מַפְלִיץ (הגדרת האקדמיה ללשון עברית)
בניין: הפעיל
שורש: פלץ
נטייה: מַפְלִיצָה
נטיית הפועל: הִפְלִיץ, יַפְלִיץ, לְהַפְלִיץ
הגדרה: מֵפיח, פולט נפיחה מפי הטבעת (המוני)
לפעמים אנחנו מתביישים לדבר על מערכת העיכול שלנו, וליתר דיוק על גזים, אבל אולי דווקא כדאי שנתחיל לעשות זאת. בעיקר משום שמדובר בתופעה טבעית לחלוטין, שעשויה להוות אינדיקציה לבריאות שלנו. צפו איתנו בסרטון הבא שהכנו בסיוע הדיאטנית הקלינית שירי נקש שמסביר על גזים (נודים, נפיחוֹת, פלוצים או פוקים, איש איש והעדפתו) - מדוע הם מסריחים לעתים, ומה עושים כדי להימנע?

אז נתחיל מהברור מאליו, גזים שנמצאים במערכת העיכול מסולקים ממנה על-ידי העברתם דרך פי הטבעת. הוצאת גזים היא תהליך נורמלי ותקין לחלוטין שקורה אצל כל אחד מאיתנו בערך 15 עד 20 פעמים ביום. אבל במקרים מסוימים זה עלול להצביע על בעיה. לדוגמה, גזים בעלי ריח רע או הוצאתם מעל השכיחות הרווחת, יכולים להיות קשורים לבעיה בתזונה או סימן לבעיה בריאותית כלשהי.
המשמעות של פירוק גזים ממערכת העיכול, היא שחיידקי המעי עושים את עבודתם, הם מפרקים את רכיבי המזון ובעיקר עסוקים בפירוק סיבים. הסיבים שנמצאים במספר מזונות הם רכיב קשה לפירוק וניתן לפרקם רק במעי. תוצר הלוואי של הפירוק הוא הגזים שברובם מורכבים מפחמן דו-חמצני, מימן ומתאן.
6 צפייה בגלריה
גזים במערכת העיכול
גזים במערכת העיכול
הרכב חיידקי המעי וסוג המזון הם הגורמים העיקריים לריח הגזים שנפלטים ממערכת העיכול
(צילום: shutterstock)
כמה זה יותר מדי? בממוצע אנו מייצרים 500 עד 2,000 מ"ל של גזים ביום - כשהרוב משתחרר מבלי שאנחנו כלל מודעים לזה. בעוד שרוב הגזים משתחררים תוך שעה מהאכילה, כמות משמעותית נפלטת בזמן שינה כאשר שריר הסוגר בפי הטבעת, שנפתח לצורך שחרור הגזים, נרגע. וגם אלו המשתחררים במהלך היום לא מהווים בעיה כיוון שהם חסרי ריח. חשוב לומר שהחזקת הגזים, בגלל תחושת בושה או חוסר יכולת, אינה גורמת נזק אבל היא עלולה לגרום לנפיחות ולכאבי בטן כתוצאה מלחץ הגזים על דופן המעי.
"לתזונה יש תפקיד משמעותי בהיווצרות הריח. ישנם מזונות שיכולים להשפיע על היווצרות ריחות, כמו למשל בשר. גופרית נמצאת ברמות גבוהות במיוחד בבשר אדום. כאשר הגופרית מתפרקת על ידי חיידקי המעי היא הופכת לגז בשם מימן גופרתי, והוא זה שאחראי לריח שמזכיר ביצים סרוחות"
מדוע יש אנשים שהגזים שלהם בעלי ריח רע מאחרים? הסיבה לכך נעוצה, ככל הנראה, בהרכב המיקרוביום, כלומר חיידקי המעי - לחלק מהאנשים יש הרכב חיידקי מעי כזה שמייצר גזים בעלי ריח רע.
שירי נקששירי נקשצילום מסך
כמובן, לתזונה יש תפקיד משמעותי בהיווצרות הריח. יש מזונות שיכולים להשפיע על היווצרות ריחות, כמו למשל בשר. גופרית נמצאת ברמות גבוהות במיוחד בבשר אדום. כאשר הגופרית מתפרקת על ידי חיידקי המעי היא הופכת לגז בשם מימן גופרתי, והוא זה שאחראי לריח שמזכיר ביצים סרוחות. בנוסף, גופרית נמצאת גם בדגים, ביצים, כרוב, ברוקולי, כרוב ניצנים וכרובית. אלא בעוד שלא כדאי לצמצם באכילת ירקות כמו ברוקולי, את צריכת הבשר האדום בהחלט כדאי לצמצם למינימום.
חשוב לשים לב, שאם יש נטייה ליצירת גזים גופריתיים אלו, כדאי להימנע מאכילת אותם מזונות עשירים בגופרית לפני אירוע חברתי במשך 48-24 השעות שלפני כן.
6 צפייה בגלריה
גזים במערכת העיכול
גזים במערכת העיכול
רוצים להסריח פחות? הימנעו מאכילת בשר אדום או כרוב וברוקולי לפני אירוע חברתי
(צילום: shutterstock)
איך תזונה משפיעה על יצירת גזים? צריכת סיבים בתפריט היא בריאה מאוד, אבל יש אנשים שצריכה של סיבים בתפריט תגביר אצלם משמעותית את תופעת הגזים. מזונות עתירי סיבים שידועים בהשפעתם על יצירת גזים במעי הם הקטניות ובמיוחד השעועית הלבנה/חומה וכדומה. שעועית מסוג זה עשירה מאוד בסיבים, שמהווים למעשה קרקע מזון עבור חיידקי המעי כשתוצר הלוואי הוא יצירת הגזים.
