בשיתוף סאנופי
פבל בונר (68) מאילת אובחן לפני מספר שנים עם סרטן עור מסוג קרצינומה של תאי הבסיס (BCC) השייך לקבוצת סרטן העור שאינו מלנומה. עד שחלה עסק כמדריך טיפוס מקצועי וטייל במקומות רבים ומיוחדים בכל רחבי הגלובוס. "הייתי מדריך ספלולוגיה (חקר מערות), צלילה ומדריך רפטינג. חיי רצופים במסעות ביבשות ומדינות רבות – צללתי מתחת למים וטיפסתי למעלה להרים", מספר פבל שנולד וגדל רוב חייו בסבסטופול – עיר נמל על חוף הים השחור.
1 צפייה בגלריה
סרטן העור
סרטן העור
חשיפה ממושכת לשמש. סרטן עור
(צילום: Shutterstock)

הטיול לאיים באוקיאנוס ההודי

בשנת 2014, במהלך אחד מטייליו נפצע פבל בעפעף ולדבריו הפצע שלא החלים התגלה כסרטן עור מסוג קרצינומה של תאי הבסיס. "מכיוון שאני מטייל מקצועי, טסתי לאיי אנדמן באוקיינוס ההודי על מנת לבקר בקבוצת איים מדהימה", מספר פבל, "שם, בג'ונגל, היה לי ביש מזל ונפצעתי מצמח דוקרני. הקוצים האלה, כפי שגיליתי מאוחר יותר, משמשים את המקומיים על מנת לצוד בעזרתם ציפורים ובעלי חיים קטנים". עוד הוא מוסיף: "באזור הפציעה, התפתחה לי בליטה על העפעף. בתחילה הנגע היה בגודל של גרגר כוסמין ובגוון כהה. אני לתומי חשבתי שהוא יתכסה, יגליד וינשור. אבל למרבה הצער, הוא לא נשר ועם הזמן התפתח מגרגר זעיר לגידול בגודל אפון על עפעף עליון של עין שמאל".
לפני שלוש שנים, החליטו הרופאים לבצע ניתוח על מנת לטפל בבעיה הרפואית. "הניתוח היה מסובך מאוד, הוא נמשך למעלה מארבע שעות", מספר פבל. "במסגרת הניתוח נלקחה דגימה מהגידול (ביופסיה) שנשלחה למעבדה בבית החולים. כשהגיעו התוצאות התברר שמדובר בסרטן עור שאינו מלנומה מסוג קרצינומה של תאי הבסיס." הרופאים עשו כל מה שביכולתם כדי להסיר את הנגע, אבל למרבה הצער, בחלוף הזמן מהניתוח, המחלה חזרה והגידול המשיך להתפשט", הוסיף פבל.
כשהיה צעיר, פבל נחשף רבות לשמש, גם בשלג תוך כדי טיפוס על הפסגות בהרי ההימלאיה, הפמירים, טיין שאן והקווקז . "בתחום האלפיניזם, טיפוס לגובה רב מחייב להשתמש במשקפי שמש המאובזרים בעדשות מיוחדות שחסינות בפני קרינת UV על מנת למנוע עיוורון כתוצאה מחשיפה לשלג הבוהק. אבל במהלך השנים גם יצאתי אל הים ונחשפתי לשמש בטיפוס על ההרים".
פבל סובל מבעיה רפואית בגינה הוא לא יכול לראות בעין ימין, ולאחר התפתחות של הנגע על עפעף השמאלי, כיום הוא מתקשה מאוד בראייה וחושש לעבור ניתוח נוסף. "לפני הניתוח לא הרגשתי את הגידול, רק ראיתי אותו. ועכשיו הסרטן מתפשט. יש לי הפרשות מוגלתיות ודלקת. הנגע התפשט מהעפעף העליון התפשט לעפעף התחתון ולגשר האף, " מספר פבל, "קשה לי לצאת החוצה מהבית כי כל משב רוח גורם לי להרגיש את הנגע וזה מכאיב לי. גם חבישה של משקפים אינה מגינה מפני שהרוח חודרת מלמעלה ומהצדדים.

הסרטן הנפוץ ביותר בעולם

סרטן עור שאינו מלנומה שכיח מאוד בקרב מבוגרים שנחשפו במהלך חייהם לשמש, ולרוב מופיע כמעין נגע בעור. הנגעים מופיעים בדרך כלל בחלקי הגוף החשופים לשמש בחיי היומיום – פנים, צוואר וגפיים עליונות. נגעים סרטניים מסוג זה עלולים להימצא גם אצל צעירים, אם כי בשכיחות נמוכה יותר. בעלי עור בהיר ועיניים בהירות, כאלו שנחשפו באופן מצטבר לאורך השנים לקרינה אוּלְטְרָה סגולה (קרינת UV) והסובלים מדיכוי חיסוני כמו מושתלי איברים ומטופלים בתרופות ביולוגיות חשופים יותר לתחלואה. ככלל, חשיפה ממושכת לשמש – בעיקר בגיל הצעיר – מגדילה משמעותית את הסיכוי לפתח סרטן עור בגיל המבוגר.
במקרים בהם יש כתם, בליטה או פצע המופיע על העור ואינו נרפא חשוב לגשת לרופא לבדיקה. על פי רוב, נגע המזוהה בשלבים מוקדמים מוסר בניתוח פשוט יחסית. האבחנה אינה מסובכת מפני שלנגעים יש מראה אופייני וניתן לזהותם בבדיקה שגרתית אצל רופא עור.
במעל 95% מהמקרים, הסרה כירורגית של הנגע או טיפול מקומי על העור, יביאו לריפוי, במקרים בהם לא טופל לאורך זמן ולא הוסר, עשוי הגידול להתפשט מקומית תוך גרימת נזק משמעותי לרקמות, ולעיתים נדירות אף לשלוח גרורות. בשנים האחרונות, חלו פריצות דרך מדעיות בטיפול בסרטן עור שאינו מלנומה, וגם במקרים שבהם הגידול התגלה בשלב מתקדם או ישנן גרורות, ניתן לטפל בחולים ולעיתים להביא לריפוי או להאריך באופן משמעותי את חייהם.

"למרות הכול אני אופטימי"

פבל איבד את אשתו לפני מספר שנים. "רעייתי עזבה לעולם שכולו טוב ואני חי כאן בגפי", הוא מספר. בנו היחיד מתגורר בעיר אומסק בדרום מערב סיביר ולמרבה הצער אין לו אפשרות לעלות לישראל ולשהות לצד אביו. "למרות כל הקשיים אני מודה לגורל על כך שאני חי במדינת ישראל שבה שירותי הרווחה טובים, האנשים חכמים וחביבים והרפואה היא מהטובה בעולם, אדם מדהים ומומחית מעולה מעניקה לי את הטיפול הטוב ביותר", מספר פבל. "למרות הכול אני אופטימי ואני מאמין שאצליח לנצח את המחלה ואתגבר על כל מכשול בעזרת הרפואה של ישראל".
למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא המטפל.
מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי