בשיתוף שיבא
טיפולים חדשניים לסובלים מהשמנת יתר מקטינים את נפח הקיבה ללא ניתוח. הטיפולים מתאימים לאנשים עם השמנת יתר שלא הצליחו לרדת במשקלם למרות טיפולים תזונתיים ו/או תרופתיים ושאינם מועמדים לניתוח מסיבות שונות.
הטיפול הוותיק יותר הוא שרוול קיבה בדרך אנדוסקופית (אנדוסקופיה = החדרת צינור, אנדוסקופ, ארוך וגמיש לתוך הוושט דרך הפה). "בפעולה זו תופרים את הקיבה בעזרת מכשיר מיוחד במהלך הדומה לגסטרוסקופיה רגילה, ללא פתיחת בטן וללא כריתה של הקיבה", מסביר ד"ר אלון לנג, מנהל השירות לתזונה קלינית ואנדוסקופיה בריאטרית במכון הגסטרו בבית חולים שיבא, "בעזרת תפירה פנימית יוצרים מהקיבה מעין שרוול ומקטינים את נפחה ב-50%-70%. הפעולה נעשית בדרך כלל בהרדמה, ואורכת כשעה. המטופל יכול להשתחרר לביתו כבר באותו היום".
במהלך השנתיים האחרונות נעשו בשיבא כ-60 פעולות של שרוול אנדוסקופי, ללא סיבוכים. "הטיפול אינו נותן פתרון מושלם לכלל המטופלים, אבל שיעור ההצלחה הוא גבוה ושיעור הירידה במשקל הוא כ-15% מהמשקל הראשוני. יש כמה מטופלים שהצליחו לרדת גם 25% ממשקלם", אומר ד"ר לנג.
1 צפייה בגלריה
השמנה בלון
השמנה בלון
ירידה של 10%-15% ממשקל הגוף תוך שישה חודשים. בלון חכם

"רציתי החלמה מהירה ובלי צלקות"

אבי כהן בן 30 ממרכז הארץ, הוא אחד המטופלים שעברו בהצלחה מרובה הליך של שרוול אנדוסקופי. כהן, אב לשלושה ילדים, נכנס להליך הרפואי כשהוא שוקל 120 ק"ג. כיום, עשרה חודשים אחרי, הוא מצליח לשמור על משקל קבוע של 79.6 קילו. "ירדתי 40 קילו ואני באותו המשקל שהייתי בו בכיתה י"ב. אני עולה על המשקל ומרגיש אדם אחר לגמרי. העברתי את כל הבגדים שלי לתרומה, למשקל ההוא אני לעולם לא אחזור", הוא מבהיר.
כהן מספר כי כל חייו הוא סבל מהמשקל העודף. גם כשכבר ירד, לדבריו, "הייתי מחזיר הכול בריבית דריבית". השינוי הגדול חל ביום הולדתו ה-30. "זה היה ערב פסח וכולנו צילמנו תמונות. במקרה נתקלתי באחת התמונות כשאני מצולם בפרופיל. אני חושב שזו הייתה הפעם הראשונה שבאמת הישרתי מבט לכרס שהייתה לי. עד אז פשוט התעלמתי ממנה".
הוא נזכר איך הגיב כשראה את התמונה. "אחרי שראיתי את הצילום אמרתי לעצמי שאני חייב להישקל. נשקלתי וחשכו עיניי כשראיתי את המספר. כולם כבר הלכו הביתה ואני ישבתי עם אשתי בסלון ואמרתי לה שעד יום ההולדת הבא שלי אני מגיע למשקל נורמלי".
מה גרם לך ללכת דווקא על השיטה של שרוול אנדוסקופי? "לפני חמש שנים אשתי וחמותי עשו ניתוח לקיצור קיבה. התוצאות אמנם היו מוצלחות, אבל אני חששתי מאוד מניתוח. בפרוצדורה האנדוסקופית אין חיתוך בבטן. ברמה החיצונית היה חשוב לי שהסביבה לא תדע שעשיתי את הניתוח. לא רציתי צלקות, ורציתי החלמה קלה יותר מהניתוח של אשתי".
כהן הגיע לפרוצדורה כשהוא רגוע לגמרי. "כבר ברגע הראשון שנפגשתי עם הרופא, ובהמשך עם הצוות הרפואי, הרגשתי שאני בידיים טובות", הוא מסביר. הפעולה שנעשית בהרדמה מלאה נמשכה כשעה וחצי. ההחלמה של כהן הייתה מהירה: "בלילה הראשון היו כאבים, אבל למחרת כבר חזרתי לעבודה בתפקוד כמעט מלא".
אבל התהליך לא הסתיים. "במשך שנה ליוותה אותי תזונאית מטעם בית החולים שעקבה אחר מצבי ונתנה לי עצות איך להמשיך ולשמור על עצמי", מספר כהן, "חשוב להבין שזה לא קסם וצריך להיות מודע לשינויים בהרגלי החיים ובהרגלי התזונה. זה לא זבנג וגמרנו. אבל ללא ספק אני ממליץ על כך".

