מצילים את מדחאת: מבצע לוגיסטי ורפואי מורכב שהתבצע בתחילת החודש בבית חולים רמב"ם, נתן חיים חדשים לילד בן 7 המתגורר ברצועת עזה. בשלושה ניתוחים שנערכו כמעט במקביל, שוחזרה שלפוחית השתן שלו וכליה שנקצרה מאימו הושתלה בילד וחוברה לשלפוחית המשוחזרת.
קראו עוד:

הילד, מדחאת טאפש, נולד עם מום בדרכי השתן שגרם לאי-ספיקת כליות מסכנת חיים ולחוסר תפקוד של שלפוחית השתן. בשנתיים וחצי האחרונות הוא היה מטופל בדיאליזה ובשל מצבו המורכב, לא ניתן היה לטפל בו במערכת הבריאות העזתית. הוא הועבר לבית החולים רמב"ם בחיפה בעזרת יזיד פאלח, מתאם בריאות למטופלים מהרשות הפלסטינית, ובסיוע ר'דיר אבו-שארב מסלמאני, מייסדת ומנהלת עמותת "לחשוב על האחר", אשר תרמה את הכסף להליך המורכב.
האם, סומוד: "הייתי תורמת לו את נפשי. שאני אמות והוא יחיה. כל דבר, רק שהסבל שלו ייפסק. הוא סובל כבר שבע שנים, עבר קרוב ל-15 ניתוחים והורדם יותר מ-40 פעם"
לאחר דיון רב-מקצועי ורב-מערכתי, בו השתתפו צוותים רבים ממחלקות אורולוגיה ילדים בראשותו של ד"ר אכרם אסדי וכן מנפרולוגיה ילדים; רופאים משתילים; רופאי כלי דם; רדיולוגים; מרדימים וצוותי בית מרקחת, נבנתה תוכנית פעולה להצלת חייו של מדחאת. האם סומוד, שלה ארבעה ילדים נוספים, ביקשה לתרום לבנה הקטן את אחת מכליותיה ונמצאה כמתאימה. "הייתי תורמת לו את נפשי", אמרה האם, "את העיניים שלי. שאני אמות והוא יחיה. כל דבר, רק שהסבל שלו ייפסק. הוא סובל כבר שבע שנים,. עבר קרוב ל-15 ניתוחים והורדם יותר מ-40 פעם".
1 צפייה בגלריה
ניתוח מורכב ברמב"ם לבן 7 מעזה
ניתוח מורכב ברמב"ם לבן 7 מעזה
מדחאת טאפש לאחר הניתוח. נולד עם מום בדרכי השתן שגרם לאי-ספיקת כליות מסכנת חיים ולחוסר תפקוד של שלפוחית השתן
(צילום: מפייסבוק )
לאחר הניתוח הוסיפה האם כי זו הרגשה נפלאה, "לתת חלק מגופך לבן שלך כדי שיחלים. אתה מרגיש את הקרבה והקשר אליו, כאילו אתם גוף אחד".

11 שעות ועשרות אנשי צוות

הניתוח ארך כ-11 שעות, ובחלק מהזמן בוצע בשני חדרי ניתוח בו-זמנית. תחילת הניתוח כללה "בנייה" של שלפוחית השתן על ידי צוות אורולוגיה ילדים, בהובלתו של ד"ר אכרם אסדי. השלפוחית נבנתה והוגדלה באמצעות שופכנים מהכליות של הילד, שלא פעלו בתפקידן המקורי.
בו בזמן הועברה האם לחדר ניתוח סמוך בו בוצע קציר כליה באופן זעיר-פולשני, בניתוח מורכב גם הוא, שבוצע על ידי פרופ' אחמד עסלייה. הכליה שנקצרה הושתלה בגופו של הילד על ידי ד"ר רן שטיינברג וצוות כירורגיה כלי דם. אז החל השלב האחרון והסופי של הניתוח, בו חוברה הכליה המושתלת לשלפוחית החדשה ששוחזרה. כבר בחדר הניתוח, הכליה החדשה החלה להפריש שתן באופן תקין וללא כל קושי.
ד"ר רן שטיינברג: "מבצע בסדר גודל כזה הצריך השתתפות ותיאום בין עשרות אנשי צוות במחלקות ובחדר הניתוח, טיפול נמרץ, יחידות הדיאליזה ויחידות התמך השונות של בית החולים"
ד"ר רן שטיינברג מסכם: "מבצע בסדר גודל כזה הצריך השתתפות ותיאום בין עשרות אנשי צוות, החל מבית המרקחת, הסיעוד במחלקות ובחדר הניתוח, טיפול נמרץ, יחידות הדיאליזה, ויחידות התמך השונות של בית החולים. ללא תכנון מוקדם, שיתוף פעולה, רצון ומוטיבציה רבה להצלחה, היה קשה מאוד להוציא מבצע מורכב שכזה".
בבית החולים ציינו כי נעזרו בניסיונו הרב של פרופ' פנחס ליבנה, לשעבר מנהל היחידה לאורולוגיית ילדים ברמב״ם, בייעוץ ובהדרכת המנתחים הרבים שלקחו חלק בהליכים המורכבים.
עמותת "לחשוב על האחר" מסייעת לילדים פלסטינים מהרשות ומרצועת עזה לעבור טיפולים מורכבים בבתי החולים בארץ. מנהלת העמותה, אבו-שארב מסלמאני, אמרה כי העמותה נתמכת מתרומות של הציבור הערבי, אך יש לה גם תומכים מהציבור היהודי בישראל. היא סיפרה כי במקרה של טאפש, הצליחו בעמותה לגייס 300 אלף שקל בתוך ימים ספורים.