השתלות רחם יעילות: חוקרים שעקבו אחרי 33 נשים שעברו השתלת רחם בארצות-הברית בין השנים 2021 - 2016 מצאו כי אצל יותר ממחצית מהנשים ההשתלה הצליחה והן הצליחו להביא לעולם תינוקות. עד כה, 19 מתוך 33 מושתלות הרחם בארצות-הברית ילדו בסך הכל 21 תינוקות.
כל הנשים סבלו לפני ההליך מאי-פוריות מוחלטת של הרחם, כלומר הן נולדו ללא רחם או שנאלצו לעבור כריתה שלו בשל מחלות שונות. הממצאים פורסמו במאמר בכתב העת JAMA Surgery.
קראו עוד:
החוקרים מסבירים כי בקרב 74% מהמושתלות, הרחם עדיין תפקד שנה אחת לאחר ההשתלה. בקבוצה זו ל-83% היו ילדים שנולדו חיים. התינוקות נולדו כולם בניתוח קיסרי, בממוצע 14 חודשים לאחר ההשתלה. יותר ממחציתם נולדו לאחר היריון של 36 שבועות. "יותר ממיליון נשים אמריקניות עשויות להפיק תועלת מהשתלת רחם", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס ראש צוות החוקרים, ד"ר ליזה יוהנסון מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת ביילור בדאלאס.
1 צפייה בגלריה
בדיקת אולטרסאונד
בדיקת אולטרסאונד
יותר ממחצית מהנשים בארה"ב שעברו השתלת רחם, המשיכו להריונות מוצלחים
(צילום: Shutterstock)

כך מתבצע התהליך

במהלך ההשתלה של רחם מחברים הרופאים עורקים, ורידים ורצועות מהרחם הנתרם לגופה של הנתרמת. כמה חודשים לאחר ההשתלה ניתן לוודא שהרחם נקלט ללא סימני דחייה והנתרמת אכן מקבלת מחזור חודשי באופן קבוע. לאחר שהמטופלת יולדת, מסירים את הרחם המושתל כדי למנוע את הצורך בשימוש לכל החיים בתרופות מדכאות חיסון.
"השתלת רחם נשמעת כמו מדע בדיוני, אבל המחקר הזה מהווה הוכחה משמעותית וחשובה לכך שזה עוד פתרון לנשים שלא יכולות להביא ילדים לעולם כי אין להן רחם מכל מיני סיבות", מסבירה פרופ' טל בירון, מנהלת האגף לנשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר, "מדובר בניתוח מורכב, למעשה יותר מניתוח אחד - השתלת רחם, ניתוח קיסרי והוצאת הרחם המושתל בהמשך".
לדברי פרופ' בירון, אין מדובר בפתרון מיידי לכל בעיית פריון שמקורה ברחם, אך בהחלט אפשרות נוספת שלחלק מהנשים עשויה להוביל להיריון מוצלח: "המספרים עדיין קטנים והניסיון מאוד מצומצם", מציינת פרופ' בירון, "אולם בהחלט זו אופציה מצוינת לנשים שמתאימות".
בארץ הועלה נושא השתלות רחם לדיון במסגרת המועצה לגינקולוגיה: "הדיון עסק בסוגיות הרפואיות ובמורכבות הטיפול לצד סוגיות אתיות שונות", אומרת פרופ' בירון, "לבסוף הפרוצדורה אושרה כחוקית גם בישראל. יש בארץ גינקולוגים שעברו הכשרה וביצעו את הניתוח במודלים שונים של סימולציות. זה לא ניתוח שכיח, הוא לא יהפוך לשגרתי, אבל הוא בהחלט כבר לא מדע בדיוני".