מפגש מקרי עם אבא של אחד התלמידים, הציל את חייה של מלי סלילת, בת 62, תומכת הוראה בכיתה א' מתל אביב. "הכל התחיל שהופיעו אודם וגירודים תחת בית השחי", מספרת מלי. "התחלתי עבודה חדשה בבית הספר ביכורים בתל אביב ואמרתי לעצמי שאין לי זמן לרופאים. אחרי החגים עשיתי סוף-סוף ממוגרפיה ובהמשך גם ביופסיה וחיכיתי לתוצאות".
במקביל, הילדים בכיתה סיפרו על מקצועות הוריהם ואחד הילדים סיפר שאביו רופא לסרטן. "חיכיתי שאבא שלו יביא אותו לבית הספר ואז סיפרתי לו על המצב. מאותו רגע, ארי לקח את המקרה לטיפולו, הפנה אותי לבדיקות נוספות ובשר לי את התוצאות, לרבות העובדה שמדובר בגידול סרטני. כשהוא סיפר לי על המחלה ועל דרך הטיפול בה הוא היה כל כך אנושי ורגיש שאמרתי לעצמי שזה הרופא שבוודאות יציל אותי מהמחלה".
כ-30 אלף ישראלים מאובחנים מדי שנה עם גידולים ממאירים מסוגים שונים ועל פי נתוני משרד הבריאות, 11,752 אנשים נפטרו כתוצאה מסרטן חודרני בשנת 2020. עוד עולה מהנתונים כי סרטן הריאה היה סיבת המוות השכיחה ביותר בקרב גברים, ובקרב נשים זה היה סרטן השד.
1 צפייה בגלריה
ד"ר ארי רפאל בית החולים איכילוב מלי סלילת אשת חינוך אובחנה עם סרטן
ד"ר ארי רפאל בית החולים איכילוב מלי סלילת אשת חינוך אובחנה עם סרטן
ד"ר ארי רפאל ומלי סלילת
(צילום: מירי גטניו, דוברות איכילוב )
ד"ר רפאל מספר שהיה מוטרד מאוד כששמע לראשונה מה שסיפרה לו מלי. "הגוש צמח מהר ותהליך הבירור שהחלה עבר די בעצלתיים", הוא מספר. "מלי ביקשה להתייעץ איתי והמצב היה חמור ממה שהיא חשבה, כך שהיינו חייבים להריץ לה את כל הבדיקות והתשובות בזריזות כדי לפצות על הזמן שעבר. פחדתי שהמחלה כבר הספיקה לשלוח גרורות מרוחקות ושפספסנו את חלון ההזדמנויות. למזלנו, המחלה אמנם הייתה מתקדמת אך עדיין לא גרורתית כך שהיה עוד סיכוי לריפוי ולכן התחלנו מיד בטיפולים והלכנו על המשלב המשמעותי ביותר כדי להעלות את סיכויי ההחלמה. לולא היינו ממהרים, אני חושש שהיא הייתה הופכת להיות גרורתית תוך זמן קצר ואז הטיפול היה כזה שאינו מרפא אלא מאריך חיים. במקרה שלה תפסנו את זה ממש בדקה ה-90".
הסרטן בו מלי חלתה מכונה 'סרטן שד נסתר' וייחודו בכך שהוא מתגלה לרב בבלוטות הלימפה בבית השחי בעוד שלא רואים את הגידול הראשוני בשד.

"בזכות התמיכה המאבק בטיפולים ובמחלה היה קל יותר"

מלי מספרת שד"ר רפאל ויתר ההורים בכיתה תמכו בה במהלך הטיפולים בצורה יוצאת דופן. "אני חושבת שאלוהים שלח אותי למקום הזה כדי שאוכל להתמודד עם המחלה בסביבה הזו. עד גיל 60 לא ידעתי מה זה רופא ולא היו לי תרופות בבית. בשבילי זו הייתה מכה. כשאתה מגלה שאתה חולה עולמך חרב עליך. היו ימים שהייתי במיטה בלי יכולת לזוז, וד"ר רפאל, ההורים מבית הספר והמשפחה היו שם בשבילי. הנס שלי היה שעברתי את זה בבית הספר. בדרך זו המאבק היה יותר קל ויכולתי להתמודד ולעבור אותו בשלום".
"לאחר סדרה של טיפולים כימותרפיים אינטנסיביים בשילוב עם טיפול אימונותרפי עברה מלי ניתוח להסרת הבלוטות הנגועות ולשמחתנו הרבה בפתולוגיה לא נראתה עוד שארית מחלה. זהו המדד הפרוגנוסטי הטוב ביותר", אומר ד"ר רפאל בסיפוק ומלי מחייכת בשמחה. למלי סיבה נוספת לחייך. "סיימתי את הטיפול האחרון בשבוע שעבר ואני בעננים", היא אמרה בהתרגשות.
לדבריו של ד"ר רפאל, המפתח להחלמה הוא בראש ובראשונה באבחון המוקדם, וכמובן בערנות. "אני רוצה לנצל את הבמה כדי להבהיר כמה זה קריטי לערוך את הבדיקות השגרתיות ולא להזניח במקרה של הופעת ממצא חשוד", הוא אומר. "מלי התחילה עבודה חדשה ולא התמקדה באבחון. אין צורך להיות היסטריים אך אם רואים סימנים מחשידים, יש לגשת ולבדוק אותם בהקדם. זאת בנוסף לבדיקות הסקר הטובות שיש לנו לסרטן השד כמו ממוגרפיה תקופתית.
"אבחון מוקדם יכול להשפיע דרמטית על מהלך המחלה. בנוסף, הדרך בה מלי בחרה להתמודד היא כנראה הנכונה ביותר במידה והמצב מאפשר זאת. מלי המשיכה לעבוד ארבעה ימים בשבוע, למעט יום הטיפולים עצמו, וזה נתן לה סדר ושגרה. היא גם לא הסתירה את מחלתה ומשום שכל כך הרבה אנשים ידעו היא קיבלה תמיכה מסיבית, שהפכה את ההתמודדות לנסבלת יותר".
עכשיו שהטיפולים מאחוריה, מלי יכולה לחזור ולעשות את הדברים הפשוטים הנראים לנו מובנים מאליהם ולהחזיר אהבה לתלמידים ומשפחתה.