החלטתי לכתוב לכם על חרדות כי תופעה זו הופכת לשכיחה וגורמת ליותר מדי אנשים ליטול כדורים נוגדי דיכאון בקלות דעת, ובלי לדעת שיש גם פתרונות אחרים.
אילו היה מדד פופולריות להפרעות ובעיות נפשיות, ללא ספק חרדות שכבר הפכו למכת מדינה היו תופסות את אחד המקומות הראשונים בטבלה.
קיראו עוד:
בגישה שלי הנסמכת על ה-NLP חרדות הן מתנה. ורגע לפני שתצעקו עליי, "שונא מתנות יחיה" או תגידו לי: "לא תודה, עזוב אותנו ממתנות כאלה", אני מבקש מכם לקחת נשימה ולשים את ההתנגדויות בצד ולהיפתח לרגע לאפשרות שאני מציע כאן: כשאני אומר מתנה, אני מתכוון לכך שאתם בעצמכם יצרתם את התופעה וחרדות הן התמרור שאומר לך: "לא טיפלת בעצמך לא ביצעת את השינויים ההכרחיים, דחית את זה הרבה זמן, ואתה צריך לעשות שינוי", במטרה לחלץ את עצמו מהמצב המצוי.
ההתעוררות הכרחית, כדי שהשלב הבא יהיה לבחור בטיפול כלשהו על מנת לבצע שינוי. או ללכת על טיפול תרופתי או לקבל טיפול מנטלי שיגרום לשינוי פנימי. כך או כך, כאשר חווים חרדות החיים נעצרים, ואנחנו נאלצים לעשות מעשה כלשהו שיביא לאותו שינוי פנימי.
1 צפייה בגלריה
דיכאון
דיכאון
חרדה. טיפול תרופתי או שינוי מנטלי
(צילום: shutterstock)

תהליך שחרור חרדות מורכב משלושה חלקים:

1. השלב הראשון – בדיקת אסטרטגיה:
אנשים עם חרדות חושבים שהחרדה משתלטת עליהם והיא "תוקפת אותם" כביכול, הם פסיביים, קורבנות של החרדה. למעשה, הם מפעילים פרוצדורה מסוימת שגורמת לחרדה להופיע.
אחד הדברים שמנחה NLP עושה בקליניקה זו בדיקת אסטרטגיה של כניסה ויציאה ממצב החרדה. מה קורה רגע לפני הכניסה למצב ורגע לפני היציאה מהמצב. איזה טריגרים מפעילים כל אחד מהמצבים. כיצד המטופל באופן לא מודע מכניס את עצמו לתוך החרדה וכיצד הוא יוצא ממנה.
בדיקת אסטרטגיה מתבצעת באמצעות צפייה בתנועות העיניים של מונחה. המבט של הלקוח מספר לנו את כל הסיפור על הדרך שבה החרדה קוראת: אני מבקש מהלקוח לשחזר את הפעם האחרונה שבה הוא חווה חרדה.
תוך כדי שהמונחה מספר לי על החוויה, אני עוקב אחר תנועות העיניים שלו. תנועות העיניים מצביעות היכן נמצאת תשומת הלב שלו. האם הוא נזכר במראות מהעבר או בקולות של אנשים או אירועים. האם הוא עסוק בדיבור פנימי או מתחבר לרגשות שלו.
כאשר אני מזהה את אסטרטגיית הכניסה: זיכרון עבר המופיע כתמונה או סרט או צליל שנחרט בזיכרון מאירוע קדום או אמירה שהוא שמע בעבר ויוצרת לו את התחושה הרעה, בעזרת הכלים של NLP אני משבש את אסטרטגיית הכניסה לחרדה, כדי שטריגר שמפעיל את האסטרטגיה לא יפעל יותר.
דמיינו שיש לכם תאורת גן המופעלת באופן אוטומטי על ידי תזוזה של מישהו במרחב. אם תרצו להפסיק את ההפעלה של התאורה, אתם משביתים את החיישן שתפקידו לזהות תזוזה ולהדליק את הפנס. ברגע שהטריגר, החיישן מושבת, האור לא יידלק.
2. השלב השני - מה הרווח:
קיימת הנחה ב-NLP שבכל תופעה יש לאדם רווח כלשהו, שגרם לו לאמץ את התופעה הזו לחייו. עד כמה שזה יישמע מופרך, אפילו לחרדה יש תרומה מסוימת, לא מודעת לאדם. לכן בשלב השני אני רוצה לבדוק מה הרווח הלא מודע שיש למטופל מהחרדות.
לדוגמה: אדם שסובל מחרדות כבישים מהירים, כאשר הוא עולה לכביש מהיר הוא "מפעיל" את החרדה ובאופן לא מודע מתחיל הלחץ, דפיקות לב, הרגשה כללית לא טובה, סרטים בראש מה עלול לקרות ואז הוא חייב לטלפן לאשתו, לחברה או חבר או כל אדם קרוב על מנת לדבר איתם ולהרגע. למעשה, הוא מקבל לגיטימציה להתקשר ולקבל תשומת לב מאדם שמאוד קרוב אליו. הצורך שלו הוא קבלת תשומת לב והחרדה מאפשרת לו לקבל מענה לצורך הזה.
3. השלב השלישי - יציאה לדרך חדשה:
ב-NLP אנחנו מניחים שבאופן כלשהו נוצר בנו "חלק" באישיות, שאחראי למילוי הצורך. החלק הזה מתוך רצון לספק את הרווח המשני, יוצר את האסטרטגיה המתאימה לסיפוק הצורך.
בשלב הזה אנחנו "נזמין את החלק לשיחה", שמטרתה לאתר את הצורך, להבין את הכוונה החיובית ולתת מענה לצורך בדרך חדשה שמתאימה יותר ללקוח.
הדיאלוג עם החלק מאפשר יצירת הסכם חדש, בין החלק לאדם, הסכם שנותן מענה לצורך בדרך יעילה יותר עבור האדם. בדרך כלל, בתהליך זה נחשפת גם אמונה עצמית שלילית שיש לאדם, (אמונות שליליות לרוב נחבאות בתת מודע ואינן גלויות לאדם עצמו ומתבטאות במשפטים כמו: "אני לא ראוי להצלחה", אני אדם רע/פגום", "אני כישלון", וכדומה), שמהווה את השורש, החוליה הראשונה בשרשת שהובילה ליצירת החרדות.
הכותב הוא מייסד אקדמיה ללימודי NLP ובעל קליניקה לטיפול בחרדות טראומה ו-PTSD