המיקרוסקופ הטיפולי הוא מכשיר שימושי מאוד בתחומים שונים בעולם הרפואה, המבצע הגדלה משמעותית של עד פי 60 מגודלו הטבעי של האובייקט. עד למהפכה הדיגיטלית השימוש בו היה בעיקר במהלך ניתוחים, ולאחר מכן החל השימוש גם בתחום רפואת השיניים. המיקרוסקופ הטיפולי כולל מצלמת וידאו המאפשרת להקליט את מהלך הטיפול ולבצע תמונות סטילס בהגדלה המקסימלית של השיניים והאזור המטופל לצורך בדיקה, תכנון הטיפול, בחינת התוצאה הסופית ומעקב ארוך טווח.

מהו טיפול שיניים תחת מיקרוסקופ?

הפה הוא חלל קטן ובו עצמים קטנים, אזורים קשים לגישה ולטיפול, וראות לקויה - לכן לא תמיד ניתן לבצע טיפול בדיוק מרבי. כתוצאה מכך חלק מטיפולי השיניים מסתבכים והופכים מורכבים יותר, ארוכים יותר ויקרים יותר. טיפול שיניים תחת מיקרוסקופ מתנהל כולו באמצעות המיקרוסקופ, מרגע הבדיקה ועד לסיום הטיפול הדנטלי. הטכניקה הטיפולית בגישה המיקרוסקופית מלווה במקדחים וכלים זעירים ייעודיים, בשילוב תאורת לד כפולה עוצמתית המאפשרת לרופא לבצע טיפול דנטלי בגישה זעיר-פולשנית, ובטווח הגדלה של עד פי 39 של כל נקודה ואובייקט בחלל הפה.

2 צפייה בגלריה
מיקרוסקופ טיפול שיניים רופא
מיקרוסקופ טיפול שיניים רופא
המיקרוסקופ הטיפולי - גם ברפואת שיניים
(ShutterStock)

מהם יתרונות השימוש במיקרוסקופ במהלך טיפול שיניים?

• טיפול שיניים זעיר-פולשני – רופא השיניים יכול לבצע כירורגיה זעיר-פולשנית (מיקרו-כירורגיה) ובכך למנוע פגיעה בסטרוקטורות אנטומיות ו/או פגיעה עצבית, להפחית טראומה לרקמות הרכות ולהעניק למטופל טיפול בטוח, נעים וקל יותר.
• יכולת ראייה ברמה גבוהה ביותר של כל נקודה בפה – אין ׳הפתעות׳ במהלך הטיפול ודברים לא מתפספסים עקב ראות חלקית או לקויה. כשרואים טוב יותר, מבצעים טיפול מדויק יותר וחוסכים כסף רב לטיפולים מתקנים.
• דיוק מירבי במהלך הטיפול – נמנעת פגיעה שלא במתכוון ברקמות הקשות ובכלי דם, לדוגמה: ניתן לבצע טיפול שורש ולהימנע מניקוב (פרפורציה) התעלה או מ״פספוס״ של תעלה קטנה או מוסתרת.
• שליטה מלאה של הרופא על מהלך הטיפול – הרופא מודע לתמונה המלאה של אזור הטיפול ומקבל את מלוא הנתונים.
• זמן החלמה קצר יותר – טיפול מדויק ונטול סיבוכים מאפשר למטופל התאוששות מהירה יותר.
• מניעת טיפולי המשך שלא לצורך – טיפולי המשך, אם יהיו, הם תוצאה של צורך ממשי ולא תוצאה של סיבוך עקב ראות לקויה או חוסר בנתונים.
• חיסכון כלכלי למטופל – המטופל משלם אך ורק עבור הטיפול אותו היה צריך לבצע ולא נדרש להוצאות נוספות עבור סיבוכים לא צפויים שאינם ידועים מראש.

מהם טיפולי השיניים שכדאי לבצע תחת מיקרוסקופ?

