בשיתוף קבוצת בזלת
רבות דובר על יתרונות הקנאביס בהקשר של שלל מחלות ומצבים רפואיים. אחד השימושים הנפוצים בצמח הוא בצורת שמן. מדובר במיצוי תפרחת הצמח המהול בשמן צמחי לרוב שמן זית.
על היתרונות בשמן ועל הטכנולוגיות החדשות, ד"ר נועה רז, מדענית בחירה מקבוצת בזלת, מסבירה באולפן:
ד"ר רז: "אופני הטיפול בקנאביס רפואי הם שניים. אחד, הוא עישון או אידוי, הקרוי מתן שאיפתי והשני זה באמצעות תמצית קנאביס המוכרת יותר כשמן, כלומר מתן תת לשוני. אלה הן שתי השיטות המרכזיות המקובלות בארץ ובעולם".
מה ההבדלים ביניהן? "ההבדלים ביניהן הם באופן ההשפעה שלהם. במתן שאיפתי, כלומר, עישון ואידוי, יש השפעה מהירה ומרגישים אותה תוך דקות, אבל היא נשארת בגוף כשעתיים, שלוש ולכן היא תתאים לטיפול במצבים אקוטיים, למשל טיפול בכאב שצריך לטפל בו.
"לעומת זאת בשימוש בשמן, מתן תת לשוני, ההשפעה היא ממושכת וומתחילים להרגיש אותה לאחר חצי שעה עד שעתיים, אבל היא מחזיקה בגוף למשך כמה שעות ולכן תתאים לטיפול במצבים כרוניים כשהכאב מלווה לאורך רוב היום או כדי להשיג שינה יציבה ורציפה".
ובכל זאת, רוב האנשים מעדיפים עישון. "אנשים עושים זאת בגללכמה סיבות, בעיקר סיבות נורמטיביות, סיבות היסטוריות וגם לא מעט נורמות חברתיות, לגבי איך צורכים קנאביס רפואי".
ישנה טענה שהשמן בעצם נחות בהשפעה שלו בהשוואה לתפרחת. "בתהליכי הפקת השמן, הוא מאבד חלק מהרכיבים הפעילים שלו. אולם באמצעות הטכנולוגיה החדשה שפיתחנו ניתן להשיב לשמן את החומרים הפעילים החסרים, וכך להחזיר לו את ההשפעה המלאה הרצויה".
איך עושים זאת? "באמצעות הטכנולוגיה החדשה, שנקראת טכנולוגיית TOP, אנחנו מעשירים את הטרפנים המתאימים, כדי שייצרו את האפקט הטיפולי הנכון למטופלים. השיפור הוא שאנחנו שולטים על הרכב ומינון החומרים הפעילים ולכן ניתן לייצר שמן שהוא זהה בהשפעה שלו לתפרחת.
"בדרך זו ואפשר לייצר שמנים שהם אופטימליים לטיפול בכאב או שמנים שהם אופטימליים לטיפול אנטי חרדתי ולדיכאון. ניתן גם לייעד שמנים לאוכלוסיות מסוימות, כמו למשל, שמנים לילדים או שמנים למבוגרים עם הצרכים הרפואיים שלהם".
איך מתבצע המעבר מתפרחת לשמן? "כשעוברים בין תפרחת לשמן, צריך לקחת בחשבון שתהיה תקופת הסתגלות עד שיימצא המינון המתאים. חשוב מאוד מאוד להתחיל במינון שהוא נמוך ולעלות לאט לאט בהדרגה".
בשיתןף קבוצת בזלת