האם דלקת הכבד המסתורית עליה דווח בארצות-הברית ובאירופה הגיעה לישראל? ברקע הופעת מקרים חריגים של דלקת כבד בקרב ילדים בבריטניה ודנמרק, משרד הבריאות מודיע על 12 מקרים של חשד לדלקת דומה שנתגלו בחודשים האחרונים בבתי החולים שערי צדק ושניידר.
"בחצי השנה האחרונה שמנו לב שיש עלייה חדה בילדים שמגיעים אלינו ולבתי חולים אחרים עם תמונה של דלקת משמעותית בכבד", אומר הבוקר (ד') לאולפן ynet פרופ' אייל שטייר, מנהל היחידה למחלות כבד בילדים בשערי צדק. "דלקת בכבד זה לא אומר תמיד וירוס, יש הרבה מאוד אבחנות ואפשרויות, והם הגיעו אלינו בתמונה מאוד לא שגרתית ושמתי לב לזה שבאמת בחצי שנה האחרונה, אפילו שנה, חלה עלייה חדה בילדים האלה לעומת שנים אחרות ובעצם לא מצאנו שום גורם פרט לחשד למחלת כבד אוטואימונית. אני חשבתי שהעלייה הזו באמת קשורה איכשהו לקורונה אבל התחלנו מהר מאוד סטרואידים והילדים השתפרו בצורה מהירה מאוד".
1 צפייה בגלריה
דלקת כבד חריפה. נבדק הקשר להחלמה מנגיף הקורונה
דלקת כבד חריפה. נבדק הקשר להחלמה מנגיף הקורונה
דלקת כבד חריפה. נבדק הקשר להחלמה מנגיף הקורונה
(צילום: shutterstock)
בבית החולים שניידר כל הילדים שאובחנה אצלם דלקת בכבד חלו קודם בקורונה. גם אצלכם? "כמעט כולם. לשמחתנו, רק שני ילדים עברו השתלת כבד מתוך ה-12 שאנחנו יודעים עליהם ורובם בעצם נרפאו בצורה כזו או אחרת".
אתה אומר שני ילדים אבל זה שני ילדים יותר מדי. אתה שמת לב למקרים האלה עוד לפני שעלתה התהודה באירופה סביב הנושא הזה? "כן, שמנו לב שיש עלייה. אני לא יכול לשים את האצבע כי אין הרבה ילדים, אבל עדיין יש מספיק ילדים בשביל שהחשד יעלה שיש משהו שקורה. אבל כאשר הסיפור הגיע גם מאירופה אז בהחלט זה עלה כבר על הפרק בצורה יותר משמעותית".
כנראה שהכי חשובה כאן היא האבחנה המוקדמת. מהם התסמינים שהורים צריכים לשים לב אליהם? "התסמינים הם לא מאוד ברורים. מה שחשוב מאוד לשים לב זה אם הילד הופך לצהוב ויש צהבת אפילו קלה ביותר. זה בדיוק הזמן להגיע לבית החולים במהירות, כי אז באמת צריך לטפל מהר יותר. בבית החולים הילדים האלה עושים בדיקות דם מהירות, עוברים בירור ראשוני ואפילו ביופסיית כבד נעשית בשלבים מוקדמים ואז אפשר לתת טיפול אם יש צורך. ברוב המקרים התחלנו סטרואידים ובאמת תוך 24 שעות חל שיפור ניכר במצב של הילדים האלה".
אינפו כבד
אם נחדד, מה פרק הזמן שהמקרים האלה הובאו לבית החולים? "יש מקרים שהובאו אחרי שלושה ימים, כשההורים היו יותר מודעים, יש כאלה שלקח להם זמן עד שירד האסימון שצריך להגיע לרופא".
מתי המקרים האלה התגלו? "האמת שעכשיו יש לנו ילדה שיכולה להתאים לזה, אבל בארבעת החודשים האחרונים היו לפחות ארבעה ילדים ובשנה האחרונה היו עוד כמה ילדים שיודעים עליהם".

בי"ח שניידר: "כל המקרים היו לאחר החלמה מקורונה"

ד"ר יעל מוזר גלזברג, מנהלת שירות מושתלי כבד במרכז שניידר לרפואת ילדים, מעדכנת על מקרי דלקת הכבד שנמצאו בקרב ילדים בבית החולים: "מדובר בשבעה מקרים של ילדים בגילאי 3 חודשים עד 16 שנים, שהגיעו עם מחלות כבד מסוגים שונים. כל המקרים היו לאחר החלמה מווירוס קורונה. שניים מהילדים עברו השתלת כבד בהצלחה מרובה ומתפקדים היטב ובריאים, חמישה ילדים נוספים טופלו והחלימו לחלוטין. מחלות כבד ויראליות בילדים הן דבר נפוץ, וכל מחלה ויראלית יכולה לגרום לעלייה באנזימי הכבד ובהפרעה במתפקוד הכבד. במקרים שראינו נרשמה הפרעה קיצונית בתפקוד הכבדי עם החלמה מלאה ברוב המקרים. אנחנו ממליצים לציבור לא להיכנס לבהלה, אנחנו לא רואים את הדבר כמגיפה והמספרים אינם מספרים של מגיפה. במידה וילדיכם חולה או מפתח צהבת – יש לפנות לרפא הילדים לבדיקה".
פורסם לראשונה: 19:22, 19.04.22