רק 150 מטר מפרידים בין מנחת המסוקים של בית החולים הציבורי אסותא אשדוד לבין המחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד). את הדרך הזו עשה הצוות בריצה, כדי להציל את חייו של סגן אריה טלר (23), מפקד צוות בגדוד גפן ותושב ביתר עילית. הוא הובהל לבית החולים לפני כחודש לאחר שנפצע קשה מרסיס וסבל מדימום משמעותי בבטנו. בשבוע שעבר המשיך לשיקום, ונפרד מהצוות: "בלעדיהם לא הייתי כאן, עם ישראל חי".

על נסיבות פציעתו, מספר סגן טלר: "נלחמנו בעזה. ליד מחנה הפליטים ג'באליה התפוצץ עלינו מטען, קיבלתי רסיס יפה ככה בתוך הבטן, נפצעתי והגעתי לפה. הייתי מאושפז כאן במשך 15 יום ואני רוצה להגיד תודה לפרופ' חנוך קשתן שהציל לי את החיים. זה נס גדול שאני בחיים ואני בטוח שהפרופ' נדהם מזה שאני הולך על שתי רגליים בדרך לשיקום. אני רוצה להגיד תודה לקב"ה ואני מחכה לניצחון. החברים שלי לפלוגה עדיין לא ביקרו אותי, הם בפנים, נלחמים באויב ומגינים על גם בית החולים כדי שנוכל להיות פה".
סגן טלר מספר על היחס האישי שקיבל בבית החולים, "דאגו לי פה כמו בבית, מהאחיות וכוח העזר ועד למנהל בית החולים שהגיע כל יום למחלקה לשאול לשלומי. אני מודה לכל הצוות שהציל לי את החיים".
מנהל המערך לכירורגיה באסותא, פרופ' חנוך קשתן, כבר ראה דבר או שניים בחייו, אבל קשה לפספס את ההתרגשות שלו ברגע הפרידה מהלוחם שנפצע קשה לאחר שהוא הציל את חייו.
אז איך זה לשחרר פצוע? "הכי כיף בעולם, בעיקר בגלל שהכרתי אותו ברגע שהגיע לכאן והיה לי הכבוד לנתח אותו. הוא הגיע במצב קשה מאוד, מה שנקרא בהלם המורגי (שנגרם מדימום), הוא דימם משמעותית בתוך הבטן. מסוק הפינוי נחת במרחק של 150 מטר מהמלר"ד, הוריד אותו, ישר רצנו איתו למלר"ד ותוך כמה דקות הוא היה בחדר ניתוח. ברגע שהוא התייצב תיקנו את הפגיעות באיברים הפנימיים בבטנו".
2 צפייה בגלריה
סגן אריה טלר
סגן אריה טלר
שרד דימום משמעותי. סגן אריה טלר
(צילום: אסף קמר)
גם קרן טלר, האם הנרגשת, נפרדה בתודה מהצוות הרפואי על הטיפול המסור. בנה היה זה שבישר לה שנפצע, "זה חלק מהנס, שמעתי את הקול שלו וזה הרגיע אותי. הוא אמר לי שהוא נפצע וביקש שאגיע לבית החולים כמה שיותר מהר. מהרגע שהגעתי למחלקה הכירורגית הייתי עטופה בצוות של בית החולים שליוו אותנו לאורך כל הדרך. המנתחים יצאו מחדר הניתוח להרגיע אותי ולהסביר לי מה המצב שלו וככה זה היה לאורך כל הדרך. טיפלו בנו ממש כמו משפחה. אנחנו מאוד גאים בבן שלנו שהלך לשרת את עם ישראל בקדושה ואנחנו דואגים לכל החיילים ומתפללים שיחזרו בשלום".

עשרות פצועים קשה מאוד מהמסיבה

בימים הראשונים שלאחר 7 באוקטובר, המחלקה הכירורגית בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד הייתה מלאה עד אפס מקום באזרחים וחיילים פצועים ברמות שונות. במהלך השבועות שעברו מאז השבת השחורה, רובם הגדול של הפצועים המאושפזים עברו לשיקום או למחלקה האורתופדית הסמוכה.
2 צפייה בגלריה
המחלקה הכירורגית אסותא אשדוד
המחלקה הכירורגית אסותא אשדוד
קשה להסתיר את ההתרגשות. משפחת הלוחם נפרדה מבית החולים ומפרופ' חנוך קשתן, מימין
(צילום: אסף קמר)
פרופ' חנוך קשתן, מנהל המערך לכירורגיה באסותא מספר על ההיערכות וההתגייסות של בית החולים מפרוץ המלחמה. "בגלל הקרבה לגבול עם עזה, בית החולים הציבורי אסותא אשדוד מוגדר בחיל הרפואה כיעד קיצור לפינוי. כלומר, כשעולה מסוק פינוי מהקרב עם רופא של 669, וכשהפצוע לא יציב ואין לו מספיק זמן להגיע עד לבתי החולים במרכז, הוא נוחת אצלנו. לכן אנחנו מקבלים כמעט אך ורק פצועים קשה".
פרופ' קשתן מוסיף: "בשעות הראשונות שלאחר תחילת האירועים בשבת השחורה הגיעו פצועים רבים בהם גם כ-70 פצועים מהמסיבה ברעים, חלקם במצב קשה מאוד. חלקם היו באופוריה לא פרופורציונלית לפציעה שלהם. אני מייחס את זה לחומרים שבהם השתמשו במסיבה".