גושים ומחלות שד אחרות קיימים בילדות ובמתבגרות ובאופן נדיר גם בבנים. למרות שמדובר, לכאורה, במחלות שפוגעות גם במבוגרים, הגיל הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר בהתייחסות לזה והוא משפיע הן על האבחנה והן על דרכי הבירור והטיפול.
1 צפייה בגלריה
נערה שד סרטן שד
נערה שד סרטן שד
טיפול בנערות שונה מטיפול בנשים מבוגרות
(צילום: shutterstock)

רקמת השד ביילודים

רקמת השד מתחילה להיווצר כבר בשבוע החמישי להתפתחות העובר על פני "רכס השד" הנמשך מבית השחי למפשעה. במרווח הצלעות 5-4 נוצר השד ואילו שאר אזורי "רכס השד" בדרך כלל מתנוונים.
הורמון האסטרוגן עובר מהאם לעובר דרך השליה ולתינוק דרך החלב ולכן קיימת התופעה המוכרת של נפיחות רקמת השד ונוקשות הפטמה ביילודים. תופעה זו נמשכת מספר שבועות, ארוכה מעט יותר בתינוקות יונקים ואף יכולה להיות מלווה בהפרשת טיפות חלב זעירות מהפטמה.
כל התופעות הללו הן נורמליות גם בבנות וגם בבנים ואינן מדאיגות. אין צורך לפנות לבדיקת רופא אך חשוב לא לסחוט את טיפות החלב בשל היזון חוזר שמגביר את ההפרשה.
מתי לפנות לבדיקה רפואית? אם מופיע אודם מקומי, עולה החום, הנפיחות אינה חולפת בגיל שישה חודשים או כל תופעה אחרת המדאיגה את ההורה.

רקמת השד בילדות צעירות

בשנות הגן ובשנים הראשונות של בית הספר היסודי רקמת השד אמורה להיות "שקטה". אמנם ישנם מקרים חריגים בהם מופיע ניצן שד כבר בגיל צעיר זה.
מתי לפנות לבדיקה רפואית? הופעת ניצן השד בגיל זה דורשת בדיקת רופא ילדים והערכה האם יש צורך בבירור אנדוקריני ובפרט אם ישנן תופעות נוספות של התבגרות מוקדמת כדוגמת הופעת שיעור באיברי המין.

רקמת השד עם תחילת ההתבגרות המינית

הסימן הראשון לתחילת ההתבגרות המינית בבנות הוא הופעת ניצן השד. בעולם המערבי ניצן השד מופיע בגילי 12-8 שזה כשנתיים-שלוש לפני הופעת המחזור. התפתחות השד נמשכת כארבע שנים ואף מעבר לכך.
ניצן השד מופיע בצורת דיסקה נוקשה מאחורי העטרה. תיתכן רגישות המקום למגע ולעיתים גם כאב. הופעת ניצני השד אינה חייבת להיות סימטרית ויתכן וצד אחד יקדים את השני במספר חודשים, לרוב הצד השני "ידביק את הפער" אך שכיח מאוד שגם בסוף ההתפתחות, יהיה הבדל מסוים בין הצדדים.
חשוב לדעת כי ניצן השד הוא הפוטנציאל של רקמת השד העתידית. לכן גם אם ישנה חריגה מסוימת כמתואר יש לדעת כי השוני בין נערות שונות הוא רחב ונורמלי ואילו לקיחת ביופסיה או כל פגיעה אחרת בניצן עלולה לגרום לפגיעה משמעותית בהתפתחות השד בצד זה.
מתי לפנות לבדיקה רפואית? כאשר מופיעים סימנים אחרים מדאיגים כדוגמת הופעת סימני זיהום, חריגה משמעותית מהזמנים המתוארים או תופעות חריגות אחרות.
"סרטן שד בנערות הוא נדיר באופן קיצוני ואף על פי כן חשוב לא להתעלם, כי לעיתים יש צורך בטיפול ואף בניתוח להסרת הגוש"

השד במתבגרות

בשלבים מתקדמים יותר של התפתחות השד, גושים ומחלות שד אחרות שכיחים למדי אך שונים מאוד מנשים בוגרות ולכן גם מצריכות מודלים אחרים לחלוטין של הערכה וטיפול רפואי. בגילים אלו עולים בשכיחותם באופן משמעותי מספר מצבים שחלקם דורשים התערבות רפואית.
שינויים התפתחותיים ואנטומים: לאורך "רכס השד" עשויות להופיע פטמות נוספות או אף רקמת שד עודפת. לחלופין ייתכנו היעדר פטמה או שד, התפתחות יתר או התפתחות חסר. במקרים אלו מומלץ לפנות לפלסטיקאי. יש לדעת שככלל, איגוד הכירורגים הפלסטיקאים האמריקני ממליץ להמתין עם רוב הטיפולים עד גיל 18 ובמידת הצורך להשתמש בינתיים באמצעים חיצונים מטשטשים.
כאב: כאב קל עשוי להופיע אצל מתבגרות רבות ובפרט לקראת מחזור. אם הכאב חורג מעבר לזה יש לפנות לבדיקה רפואית כדי לחפש גורמים אחרים החל מתזונה ופעילות ספורטיבית ועד גושים.
ד"ר אושר כהןד"ר אושר כהןצילום: דוברות שניידר
הפרשה: בהפרשה עקבית יש לפנות לרופא ולהתיחס למראה וצבע ההפרשה, סימטריות, תרופות, תפקוד הורמונלי, ממצאים בבדיקה ובבדיקות נוספות ועוד.
זיהום ואבצסים: זיהום בעור שעשוי להתפתח לאבצס יכול להיגרם מפציעה, שינויים מבנייים בצינורות החלב, מחלות סיסטמיות ועוד. במידה שמופיעה אדמומיות בעור השד, רגישות, חום מקומי או כללי יש לפנות לבדיקה רפואית בהקדם. חלק מהמקרים יצריכו טיפול אנטיביוטי וחלקם יצריכו גם ניקוז כירורגי. לרוב יהיה צורך בבדיקות נוספות ומעקב, לעיתים אף אשפוז. בניגוד למקובל לחשוב יש לדעת כי זוהי תופעה שכיחה יחסית גם במתבגרות ולא רק בהריון, טיפול מוקדם חשוב במניעת סיבוכים זיהומיים.
גושים וציסטות: תופעה שכיחה למדי בנערות. ברוב המקרים הנערה ממששת בעצמה גוש נוקשה ולא כואב. הגוש בדרך כלל אליפטי ונייד גודלו עשוי להיות 1 ס"מ ואף פחות אך הוא עשוי להגיע למימדים הרבה יותר משמעותיים ואף לא נדיר שיופיעו מספר גושים.
חשוב לזכור שכמעט כל הגושים בנערות הם שפירים. סרטן שד בנערות הוא נדיר באופן קיצוני ואף על פי כן חשוב לא להתעלם מזה, משום שלעיתים יש צורך בטיפול ואף בניתוח להסרת הגוש בין אם בשל הרס רקמת השד וצינוריות החלב או בשל גידולים שלמרות היותם שפירים הם נוטים לגדול מהר ואף לחזור.
הכותב הוא רופא במחלקה הכירורגית במרכז שניידר ומנהל מרפאת השד. הבירור והטיפול במרפאה הייעודית מותאמים לגיל ולמאפיינים הייחודיים למחלות שד בנערות והוא נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם גורמים שונים כדוגמת מכון השד בבילינסון, וכן מומחים בשניידר.