בליעת בלון חכם, ללא פעולה פולשנית

אופציה חדשה, שמציעים בשיבא, ללא כל פעולה פולשנית, היא החדרת בלון לקיבה בבליעה. בניגוד לבלונים שיש צורך בביצוע גסטרוסקופיה כדי להכניס ולהוציא אותם, בשיבא מחדירים בלון "חכם" שבולעים בתוך קפסולה המחוברת לצינורית דקיקה.
לאחר בליעת הקפסולה, מנפחים בעזרת הצינורית את הבלון המכיל כ-500 מיליליטר של נוזל, בדומה לבלוני הקיבה הרגילים. לאחר שרואים בצילום שהבלון מלא מנתקים את הצינורית מהבלון. הבלון הנפוח מקטין את הנפח הפנוי בקיבה ונותן תחושת מלאות.
לדברי ד"ר לנג הבלון מתוכנן כך שיש בו שסתום שייפתח כעבור ארבעה חודשים, ודרכו משתחררים המים עד להתרוקנותו. לאחר ההתרוקנות הבלון, הוא מופרש לבד בצואה.
במקביל להכנסת הבלון מתחילים בתהליך של הדרכה מקצועית במטרה לשנות הרגלי אכילה ואורחות חיים. המטופלים מקבלים ערכה הכוללת משקל ושעון חכם שאוספים נתונים על המשקל ועל פעילות גופנית ומאפשרים מעקב אחר הצלחת הטיפול.
על פי הנתונים שנאספו, ירידת המשקל הממוצעת אצל מטופלים שעברו את פעולת "הבלון בבליעה" היא 10%-15% ממשקל הגוף תוך שישה חודשים.
האם הפעולות מתאימות לכולם? ד"ר לנג: "לא. נעשה סינון של המועמדים בסדרת מפגשים עם רופא, דיאטנים ופסיכולוגים מהמרכז לטיפול בעודף משקל בשיבא. כך למשל, מי שעבר ניתוח בקיבה, מי שסובל מהפרעות אכילה, מי שמנשנש הרבה בין הארוחות ומי שאינו מחויב לתהליך בצורה מלאה, לא מתאימים.
"הבלון הלא פולשני והשרוול האנדוסקופי החדשני שאנו מציעים במכון גסטרו בשיבא מאפשרים לנו להרחיב את אפשרויות הטיפול בהשמנת יתר. במרכז לטיפול בעודף משקל בשיבא מציעים את מכלול הפתרונות, הכוללים גם ניתוחים בריאטריים, טיפולים תרופתיים ושינוי באורח החיים. פגישת הייעוץ המקדימה מאפשרת להתאים לכל מטופל או מטופלת את הפתרון המתאים ביותר".
בשיתוף שיבא