חייה של האישה. "עד לאחרונה הפתרונות כנגד סוג זה של מחלה היה מצומצם מאוד. אף אחת לא רוצה לאבד את ההוויה שלה בגלל המחלה", אומרת פרופ' ירושלמי. "התפקיד שלנו הוא לאפשר למטופלות לחיות לצד המחלה ולהרגיש בלי. אנחנו שואפים לשם".
2 צפייה בגלריה
רינת משאלי ירושלמי
רינת משאלי ירושלמי
פרופ' רינת ירושלמי
(צילום: שלומי יוסף)
"הטיפולים החדשים מאפשרים לנשים לשמור על תקווה"
אמנם, נכון לעכשיו, אין אפשרות לריפוי עבור סרטן שד גרורתי, לעומת כזה שנמצא בשד בלבד או עם פיזור לבלוטות לימפה מקומיות. אך כן ניתן להאריך חיים ולטפל ולהקל על הסימפטומים. פרופ' ירושלמי מסבירה כי מספר חידושים נכנסו לטיפול בסרטן שד גרורתי, אשר השפיעו באופן ניכר על תוחלת החיים. הראשון הוא השימוש באימונותרפיה . אימונותרפיה פרושו טיפול ביולוגי שמגייס את המערכת החיסונית של החולה להילחם במחלה. הטיפול אינו מתאים לכל הנשים, בדיקות ייעודיות נעשות לבדיקת התאמת הטיפול לגידול ולמטופלת. אחת מפריצות הדרך המעודדות לחולות בסרטן שד גרורתי מסוג "טריפל נגטיב" היא טכנולוגיה חדשה הקרויה ADC (Antibody Drug Conjugate). מדובר בתצמיד של כימותרפיה מאוד יעילה המחוברת לנוגדן ספציפי . הנוגדן חובר לקולטן ספציפי על התא הסרטני ובאמצעותו "משתלט על התא". נכון להיום למעלה מ-100 מולקולות שונות ממשפחה זו מפותחות במטרה להעצים את היכולות שלנו להתמודד עם מחלת הסרטן. בסרטן שד מסוג טריפל נגטיב כבר כיום נמצאות בשימוש שתי תרופות כאלה. "הטיפול החדשני מתמודד עם גידולים אגרסיביים של "טריפל נגטיב" גרורתי הן מבחינת שיפור אחוז המטופלות המגיב לטיפול, הן מבחינת משך התגובה והן מבחינת הארכת תוחלת החיים של המטופלות", אומרת פרופ' ירושלמי.
למעשה, נשאיות של הגן BRCA "זוכות" באופציה טיפולית נוספת שמתאימה אך ורק לנשאיות. מדובר בטיפול ביולוגי פומי מתקדם שמיועד נכון להיום אך ורק לקבוצת מטופלות זו. "אנו שואפים לכך שהאישה תצטרך להקדיש כמה שפחות לטיפול במחלה על כל מה שכרוך בכך, ושתסבול כמה שפחות מתופעות לוואי". מסבירה פרופ' ירושלמי. "אף אחד מהטיפולים, גם החדשניים ביותר, אינו משולל תופעות לוואי, אך אנו פועלים לצמצם אותם ככל שניתן".
"המחקר מתקדם ולא מן הנמנע שנראה ריפוי בעתיד גם למחלה גרורתית"
אחת מנקודות התקווה עבור חולות בסרטן שד גרורתי "טריפל נגטיב", כמו גם בסוגים האחרים של מחלת הסרטן, היא העובדה כי המחקר בתחום רק הולך וגובר. לכן, כל יום, חודש ושנה שהחולות מאריכות את תוחלת החיים שלהן, מעלה את הסיכוי לכך שהן יזכו לראות פיתוח של טיפול חדשני פורץ דרך למצב שלהן. "המחקר בתחום מאוד מתקדם והלובי של סרטן השד חזק מאוד, ולא מן הנמנע שנראה ריפוי בעתיד", אומרת פרופ' ירושלמי. "כשזה יקרה, אנחנו רוצים שהמטופלת תהיה שם כדי ליהנות מכל החידושים".
2 צפייה בגלריה
סרטן השד סרטן שד
סרטן השד סרטן שד
(צילום: shutterstock)
"תמיד יש חולות ששוברות את כל הסטטיסטיקות. כל מטופלת היא עולם ומלואו"
הדבר החשוב ביותר שפרופ' ירושלמי אומרת לחולות בסרטן מסוג "טריפל נגטיב", הוא לא לאבד את התקווה. "לכל אחד מאיתנו, הרופאים האונקולוגיים, יש חולות ששוברות את כל השיאים, שחיות הרבה מעבר לתחזיות, ששומרות על איכות חיים, ממשיכות לעבוד בדיוק כמו קודם".
"למרות שאנחנו בעידן של רפואה מתקדמת, יש לנו עוד הרבה מה ללמוד ולגלות, כך שיש סיבה לצפות לתגליות חדשות פורצות דרך", מציינת פרופ' ירושלמי. "אסור להסתכל על אישה בתור נתון סטטיסטי. כל מטופלת היא עולם ומלואו, והיא צריכה לדעת שכל הקדמה הטכנולוגית והרפואית נרתמת לטובתה".
"ככל שהגילוי מגיע בשלב מוקדם יותר – הסיכוי לריפוי עולה"
אחד הטיפים שפרופ' ירושלמי חולקת עם החולות הוא תמיד לשאול לגבי מחקרים קליניים. "הרבה פעמים אפשר לתת תרופות שאנחנו יודעים שהן טובות, אבל טרם קיבלו אישור FDA. זו לא בושה לשאול את הרופא המטפל, אולי יש מחקר שיכול להתאים לי במקום אחר בארץ. יש תקשורת מצוינת בין הרופאים בתחום ויש רצון משותף לעזור למטופלות שלנו ככל שניתן".
המסר של פרופ' ירושלמי עבור כלל הנשים הוא לאבחן את המחלה כמה שיותר מוקדם, ללא קשר לסוג הסרטן. "ככל שהגילוי מגיע בשלב מוקדם יותר של המחלה, כך הסיכוי לריפוי גבוה בהרבה, לעומת אבחון כשהמחלה מתקדמת יותר", היא אומרת. "אחת המטופלת אמרה לי פעם - 'כל אחת והקלף שהיא מרימה'. נכון, לא הכל בשליטתנו , אבל אנחנו יכולים להיות אחראיות לאבחון מוקדם ככל שניתן וליהנות מהיתרונות".
בשיתוף גיליאד – מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים