עקומת ההדבקה מתמתנת, אך נדרשים עוד צעדים למיגור המגפה: פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת זיהומים בבית החולים שיבא, התראיינה הבוקר (ה') לאולפן ynet וסיפרה כי התמתנות עקומת ההדבקה בנגיף הקורונה היא תוצאה ישירה של ההגבלות המונהגות בישראל: "מה שאנחנו רואים היום זה התוצאות של מה שעשו לפני כשלושה שבועות, שסגרו את אולמות האירועים. ברור שמדובר במקומות של התקהלות גדולה, מקומות מאוד בעיתיים, וצריך לראות אם יש עוד צעד או שניים שניתן לעשות".
לפי נתוני משרד הבריאות אובחנו אתמול (ד') 1,960 בני אדם כחיוביים לנגיף הקורונה. מדובר כאמור במספר שנשאר יציב פחות או יותר בשבוע האחרון, אך הינו גבוה. בתוך כך, מספר המונשמים הגיע שוב לשיא ועומד על 100 חולים מונשמים. מספר החולים המוגדרים במצב קשה עומד על 331.
כניסה לשגרת קורונה שמאפשרת המשך פעילות החיים הסדירים לצד מלחמה בנגיף, אפשרית לדבריה של פרופ' רגב, אך תלויה בנקיטת צעדים ברורים מצד ההנהגה. "הדברים צריכים להיות מאוד מדויקים בשלב הזה, ויש להיות מאוד זהירים ולקחת את זה צעד צעד כדי לחזור לשגרה לצד הקורונה. 20 איש במסעדה, למשל, היא הגדרה שאין לה כל כך משמעות. יש להסתכל עם גודל המסעדה ולהחליט כמה אחוזים מהקיבולת של כל מקום ניתן להכיל כדי למנוע התפשטות. אותו דבר לגבי חדרי כושר, אני חושבת שכרגע עוד מסוכן לפתוח את חדרי הכושר כפי שעשו. יכול להיות שברגע שיהיה מתווה מספיק ברור והמספרים קצת ירדו, זה יהיה במקום".
בריאיון, נשאלה פרופ' רגב על אחוזי התמותה הנמוכים יחסית בגל השני של מגפת הקורונה ועל הסיבה לכך, והסבירה כי הסיבה לכך נעוצה בידע שנצבר על הנגיף בשבעת החודשים האחרונים וכן בשינוי התנהגות הציבור הנמצא בסיכון. "זה לא שהנגיף השתנה. אנחנו קודם כל בודקים יותר אנשים, בעיקרם א-סימפטומטיים וקלים, אז המכנה יותר גדול ומתוך סך הכל המספרים קיימים פחות מקרי מוות. שנית, אנחנו רואים שהמבוגרים והקשישים זהירים יותר ולכן יש יותר נדבקים צעירים. הדבר האופטימי והחשוב הוא שאנחנו יודעים לטפל בנגיף יותר טוב היום".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
שיעור התמותה הנמוך בגל השני - בגלל ריבוי הבדיקות וזהירות אוכלוסיות הסיכון
(צילום: AFP)
"בסך הכל יש הרבה פחות תמותה לעומת הגל הראשון", מספרת פרופ' רגב, "אין ספק שיש פחות אנשים מבוגרים, ואנחנו רואים תמותה של אנשים צעירים גם. באחוזים מתוך התמותה, יוצא שקצת יותר אנשים צעירים מתים כי יותר אנשים צעירים חולים. עם זאת, אני לא מכירה את הנתונים של כל נפטרים שיש לנו בארץ, ואני חושבת שיהיה חשוב להסתכל כמה היו בגל הראשון וכמה היו בגל השני".
פרופ' רגב הביעה את חששותיה לקראת החורף המתקרב, שישפיע לדבריה על מאזן הנפטרים. "הנושא של החורף הוא אחד הנושאים הכואבים והדחופים ביותר לטיפול. בסופו של דבר אנשים נפטרים לא רק מקורונה, ואנשים עם קורונה ברחבי העולם נפטרו כי לא היו מיטות טיפול נמרץ ולא היה מי שיטפל בהם.
"אין ספק שאנחנו נגיע לסף לקראת החורף וחייבים להכין את המחלקות ואת בתי החולים. אין מספיק מחלקות פנימיות, אין מספיק אנשי צוות, אין מספיק הכשרה לטיפול נמרץ ואנחנו בעיקר צריכים תקנים - גם של רופאים, גם של אחיות, גם של עובדי מעבדה - כל הדברים האלה זה הדברים הראשונים שצריך להתחיל להשקיע בהם".