משרד הבריאות פותח לראשונה שירותים קהילתיים לטיפול מקיף בהתמכרויות: שר הבריאות אישר תקצוב של 85 מיליון שקלים לשנה לקופות החולים להקמת מרכזים ייעודיים לטיפול במכורים במסגרת הקהילה, בתחום שהוזנח במשך שנים.
על פי ההערכות שניתנו לפני תקופת הקורונה, אחד מכל 10 ישראלים סובל מהתמכרות. למשרד הבריאות אין נתונים מדויקים על שיעור המכורים בישראל, אלא רק על המאושפזים בתוכניות גמילה. הנתונים האחרונים משנת 2019 מראים כי בעשרה מרכזי אשפוז טופלו 3,416 מכורים, רובם המוחלט לסמים פסיכו-אקטיביים ובראשם מכורים לאלכוהול, קנביס, הירואין, כדורי שינה, קוקאין, סמי פיצוציות וריטלין.
מכורים נוספים במצב קשה מתאשפזים בבתי חולים פסיכיאטריים, כאשר בשנת 2019 מספר המתקבלים לאשפוז עם תחלואה כפולה, הן פסיכיאטרית והן בעיית התמכרות, עמד על 4,557 איש מתוכם 2,266 התקבלו בכפייה. על שאר המכורים במדינת ישראל, אין כל בקרה ובמשרד הבריאות אין יודעים כמה מכורים קיימים בישראל, כמה זקוקים לטיפול, וכמה מטופלים במסגרות השונות המצומצמות.
1 צפייה בגלריה
התמכרות נשית
התמכרות נשית
אחד מכל 10 ישראלים סובל מהתמכרות
(צילום: Shutterstock)
עוד על התמכרויות:
מאז יולי 2015 קופות החולים אמורות היו לספק למבוטחים שירותים אמבולטוריים בתחום בריאות הנפש, הכוללים גם טיפול בהתמכרות. אלא שהקופות אינן עומדות בעומס הכבד ובתורים הארוכים שנמשכים חודשים ארוכים ואף שנים עד לטיפול פסיכיאטרי או לטיפול של אנשי צוות אחרים האמונים על שיקום מכורים. גם מבקר המדינה ציין בדו"ח משנת 2019 על היעדר שליטה על נתוני ההתמכרויות, ובמשרד הבריאות הודו כי עדיין לא קיים מסד נתונים ארצי בנוגע להיקף ההתמכרויות בישראל.
על רקע היעדר השליטה על שיעור ההתמכרויות, מטופלים הסובלים מהתמכרויות בידי כמה רשויות במקביל, שאין ביניהן בהכרח קשר ישיר: קופות החולים, מרכזי התמכרויות, מטפלים עצמאיים, אשפוזיות גמילה, המוסד לביטוח לאומי, משרד הרווחה, ושירות בתי הסוהר, אליו מגיעים מכורים שהידרדרו לכדי פשיעה ומטופלים בהליכי גמילה במסגרת בית הסוהר.


כאוס בתחום בריאות הנפש

כבר שנים שמשרד הבריאות מתכנן לעשות סדר בטיפול הכאוטי בתחום בריאות הנפש, ובשנתיים האחרונות החלה מגמה של השקעה בפיתוח הטיפול הנפשי בקהילה, מתוך מחשבה שטיפול רציף בקהילה ימנע הידרדרות וצורך באשפוז במחלקות פסיכיאטריות. כעת כאמור, משרד הבריאות החליט להשקיע גם בטיפול בהתמכרויות, ולתקצב את קופות החולים בסכום של 85 מיליון שקלים לשנה להקמת מערך טיפולי בקהילה.
בארבעת החודשים האחרונים, בחנה ״הוועדה לקידום מערך הטיפול בהתמכרויות", בראשות רן רידניק, ראש חטיבת רגולציה במשרד הבריאות, את הנושא לעומקו והצביעה על היעדר מענה מספק, ולעיתים על היעדר מוחלט של השירותים הציבוריים הנחוצים. בפועל, כיום, חלק גדול מהציבור הסובל מהפרעה נפשית מסוג הפרעת שימוש בחומרים (כמו סמים, אלכוהול ותרופות מרשם) או התמכרות להתנהגות, לא מטופלים כלל או מטופלים באופן חלקי. השירותים הציבוריים במסגרת משרדי הבריאות והרווחה, נוגעים במקרי קצה בלבד, לא מטפלים בחלק גדול מהאוכלוסייה הרלבנטית ולא עוסקים כלל בטיפול מוקדם ובמניעה ברמה הממשלתית.

"גיים צ'יינג'ר" בטיפול במכורים

עד היום, תחום ההתמכרויות לא זכה לקשב מערכתי, רפואי, כלכלי וניהולי, וכתוצאה מכך, המענים ורמת השירות בישראל לאזרחים הסובלים מהתמכרויות אינם מספקים. על פי מסקנות הוועדה, יש ליצור רצף מענים שיתן מענה למתמודדים עם הפרעות התמכרות.
הוועדה ממליצה על פיתוח שירותים חדשים על ידי קופות החולים, כדי לייצר מענה טיפולי מקיף, הכולל מניעה רפואית, טיפול מוקדם וטיפול תרופתי, בשירותים קהילתיים. משרד הבריאות יתקצב את פיתוח התוכניות באמצעות מבחני תמיכה בשנים 2022 עד 2025, וידווח לממשלה מדי שנה על התקדמות התוכנית. כאמור, התוכנית וביצועה יתוקצבו בסכום של 85 מליון שקלים בכל שנה, כאשר התקצוב מצוי בבסיס תקציב המדינה, זאת לאחר הסיכומים בין משרד הבריאות למשרד האוצר ומשרד רה"מ, ובהתאם להסכם הקואליציוני בין מפלגות תקווה חדשה וימינה.
קופות החולים יחלו בשבועות הקרובים לערוך דיונים ולקבוע מתווה לפיו יטופלו המכורים. ככל הנראה, מסלול הטיפול יחל עם האבחון הראשוני אצל רופא המשפחה, שיפנה לפי הצורך לבעלי מקצוע במסגרת הקופה. התהליך הזה היה אמור להתרחש גם כיום, אלא שבקופות אין מענה מלא של גורמי מקצוע ומרכזי טיפול למכורים, כך שהמטופלים עצמם מוצאים עצמם ממתינים חודשים ארוכים לתורים, מגיעים לא אחת לאנשי מקצוע חסרי הכשרה ספציפית בתחום ההתמכרויות, ועלולים להידרדר לכדי שימוש בסמים קשים יותר. במשרד הבריאות, אליו פנינו, טרם הצליחו למסור כיצד תיראה במדויק תוכנית הטיפול החדשה, אולם הבהירו כי התקציב הייעודי שניתן לראשונה, יהיה "גיים צ'יינג'ר" בטיפול במכורים.
"התמכרויות מסוגים שונים היא בעיה נפוצה מאוד לצערנו, גם בישראל", אומר שר הבריאות, ניצן הורוביץ, "התוכנית החשובה הזו תספק מענה מוקדם ובעתות חירום למטופלים המתמודדים עם התמכרות, תמנע הידרדרות ותאפשר להרבה יותר אזרחים להיחלץ מהמצב הקשה אליו נקלעו. זה אתגר אדיר, והתוכנית החשובה הזו היא צעד ראשון ענק שיאפשר להתמודד איתו, לשפר את החיים וגם להציל חיים של רבים״.
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הוסיף כי "הטיפול בהתמכרויות היום הוא חלקי מאוד, אינו נותן מענה לכלל אוכלוסיית היעד והממשק בין הגורמים המטפלים השונים חסר מאוד. המענה שיינתן, בשיתוף מלא של קופות החולים, יביא לשינוי משמעותי ומתבקש לאוכלוסייה שכל-כך זקוקה לעזרה".