הרצון המשפחתי שלנו לצאת ולהתאוורר מובן לגמרי, אך הקורונה משנה את כללי המשחק עם שפע של הגבלות. כל אחד מבני המשפחה מדמיין את החופש שלו באופן שונה. יש להניח כי בעוד הילדים מדמיינים שלל אטרקציות, המבוגרים רוצים קצת לנוח.
זאת הסיבה שחשוב כל כך לייצר שיחה משפחתית שבה יעלה כל אחד מבני המשפחה את העדפותיו וכולם ביחד ינסו למצוא את הפתרון שיהיה מיטבי עבור כולם. עם זאת, ידוע שהחופש הגדול הוא בעל פוטנציאל להיות "בור בלי תחתית" לכן עלינו לקחת את העדפות בני המשפחה ולשקלל אותן ביחד עם האפשרויות הכלכליות שעומדות לרשותנו.
הנה כמה טיפים שיוכלו לסייע לחופש מהנה תוך שמירה על הנחיות הקורונה ועל תקציב מאוזן:

1. התמודדות עם מציאות בלתי רצויה

הורים רבים מרגישים צורך לפצות את הילדים על כך שאין השנה חופש גדול "באמת", לאור מגבלות הקורונה. עם זאת, חשוב להבין כי הילדים, בדיוק כמונו, לומדים כעת שיעור של התמודדות עם מציאות בלתי רצויה, כאשר לאף אחד אין מושג מתי תסתיים.
לכן, חשוב להבין שאל לנו לפצות אותם באמצעות קניות בלתי מבוקרות, רק כדי לשמח אותם או לפצות אותם על תכנונים שלא ייצאו אל הפועל. על אף הקושי, נזכור שאנחנו "המבוגר האחראי" המנהיג את המשפחה בהתאם ליכולות ולא רק בהתאם לרצונות.
2 צפייה בגלריה
אתם לא צריכים לפצות אותם במתנות
אתם לא צריכים לפצות אותם במתנות
אתם לא צריכים לפצות אותם במתנות
(צילום: shutterstock)

2. הגדרת מסגרת תקציב

נגדיר את התקציב המשפחתי וננסה שכל בני המשפחה ימצאו הנאה לפחות בחלק מהפעולות. ברור שלא כולם יהיו מרוצים אבל יש כאן הזדמנות ללמד את הילדים שלנו מיומנויות חשובות של התחשבות באחר, של בחירה מתוך מגוון אפשרויות ולמידה של תיעדוף פעילויות במסגרת האפשרית. מיומנויות אלה ישרתו אותם בהווה וכמובן גם בעתיד, בהיותם בוגרים.

3. אתם יכולים לבחור

נוכל להגדיר שהולכים למסעדה למשל ונאפשר לילדים להחליט לאיזו מסעדה נלך. כך ירגישו הילדים שהם משפיעים ושותפים מלאים ללו"ז המתגבש.
קראו עוד:

4. ללמד אופטימיות

הגיוני שהילדים שלנו יקנאו לעיתים במשפחות אחרות, שבהן מתוכננות אטרקציות "שוות" יותר לעומת התכנון שלנו לחופש. עם זאת, אנחנו, ההורים צריכים לשדר שאנחנו מרוצים בחלקנו.
נלמד את הילדים שלנו לפרגן ולשמוח במה שיש ולא להתרכז במה שאין. חשוב שנעביר את המסר – מה שחשוב זה שאנחנו ביחד. הרי זוהי תמצית החופשה – להיות וליהנות בחברת האנשים היקרים לנו מכל.

5. מינון

לא מעט הורים מתכננים רצף של בילויים בזמן קצר. יש בכך קושי, בעיקר עבור ילדים צעירים. מומלץ לתכנן את ימי החופש כך שיכללו גם ימים ביתיים ורגועים. צפייה בסרט בטלוויזיה, משחק מחשב משותף, בניית אוהל בסלון ופעילויות רגועות יותר יסייעו למתן את ההצפה שחשים לעיתים הילדים כאשר יש בילויים וגירויים רבים מדי יום.
2 צפייה בגלריה
שלבו גם פעילויות "רגועות"
שלבו גם פעילויות "רגועות"
שלבו גם פעילויות "רגועות"
(צילום: shutterstock)

6. אפשר לבלות גם בחינם

באמצעות שיטוט ברשת אפשר למצוא לא מעט פעילויות מסובסדות ברשויות מקומיות. אפשר ליהנות מאד גם מבילוי בגן שעשועים שפחות מוכר לנו, במשחקי כדור בפארק או כל פעילות בשטח פתוח שאינה דורשת תשלום וגם בטוחה יותר בריאותית.

7. תיאום ציפיות לזמן הבילוי

בדרך כלל, בכל בילוי, יהיו מוקפים הילדים בשפע של פיתויים, כמו צעצועים, בלונים, ממתקים וכו'. לכן, חשוב מאד לתאם איתם ציפיות, על מנת למנוע ויכוחים בזמן הבילוי, מה שיעכיר אותו עבור כולנו. כך למשל נוכל לקבוע שנביא חטיפים מהבית לפיקניק אבל קרטיב נקנה בפארק ועל הדרך גם נסביר להם את הפערים בעלויות המוצרים בכל מקום.

8. לדבר על כסף

הנושא הכלכלי אינו טאבו. בהחלט חשוב כבר מגיל צעיר שיהיה חלק מהשיח המשפחתי. כך אפשר כשהולכים בחופש ביחד לסופר להשוות מחירים, לתקשר שעדיף לקנות מנוי לבילוי כלשהו במקום כרטיסיה, לעשות סקר שוק של מוצרי חזרה ללימודים ביחד עם הילדים ורק אז לבצע רכישה.

9. מי משלם?

כחלק מתיאום הציפיות, יש בהחלט מקום להגדיר מה אנחנו נקנה ומה הילדים יקנו, במידה וירצו. למשל, אם נלך למסעדה בקניון והילדים ירצו לקנות בגד או צעצוע שלא התכוונו לקנות, הם ישלמו על כך מכספם.
הם יכולים לשלם מהחסכונות שלהם או מדמי הכיס. התנסות זו, של רכישה בפועל מכספם הפרטי, תסייע להם להבין את ערכו של הכסף, ולהבין את חשיבות החhסכון.
היערכות משפחתית בחופש תבטיח חופשה משפחתית מהנה ומתאימה ליכולות הכלכליות. חופשה כזאת, שבה לא חרגנו מהיכולות הכלכליות שלנו, תאפשר לנו להתחיל ולתכנן כבר את החופש הבא, בתקווה שאותו נוכל לבלות ללא המגבלות שכפתה עלינו הקורונה.
הכותבת היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר