מדינת ניו יורק אוסרת מכירה של מספר מוצרי כביסה, ביניהם מותג הכביסה 'טייד' (Tide) לאחר שנמצאה בהם כמות גבוהה, מעל המגבלה, של החומר דיאוקסין 1,4. המוצרים שנאסרה מכירתם: אבקות כביסה, נוזל כביסה וטבליות. אבקות הכביסה העדינות של המותג אינן ברשימה.
קראו עוד:
המהלך החריג ננקט לאחר שסוכנות המכונים הלאומיים לבריאות בארצות הברית (NIH) פרסמה אזהרת בריאות על דיאוקסין 1,4 במוצרי קוסמטיקה וניקיון. התרכובת המסוכנת הזו נוצרת במהלך תהליך ייצור של חומרי ניקוי, וניתן למצוא אותה בכמות מסוימת בלא מעט מוצרי צריכה פופולריים, כשבאבקות כביסה נמצאים המינונים הגבוהים ביותר. בדיקה של הרשויות במדינת ניו יורק העלתה שמוצרי 'טייד' הכילו יותר מ-3 PPM (חלקים למיליון) של הכימיקל, בעוד החוק מגביל את הכמות ל-2 PPM בלבד.
1 צפייה בגלריה
אבקת כביסה טייד Tide
אבקת כביסה טייד Tide
מוצרי Tide בארה"ב. מכילים יותר מ-3 PPM של הכימיקל, בעוד החוק מגביל את הכמות ל-2 PPM בלבד
(צילום: SlayStorm /Shutterstock.com)
באזהרה שפרסמה ה-NIH נטען שהחומר חודר לגוף דרך האוויר או בצריכת מים או מזון שמזוהם בו, ואנשים יכולים להיחשף אליו גם בעקבות מגע עם מוצרי קוסמטיקה, שמפו או קצף אמבטיה. למרות שהחומר אינו נשאר בגוף זמן רב, כי הוא מתפרק במהירות, החליטה הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה (EPA) לסווג אותו כ"כנראה חומר מסרטן".
רשויות הבריאות בקליפורניה כבר תיארו לאחרונה את הדיאוקסין 1,4 כ"נפוץ מאוד במים ואינו ניתן להסרה ברוב הצורות הסטנדרטיות של טיפול בשפכים ובמי שתייה". הרשויות מודאגות מההשפעות הפוטנציאליות שלו על תושבי קליפורניה, במיוחד ילדים
ניו יורק היא אחת המדינות הראשונות בעולם שאוסרות על מכירה של מוצרי ניקיון שמכילים כמות גדולה של דיאוקסין 1,4, ועל פי הערכות, מדינות אחרות צפויות ללכת עכשיו בעקבותיה. רשויות הבריאות בקליפורניה כבר תיארו לאחרונה את הדיאוקסין 1,4 כ"נפוץ מאוד במים ואינו ניתן להסרה ברוב הצורות הסטנדרטיות של טיפול בשפכים ובמי שתייה". הרשויות מודאגות מההשפעות הפוטנציאליות שלו על תושבי קליפורניה, במיוחד ילדים.
למרות האיסור החדש, ביקור מקרי בסופרמרקט בניו יורק מראה שהמוצרים עדיין נמצאים על המדפים. הם גם מוצעים למכירה באתרי קניות אונליין. מתברר שהחוק החדש מאפשר ליצרנים לבקש פטור לשנה מעמידה בדרישות הבריאותיות, כל עוד הם מראים שהם פועלים להורדת רמות הדיאוקסין 1,4. לא ברור אם יצרנית 'טייד' והיצרניות האחרות התחייבו למהלך, אבל בינתיים, ההמלצה הגורפת במדינת ניו-יורק היא להימנע מהמוצרים האלה.
נכון לעתה, לא ברור אם מוצרי הכביסה 'טייד' הנמכרים בישראל מכילים חומרים זהים לאלו שנמכרים בארצות-הברית. טרם התקבלה תגובת חברת "דיפלומט", יבואנית 'טייד' בישראל.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות אינו נותן רשיונות או אישורים למוצרי ניקוי כולל אבקות כביסה. משרד הבריאות לומד את החקיקה החדשה במדינת ניו יורק בנושא ויגבש המלצות בהתאם".
מטעם פרוקטר אנד גמבל ישראל נמסר בתגובה: "הדיווח על איסור מכירת אבקת הכביסה TIDE במדינת ניו יורק הינו כוזב ומטעה. לא היה ריקול למוצרי טייד בארה״ב. החל מיוני 22 שונה הרכב הפורמולה של אבקת הכביסה הנמכרת בארה"ב. האבקה נמכרת ונמכרה ללא הגבלה ועומדת בתקינה האמריקאית, לרבות בתקן החדש שפורסם.
"אבקת הכביסה טייד הנמכרת בישראל מיובאת מאירופה ובעלת הרכב פורמולה שונה מזו הנמכרת בארה״ב. אבקת הכביסה טייד המיובאת לישראל עומדת בדרישות התקן הישראלי".