בשיתוף המרכז הישראלי להתמכרויות
כשאתם שומעים את המילה התמכרות, או מדברים על מכורים, מה הסיטואציה שעולה אל מול עיניכם? רוב הסיכויים שתחשבו על מכורים לסמים ואלכוהול, אולי להימורים.
תמונה של אנשים שאולי איבדו את הבית, את העבודה, המשפחה התרחקה מהם. הם אולי דרי רחוב, מתחננים לכמה שקלים בפינות רחוב. אבל למעשה התמכרות מקיפה הרבה יותר מזה.
1 מכל 7 ישראלים מתמודד עם התמכרות, וזו אינה תופעה השמורה לקבוצות השוליים בלבד, אלא לאחת הבעיות הבריאותיות החמורות ביותר שמשפיעות על כל רבדי החברה, בארץ ובעולם, ועלולה לפגוע בכל אחת ואחד מאיתנו. 90% מהמתמודדים עם התמכרות לא פונים לקבלת טיפול.
3 צפייה בגלריה
התמכרות התמכרויות
התמכרות התמכרויות
1 מכול 7 ישראלים מתמודד עם התמכרות
(צילום: shutterstock)
לפי מחקר חדש של המרכז הישראלי להתמכרויות (ICA) הנעשה בקרב 3300 משיבים בעזרת מכון הסקרים איי-פאנל, המונה כ-100,000 חברים מכל שכבות החברה הישראלית, עולה כי בחמש השנים האחרונות חל זינוק של מס' הישראלים הסובלים מהתמכרויות והגיע לקרוב ל-15%, מעל חצי מיליון ישראלים, זינוק של 25% אחוז לעומת שנת 2018.
הפרעת שימוש זהו מונח חדש יחסית, שמכליל בתוכו מגוון התמכרויות בדרגות חומרה שונות. מלבד המצוקה הגדולה שחווים האנשים שסובלים מהתמכרות וסביבתם הקרובה, הנתונים מוכיחים כי מדובר בנזקים כלכליים שמגיעים לכדי 7 מיליארד שקלים בשנה למשק הישראלי.
3 צפייה בגלריה
התמכרות התמכרויות כדורים
התמכרות התמכרויות כדורים
(צילום: shutterstock)

מהן ההתמכרויות העיקריות בישראל?

בראש הטבלה על פי המחקר, ניכר כי 6.7% מהישראלים המכורים, מכורים למין, לאחר מכן להימורים (3.7%), פורנוגרפיה (3.3%) ומשחקי מחשב (2.8%).
החומרים השכיחים ביותר בשימוש כיום בישראל הם: 71% אלכוהול, 27% אחוזים קנאביס, 9% תרופות לטיפול בקשב וריכוז ו-7 אחוזים תרופות הרגעה או שינה.

ההתמכרות הכי פוגעת: בצעירים ובאלו הסובלים מחרדה ודיכאון

כאמור, מדובר בתופעה בריאותית שחוצה מגזרים. לפי המחקר, לא נמצאו הבדלים בשכיחות התמכרויות בין חילונים (13.3%), מסורתיים (14.1%) ודתיים (13.1%). גם מבחינת הבדלי הכנסה נמצאו ההבדלים נמוכים בשכבות הסוציואקונומי כשבאמצעית 13.5 אחוזים ובתחתונה 17.9.
עוד עולה מהמחקר, שהתמכרויות פוגעות במיוחד בצעירים ישראלים בגילאי 18-35 וכן באנשים שמתמודדים עם מצוקה נפשית (דיכאון, חרדה, תסמונת פוסט-טראומה) אשר נמצאים בסיכון הגבוה פי 4 לפתח התמכרות.
3 צפייה בגלריה
התמכרות התמכרויות בדידות
התמכרות התמכרויות בדידות
(צילום: shutterstock)
בנוגע לטיפול באלה שסובלים מהתמכרויות הנתונים עגומים. רק 2% מהישראלים שמוכרים כבעלי הפרעת התמכרות לחומרים או התמכרות התנהגותית קיבלו טיפול במסגרת ייעודית להתמכרות. לפי נתוני המחקר, מעל 90% מהסובלים מהתמכרות לא קיבלו טיפול כלל. למרות המספרים הגבוהים, התמכרות היא מגיפה שקטה בישראל. קיימת סטיגמה קשה כנגד הסובלים מהתמכרות ומעטים בלבד פונים לטיפול למרות שכיחותה הגבוהה. התמכרות מוכרת כהפרעה פסיכיאטרית לכל דבר, ולמרות שכחצי מיליון ישראלים סובלים ממנה רובם אינם זוכים לקבל טיפול יעיל מטעם בריאות הנפש וקופות החולים.
אם עשרות שנים של מחקר מצביעות על כך שהתמכרות היא בעיה בריאותית הדומה ליתר ההפרעות והמחלות - למה בעיני רבים התמכרות עדיין מיוחסת לבעיה מוסרית ולחולשת אופי?
המרכז הישראלי להתמכרויות שהוקם בשנת 2018, הוא מרכז חדשנות לאומי לקידום טיפול בהתמכרויות ומניעתן.
בשיתוף המרכז הישראלי להתמכרויות