בשיתוף בית חולים בילינסון
תקופת ההיריון היא תקופה של שינויים וציפייה רבה, לצד לחץ וחששות מהלא נודע. אבל כשלצד הבשורה המשמחת על ההיריון מתקבל גם אבחון על סרטן השד - באופן טבעי, החששות גדלים פי כמה וכמה. "מדובר בשילוב של שני אירועים עם הרבה מרכיבי אי וודאות, מה שמוביל לתחושת דחק קשה", מסבירה פרופ' רינת ירושלמי משאלי, מנהלת אונקולוגית שד במרכז דוידוף בבית החולים בילינסון. "היריון הוא אירוע משמח, אבל הוא כרוך בחששות ובדאגות, וכשנכנס סרטן לתמונה - המצב מאוד קשה להכלה".
התפתחות סרטן השד בתקופת ההיריון נחשבת לתופעה יחסית נדירה – סרטן השד מאובחן ב-1.3 מתוך 10,000 לידות, כך על פי רישום שנערך לאחרונה בארצות הברית. אולם מדובר בתופעה פחות נדירה מבעבר, מעידה פרופ' ירושלמי משאלי, בעיקר כי גיל ההיריון עלה בעשורים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
אישה בהיריון בהריון היריון הריון
אישה בהיריון בהריון היריון הריון
סרטן השד בהיריון: תופעה נדירה אך מלחיצה
(צילום: shutterstock)
להבדיל מהאבחון של האוכלוסייה הכללית, רוב מקרי סרטן השד בהיריון מאובחנים בשלבים מתקדמים יותר של המחלה. "הסיבה לכך היא שההיריון ממסך את הסרטן. האישה תרגיש גוש בשד, ותקשר אותו להיריון. לפעמים גם הרופאים המטפלים מייחסים בטעות גוש חדש בשד לשינויים טבעיים של ההיריון".
סרטן השד יכול להתפרץ בכל שלב בהיריון, והטיפול בו משתנה בהתאם לשלבי ההיריון. "ככל שהאישה נמצאת בהיריון מתקדם יותר, הסיכויים לשמירת ההיריון טובים יותר. בשליש הראשון להיריון המצב מאתגר יותר כיוון שלא ניתן להציע טיפולים אונקולוגיים מחשש לפגיעה בעובר", מבהירה פרופ' ירושלמי משאלי.
האם ההיריון הוא הגורם להתפרצות של הסרטן? "אנחנו יודעים שסביב ההיריון יש סיכוי גבוה לסרטן, אבל בטווח הרחוק, היריון דווקא מגן מפני סרטן השד. הסיכויים של נשים שהרו וילדו לחלות בסרטן השד נמוכים יותר מנשים שלא ילדו מעולם. מחקרים הראו למשל, שאצל נזירות יש יותר מקרים של סרטן השד".
יש סוג מסוים של סרטן שד שמופיע אצל נשים בהיריון? "מדובר בנשים צעירות, ולכן אנחנו רואים סוגי סרטן המאפיינים נשים צעירות כמו Her2 +3 או טריפל נגטיב. אם באוכלוסייה הרגילה, גידול מסוג Her2 +3 מהווה כ-15 אחוז מכלל סרטני השד, אצל נשים בהיריון השכיחות מגיעה ל-30 אחוז".
האם הסרטן עצמו עלול לפגוע בעובר? "האם לא מדביקה את העובר בתאי הסרטן והשלייה מגינה עליו מפני הטיפולים הכימיים, שייתכן והאם תקבל. הסיבוך העיקרי הוא כשיש לידה מוקדמת. בעבר, הייתה גישה שיש להקדים את הלידה, אולם מעקבים ארוכי טווח גילו, כי הפגות היא המקור העיקרי לפגיעה בתינוק".
3 צפייה בגלריה
תמונת היריון
תמונת היריון
"לרוב הסרטן לא יסכן את העובר"
(צילום: Shutterstock)

כשאישה בהיריון מאובחנת בסרטן השד, הדאגה היא כפולה ומכופלת - גם לה וגם לעובר

כשאישה באוכלוסייה הרגילה מאובחנת בסרטן השד, הדאגה סובבת לרוב סביבה וסביב בריאותה. כשאישה בהיריון מאובחנת בסרטן השד, הדאגה היא כפולה ומכופלת - גם לה וגם לעובר. "אחת השאלות הראשונות שעולות היא האם אפשר להשאיר את ההיריון מבלי לפגוע בעובר, אבל גם מבלי לפגוע בסיכויי האם להחלמה. רוב הנשים מבקשות לשמור על ההיריון וחשוב להבין האם גם במצב כזה ניתן לתת טיפול מיטבי. הצוות המטפל באישה בהיריון שאובחנה בסרטן השד הוא בדרך כלל רב תחומי ובראשם עומדים אונקולוג, כירורג, גניקולוג ורנטגנולוג. "על פי רוב, מעורבת גם היחידה הפסיכו-אונקולוגית, כדי לסייע לאישה במצבי הלחץ".
הרבה פעמים ניתן לטפל באם כאילו לא הייתה בהריון, אולם צריך לזכור שטיפול כימי ניתן לתת רק החל מהטרימסטר השני. עם זאת, לא תמיד ניתן לתת את כל הטיפולים הנדרשים במהלך ההיריון ולכן יהיו מקרים שבהם ימליץ הצוות הרב תחומי על הפסקת היריון. אם מחליטים על טיפול כימי, הטיפול יופסק מספר שבועות לפני הלידה כדי למנוע סיבוכים במהלך הלידה ואחריה. חשוב שהאישה תדע שהצטבר ניסיון רב בעולם כולו בנושא טיפול בסרטן שד בהריון. המידע רלוונטי הן למידת הצלחת הטיפול והן לגורל העובר".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה לגבי הנקה אחרי החלמה או בזמן טיפולים? "ככלל, היסטוריה של סרטן שד אינה פוגעת בהכרח בהנקה. יחד עם זאת יש לזכור שאנחנו מדברים על נשים שעל פי רוב מקבלות טיפולים אונקולוגים. חלק גדול מהטיפולים עוברים לחלב האם ולכן ברמה הפרקטית האישה תתבקש שלא להניק".
למרות שהתפתחות סרטן השד בתקופת ההיריון היא יחסית נדירה, המודעות אליה היא חשובה וקריטית בשל הנטייה לאבחן אותו בשלב מאוחר יותר. המודעות לתופעה, אומרת פרופ' ירושלמי משאלי, היא מצילת חיים בדיוק כמו באוכלוסייה הרגילה. "ילדים שנולדים לאם שעברה טיפול כימי במהלך ההיריון נולדים בריאים וחכמים כמו אלו שעברו היריון רגיל".
בשיתוף בית חולים בילינסון
פורסם לראשונה: 15:25, 18.10.21