כל טיפולי השיניים המבוצעים תחת מיקרוסקופ יהיו מוצלחים יותר מאשר טיפולים זהים, המבוצעים בשיטה הקלאסית וללא הגדלה משמעותית של האזור המטופל. עם זאת ישנם מספר טיפולים בעלי יתרון מובהק ומשמעותי לטיפול בטכניקה המיקרוסקופית.
• ניקוי אבנית היתרון – ניקוי אפקטיבי ויסודי יותר, הכולל גם הסרת אבנית תת-חניכית. מניעת דימום, מניעת פגיעה ברקמות החניכיים והחלמה מהירה יותר.
• הקצאת שורשים תת-חניכית למטופלים עם מחלת חניכיים מתקדמת היתרון – טיפול לא כירורגי, ללא הרמת מתלה וללא חתכים ו/או תפרים. ראות ודיוק מקסימליים אשר מאפשרים לטפל בכיסי חניכיים עמוקים עם סיכויי הצלחה גבוהים יותר ושימור שיניים לשנים רבות.
• ציפויי חרסינה לעיצוב החיוך היתרון – שימור חומר השן ומניעת פגיעה במרקם החניכיים. השחזה מינימלית זעיר-פולשנית של השן (עד עובי 0.5 מ״מ) אם בכלל, ללא רגישות ו/או כאבים במהלך הטיפול או לאחריו.
• השתלות וניתוחי חניכיים היתרון – קליטה מהירה יותר של הרקמה באזור המושתל אשר מאפשרת החלמה מהירה יותר, תוצאות טובות יותר ופחות טראומה ונפיחות.
2 צפייה בגלריה
מיקרוסקופ טיפול שיניים רופא
מיקרוסקופ טיפול שיניים רופא
טיפול שיניים תחת מיקרוסקופ
(ShutterStock)
• טיפולי שורש / חידושי טיפולי שורש היתרון - זיהוי וודאי של כל התעלות ומניעת טיפולי יתר שלא לצורך, מניעת נקב (פרפורציה) ומניעת סטייה מהאנטומיה של התעלה.
• השתלות שיניים והרמת סינוס היתרון – המיקרוסקופ מאפשר לבצע את השתלים ללא הרמת מתלה ובכך נמנעים: טראומה, נפיחות וקריעה של רירית הסינוס. הפחתה של זיהומים בחלל הסינוס וזמן החלמה קצר יותר כתוצאה מריפוי מהיר של האזור המנותח.
• קיטוע חוד השורש (אפיסקטומי) היתרון - שימור השן לטווח ארוך של שנים וביטול הצורך בהתקנת שתל דנטלי שלא לצורך.
• ביצוע זירקוניה או מילואית מחרסינה מונוליטית במקרים של הרס נרחב של כותרת השן היתרון - מונע טיפול שורש שלא לצורך.
• השלמת כותרת שן באזור קדמי היתרון – תוצאות בעלות מראה טבעי ואפשרות להעתקת פרטים קטנים ביותר שלא נראים בעיני אדם.
• השחזת כתרי חרסינה היתרון - קו השחזה מדויק וזעיר-פולשני של עד 0.7 מ״מ מעובי השן, התאמה מושלמת בשוליים המעניקה מראה של שן טבעית. שימור השן והגדם לשנים רבות ללא תופעות של חדירת חלקיקי מזון מתחת לכתר (דלף שולי), שמגדילות את הסיכון לדלקת חניכיים ולעששת.
• עקירת שיני בינה כלואות עם גישה מוגבלת היתרון – מעניק אפשרות לדיוק ושליטה מלאה במהלך הטיפול על אף המיקום הבעייתי, מונע פגיעה עצבית ופגיעה בסטרוקטורות אנטומיות.
העלויות של טיפולי שיניים תחת מיקרוסקופ גבוהות בכ-15% מטיפולי שיניים שאינם תחת מיקרוסקופ. העלות הגבוהה הינה נגזרת של מומחיות רופא ושימוש בציוד טיפולי יקר ומתקדם כך שמתקבל טיפול ברמה גבוהה יותר, בעל תוצאות טובות יותר ואחוזי הצלחה גבוהים יותר.
חשוב גם להדגיש שעל מנת לבצע טיפולי שיניים תחת מיקרוסקופ נדרשת מיומנות רופא, הכוללת הכשרה מיוחדת וניהול עקומות למידה במהלך ביצוע הטיפולים ולאחריהם.
ד״ר אריאל סביון, רופא שיניים ומנהל מרפאת ׳סביון מדיקל סנטר׳ בראשון לציון