הוספת מזונות עשירים בסיבים לתזונה היומית, תגרום בתחילה ליצירת הרבה גזים אלא שלאחר כמה ימים מערכת העיכול מסתגלת ויצירת הגזים פוחתת. ולכן מי שאינו מורגל באכילת קטניות ובעיקר שעועית, כדאי להתחיל בקטן ולאט לאט בהדרגה ניתן להעלות את הכמות.
6 צפייה בגלריה
כאבי בטן מערכת עיכול
כאבי בטן מערכת עיכול
חיידקי המעי פועלים וגורמים ליצירת גזים
(צילום: shutterstock)
ניתן להפחית מעט את כמות הגזים הנוצרת כתוצאה מאכילת שעועית על ידי השרייתה במים למשך כמה שעות טרם הבישול. אכילת קטניות רכות יותר כמו עדשים או אפונה לרוב תגרום ליצירה של פחות גזים.
כאמור, גם צריכה של ירקות מצליבים (הבריאים לכשעצמם) כמו כרוב על סוגיו, כרובית, ברוקולי, קולורבי, צנון וצנונית עלולה לגרום לגזים. ירקות מצליבים מכילים רכיב פחמימתי בשם רפינוז שאינו מתפרק במערכת העיכול, ולכן מגיע בשלמותו למעי הגס ושם עובר תסיסה על ידי חיידקי המעי.
6 צפייה בגלריה
ירקות מצליבים. בריאים, אבל יוצרים לפעמים גזים
ירקות מצליבים. בריאים, אבל יוצרים לפעמים גזים
ירקות מצליבים. בריאים, אבל יוצרים לפעמים גזים
(צילום: shutterstock)
מה אפשר לעשות? כדי להפחית את תופעה הגזים ניתן לבשל ולרכך את הירקות הללו. בנוסף, מחסור בסיבים עלול להוביל ליצירת גזים. למרבה האירוניה, תזונה לקויה דלה בסיבים עשויה להוביל לפחות גזים.
גזים אינפו

עודף גזים עלול לנבוע לעיתים גם מאכילה של מוצרי חלב. אם הופעת הגזים מתרחשת לאחר אכילה של מזונות חלביים, כמו חלב, גבינות וכדומה, ייתכן שזה נובע מאי-סבילות ללקטוז.
התופעה מתרחשת כאשר יש חסר, גם אם חלקי באנזים בשם לקטאז שנמצא במערכת העיכול. תפקידו של אנזים זה הוא לפרק את הלקטוז, סוכר החלב שנמצא במוצרי חלב. כאשר לא מתבצע פירוק זה כראוי, הוא מגיע למעי בצורתו הבלתי מעוכלת ופוגש בחיידקי המעי אשר גורמים לתסיסתו מה שמייצר הרבה גזים. זה יכול גם להוביל לכאבי בטן שלשולים או לחילופין לעצירות.
6 צפייה בגלריה
כאבי בטן אישה מחזיקה כוס חלב
כאבי בטן אישה מחזיקה כוס חלב
לנסות להפחית את צריכת מוצרי החלב למניעת גזים
(צילום: shutterstock)
אם יש חשד שזהו המקרה, כדאי לנסות להפחית את צריכת מוצרי החלב לזמן מה כדי לראות אם הסימפטומים משתפרים. לא בהכרח צריך להימנע לחלוטין ממוצרי חלב. לעיתים ניתן להפחית רק בצריכת מוצרי חלב בעלי תכולת לקטוז נמוכה יותר כמו קוטג' או גבינות קשות. ניתן גם לקחת תוסף של טבליות לקטאז טרם הארוחה כדי לעזור בפירוק הלקטוז. בכל מקרה, כדאי להתייעץ עם הרופא/ה שלכם.
אכלו לאט אנשים שאוכלים מהר יסבלו יותר מתופעת הגזים. כאשר אוכלים מהר, יש נטייה לבלוע כמויות גדולות של אוויר עם האוכל. לעיתים קרובות כניסת אוויר זו תגרום לגיהוקים אבל חלק מהאוויר יעבור את מערכת העיכול וייצא בצורת גזים.
6 צפייה בגלריה
מסטיק אישה לועסת מסטיק
מסטיק אישה לועסת מסטיק
לעיסת מסטיק בלי סוכר עלולה לגרום לגזים
(צילום: shutterstock)
גם אנשים שאוהבים ללעוס מסטיקים הם בעלי נטייה ליצירת גזים במערכת העיכול, במיוחד כשמדובר בלעיסת מסטיקים ללא סוכר. בזמן לעיסת מסטיק אנו בולעים הרבה אוויר וכשמדובר על מסטיק ללא סוכר, הוא מכיל ממתיקים מלאכותיים אלכוהוליים, כגון קסיליטול, שעלולים לגרום לגזים, מכיוון שהם עוברים למעי בצורה בלתי מפורקת ושם עוברים תסיסה על-ידי חיידקי המעיים.
אחת הדרכים להקל את תופעת הגזים היא תנועה. הרבה אנשים חושבים ששכיבה תעזור אבל דווקא יציאה להליכה ב-30 הדקות שלאחר הארוחה תעזור ותגרום לפיזור הצטברות הגזים ולהפחתת הכאב והנפיחות.
הכותבת היא דיאטנית קלינית