צפו בתגובתה של קמלה האריס להודעת הניצחון בבחירות. (גם הפעם ללא עקבים)

קמלה האריס הייתה אחת החלוצות, היא נכנסה לבית הלבן בסניקרס במקום נעלי עקב על פי הפרוטוקול ועשתה מהפכה, גם אם היא קטנה, אבל לחלוטין לא פחות חשובה.
לנעלי עקב ישנה היסטוריה ארוכה בתרבות האנושית. בתקופת ימי הביניים דווקא גברים הם אלו שנהגו לנעול נעלי עקב, כאשר תפקידם היה מעשי ברובו, ללכת מעל הלכלוך ברחובות. מאז, בחברה המודרנית, נעלי עקב הפכו לצו אופנה, הן מסמלות אלגנטיות, מיניות ונשיות. חלק גדול יחסית מהנשים נועלות אותן באופן קבוע וחלק גדול עוד יותר נועלות נעליים עם עקבים לאירועים.
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
קמלה האריס בסניקרס לבנות. מהפכה נשית
(צילום: רויטרס)
ההערכה היא כי שליש מהנשים, נועלות נעלי עקב בעיקר בגלל ציפייה חברתית ולא מבחירה חופשית. למרות שנשים רבות אוהבות לנעול נעלי עקב, ההקשר התרבותי מעלה את הסיכוי לנעילתן. מחקר משנת 2014 (Nicolas Guéguen) הראה כי נעלי עקב הגבירו את "המשיכה" של הגברים לנשים. המחקר מצא כי ההיענות של גברים לעזור לנשים גבוהה יותר ככל שמידת העקב הייתה גבוהה יותר.
מחקר נוסף, משנת 2017 (של דייויד לואיס וחבריו) מצאו כי נעלי עקב מגבירים את המשיכה של האישה בעיני הגבר, רק כאשר היה שינוי יציבתי, שינוי בהקשתה של הגב תחתון, ועמוד השדרה הגיע למנח אופטימלי , כלומר אם כבר עקבים אז צריך לדעת ללכת איתן.
3 צפייה בגלריה
לדעת ללכת על נעלי עקב
לדעת ללכת על נעלי עקב
לדעת ללכת על נעלי עקב
(צילום: shuterstock)

נזקים אפשריים בנעילת נעלי עקב

נסו לרגע לעמוד על קצות האצבעות ותבחינו מה קורה לגוף כפיצוי לשינוי ביציבה ובשווי המשקל. בוודאי תבחינו שהגוף נוטה קדימה וכתגובה הגב העליון נוטה לאחור, הקשת המותנית גדלה ונוצר כיפוף יתר של מפרק הברך והירך. תבנית תיקון זו מתרחשת ברוב המקרים אך ישנן גם תבניות נוספות.
הליכה בנעלי עקב מאלצת את הנועלת להזיז את מרכז המסה לפנים כפיצוי על נעילת נעלי העקב. להתאמה הזו של הגוף ישנן השלכות. סקירה ספרותית משנת 2018 M.M.WiedemeijerE.Otten מראה כי נעילה ממושכת וקבועה של נעלי עקב עלולה לגבות מחיר בריאותי.
הסקירה מראה כי כתוצאה מעמידה והליכה בנעלי עקב, ישנו שינוי ביציבה ובתבנית ההליכה הנורמלית ומתפתחים עומסים מוגברים במפרקים: סביב עמוד שדרה, הירכיים, הברכיים, הקרסוליים ובכפות הרגליים.
על מנת לשמור על היציבה במנח זה שרירים רבים נמצאים בכיווץ מוגבר מהרגיל ביניהם: שרירי הסובך (התאומים), שרירי הירך והגב. בסופו של יום, שרירים אלו מגיעים למצב של עומס יתר ועייפות שרירים. ברור ומובן כי ככל שהעקב גבוה יותר והשימוש ממושך צפויים שינויים גדולים יותר, וישנן כמה בעיות אופייניות:
כף הרגל: לחץ מוגבר בחלקה הקדמי של כף הרגל עשוי לגרום לכאבים לאורך כף הרגל ולהיווצרות פגיעות שונות בקדמת כף הרגל כמו עיוות באצבע החמישית.
סטיית הבוהן: נמצא קשר בסיכוי להתפתחות הלוקס ואלגוס (הלוקס=בוהן גדולה, ולגוס= סטייה החוצה) בעיוות זה הבוהן סוטה הצידה ויוצרת בלט גרמי בצד הפנימי של כף הרגל, סמוך לבסיס הבוהן.
קיצור של גיד אכילס: הליכה על עקבים מונעת משריר השוק האחורי להימתח לאורכו הטבעי וכתוצאה מכך נוצר קיצור של שרירי הסובך "התאומים" וגיד אכילס מתקצר. קיצור גיד אכילס קשור גם לפגיעה ברצועה האורכית של כף הרגל, מה שמוכר כ"דורבן", (Plantar (fasciitis.
הגדלה בעצם העקב האחורית: נראה כמו בליטה גרמית (דפורמציה הנקראת hugland), כאבי ברכיים מוגברים ואף יש מחקרים המציעים קשר להתפתחות שינויים ניווניים בברך (אוסטארטירטיס).
כאבי גב: הליכה על עקבים קשורה עם עלייה בכאבי הגב בשל מאמץ שרירי ממושך ליצור פיצוי להטיית מרכז המסה לפנים.
כאבי צוואר: מחקרים הראו שפיצוי נוסף אפשרי עלול להגיע עד הצוואר, והגדלת הקשת בצוואר (הלורדוזה) כהתאמה לשינוי במיקום מרכז הכובד של הגוף.
3 צפייה בגלריה
להחליף מדי פעם לנעליים שטוחות כדי לתת לרגליים לנוח
להחליף מדי פעם לנעליים שטוחות כדי לתת לרגליים לנוח
להחליף מדי פעם לנעליים שטוחות כדי לתת לרגליים לנוח
(צילום: shutterstock)

