בתי החולים כורעים תחת נטל החולים:

בעקבות הזינוק בשיעורי התחלואה, בבתי החולים מזהירים מפני עומס כבד במחלקות הקורונה ופגיעה קשה באיכות הטיפול שהצוותים הרפואיים מעניקים לכלל החולים המאושפזים במוסדות הרפואיים. על פי מנהלי בתי חולים, המצב כרגע כבר מזכיר את שיא הגל השני. בבית החולים רמב"ם בחיפה מאושפז נער בן 17 שנדבק בקורונה ומצבו קשה.
על פי נתוני משרד הבריאות מאתמול, בארבעת הימים האחרונים נוספו מדי יום כ-100 חולי קורונה קשים בבתי החולים. בסך הכל מאושפזים כ-800 חולי קורונה במצב קשה במרכזים הרפואיים.
שורה של בתי חולים ברחבי הארץ מתמודדים עם שיעורי תפוסה גבוהים במיוחד. בהדסה עין כרם בירושלים נרשמו 95% תפוסה, בשערי צדק בבירה 91%, באסף הרופא 90% ובוולפסון בחולון 94%. המשמעות המיידית היא שבחלק מבתי החולים צפויה פגיעה בטיפול בחולים במחלקות הפנימיות, בביצוע ניתוחים אלקטיביים ובחדרי הטיפול הנמרץ.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים הלל יפה חדרה
מחלקת קורונה בית חולים הלל יפה חדרה
100 חולי קורונה חדשים מדי יום
(צילום: gettyimages)
על רקע המצוקה הגוברת שיגרו השבוע מנהלי בתי החולים מכתב למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שבו קראו לבלום את המשך העלייה בתחלואה על מנת להפחית את העומסים שאיתם יידרשו הצוותים הרפואיים להתמודד. "נדרשים צעדים מיידיים לעצירת היקף הנדבקים על מנת שנוכל להמשיך לתת מענה נכון הן למאושפזים חולי הקורונה והן לחולים 'רגילים'", כתבו מנהלי בתי החולים.
ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בית החולים בילינסון, תיאר אתמול את המצב: "מספר החולים הולך ועולה בקצב מהיר, כולל חולים קשים ומונשמים. בשבוע האחרון קלטנו חולים לא רק מהאזור שלנו אלא גם מבתי חולים בירושלים, חיפה ונתניה. אם זה יימשך כך, אנחנו בהחלט נמתח את גבולות היכולת שלנו. יכול מאוד להיות שנצטרך להוריד פעילות אלקטיבית כדי להעביר אחיות ומרדימים לטובת הטיפול בחולי קורונה. במקביל, העומס במחלקות הפנימיות גבוה במיוחד. המצב היום דומה בערך לשיא הגל השני, ואנחנו עדיין במגמת עלייה".
ד"ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה, אמר: "מאושפזים אצלנו 93 חולי קורונה ויותר מ־50 מהם נמצאים במצב קשה או קריטי – וזה כאשר כ־200 עובדים ואנשי צוות נמצאים בבידוד. זה הופך את האירוע להרבה יותר מורכב, ולשמחתנו המחלקה הצבאית שנמצאת איתנו מסייעת לנו מאוד בחלוקת הנטל".
בין המאושפזים ברמב"ם נער בן 17 שמצבו מוגדר קשה מאוד. הנער נמצא בסכנת חיים עקב פגיעה בשריר הלב. ככל הידוע הוא לא סבל ממחלות רקע. מנהל המחלקה לטיפול נמרץ ילדים ברמב"ם, ד"ר יוסי בן־ארי, סיפר: "בשבת קיבלנו נער בן 17 חולה בקורונה עם דלקת קשה בלב. היינו צריכים לחבר אותו למכשיר לב־ריאה. מדובר בנער צעיר, גיל לא אופייני למחלת הקורונה, מה שמראה שאנחנו נמצאים בגל יותר קשה".
ד"ר הלברטל מתייחס גם למצב הכללי בבתי החולים בישראל: "באזור הצפון ובירושלים יש עומסי תחלואה לעומת אזורים אחרים. כבר עכשיו נאלצנו לסגור מחלקות וחדרי ניתוח כדי שיהיו מספיק אנשים לטפל בחולי הקורונה. שיעור ההדבקה הרבה יותר גבוה בהשוואה לגל השני ויש כמות הרבה יותר גדולה של חולים קשים. בתי החולים בארץ כמעט לא רואים חולים בדרגות קלות יותר של המחלה. בפירוש רואים את ההבדל ביחס לגל השני של הקורונה שתקף אותנו".