המלצות למזעור נזקי נעילת נעלי עקב

1. למרות השינוי המבורך שמציגה סגנית הנשיא, טבען של אופנות לבוא ולחלוף. ובינתיים חשוב לתת את הדעת שיש פעולות שרצוי לנקוט על מנת למזער נזקים לנעילת עקבים:
2. לתת לכפות הרגליים ולגוף כולו מנוחה במהלך היום על ידי נעילת נעליים שטוחות.
3. לבצע מתיחות לשרירי הסובך שנמצאים בשוק האחורית מדי יום. יש לקחת את הרגל לאחור ולהרגיש מתיחה נעימה בשוק האחורית.
4. לזכור שככל שהעקב נמוך יותר, הנזק קטן יותר. ולכן להעדיף עקבים יחסית נמוכים ויציבים. רצוי להקפיד על עקב שלא יעלה על 5 ס"מ ושהפרש השיפוע לא יעלה על 3 ס"מ.
5. נעל "פלטפורמה" יציבה יותר ולכן עדיפה על פני עקב דק.
6. להימנע מנעילת נעל בעלת מבנה קדמי צר, "שפיצי". מבנה כזה יוצר לחץ על קידמת כף הרגל.
נורת אזהרה צריכה להידלק כאשר אישה הולכת בנעל שטוחה ומרגישה אי נוחות או כאבים וחשה צורך לחזור לנעלי עקב על מנת לאזן את היציבה. מצב כזה מעיד על התקצרות של גיד אכילס ומומלץ מיד למתוח את שרירי הסובך, ולהתמיד בהליכה בנעלי ספורט לסירוגין.
חשוב לדעת שהליכה עם נעלי עקב גורמת לשנויים בתנועה וכוחות במערכת השריר והשלד, מהאצבעות ועד הצוואר. שינויים אלו מגדילים את הסיכון לכאב במערכת שרירי השלד. הכאבים הינם הפיכים במיוחד אם נגוון ונקפיד על שימוש בנעליים שטוחות מדי יום ונטפל בפיזיותרפיה במידה ויתפתח כאב.
אם בכל זאת אתם מעדיפות נעלי עקב, יש להיזהר משימוש ממושך אשר יכול להוביל לשינויים מבניים שאינם הפיכים, כמו עיוות במבנה של קדמת כף הרגל, הלוקס ואלוגס או קיצור גיד אכילס.
עירית סמילנסקי פיזיותרפיסטית ובעלת מרכזים לפיזיותרפיה ופגיעות ספורט
ד"ר סאם ח'מיס פיזיותרפיסט, מנהל מרכז איימקס – המרכז לפיזיותרפיה וניתוח תנועה מנהל את המעבדה לחקר ההליכה והתנועה, המרכז הרפואי תל אביב.