מה מצב הקורונה היום, כשראש השנה ויום כיפור מאחורינו, וסוכות לפנינו? פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, שעמד בראש הצוות שייעץ למל"ל בנושא המגפה, מתקשה לתת תשובה נחרצת. "בגלל החגים יש שינויים גדולים בפעילות של מערך הבדיקות ובהתנהלות של הציבור, כך שקשה להעריך את קצב ההתפשטות הנוכחי על פי מספר המאומתים", אמר היום (א') לאולפן ynet. "אנחנו יכולים להסתכל על מספר החולים קשה, - נתון שמספק מידע על קצב ההתפשטות בעיכוב של כשבוע. המספר הזה מעיד על יציבות - כלומר, תחלואה ברמה גבוהה שנשמרת פחות או יותר ברמה קבועה, עם סימנים מדאיגים לעלייה מסוימת בשבוע האחרון".
קראו עוד:
לשאלה, אם אותם סימנים מדאיגים הם תוצאה של החגים או של פתיחת שנת הלימודים, השיב: "קשה להפריד בין הדברים. הכול מתערבב. אבל העלייה היא מתונה, לא מהירה. זה אומר שהשילוב של התו הירוק ומבצע החיסונים הצליח לבלום את העלייה המהירה בתחלואה, אם כי עדיין לא השגנו ירידה משמעותית ומובהקת שנדרשת כדי לצמצם את התחלואה הקשה ואת התמותה, להסיר את הסיכונים ממערך האשפוז ולאפשר חזרה לחיי שגרה ללא צורך בבידודים נרחבים.
"קשה מאוד לחזות עכשיו מה יקרה. אם נמשיך במבצע החיסונים, ומספר המחוסנים בזריקה שלישית יעלה, ולא ייעשו צעדים שיחריפו את קצב ההדבקה - יש סיכוי טוב שנצליח להוריד את התחלואה".
1 צפייה בגלריה
מטה ה-FDA
מטה ה-FDA
מטה ה-FDA במדינת מרילנד. "ההחלטה איננה מפתיעה", אומר פרופ' וקסמן
(צילום: EPA)
פרופ' וקסמן נשאל אם הופתע מההחלטה של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאשר את מנת החיסון השלישית נגד הקורונה לבני 65 ומעלה ולא לגילים צעירים יותר, כפי שהונהג בישראל. "ההחלטה איננה מפתיעה", אמר. "הם אישרו את מתן הזריקה לא רק לבני 65 ומעלה אלא גם לאוכלוסייה שבאה במגע עם מספר גדול של אנשים, כמו מורים. כלומר, ה-FDA הסכים עם מספר עובדות מאוד חשובות: הראשונה, שיעילות החיסונים יורדת עם הזמן; השנייה, שהחיסון השלישי מעלה את היעילות; והשלישית, שהחיסון בטוח.
"ה-FDA אישרו את מתן הזריקה גם לאוכלוסייה שבאה במגע עם מספר גדול של אנשים, כמו מורים. הם מסכימים איתנו על מספר עובדות חשובות: שיעילות החיסונים יורדת עם הזמן, שהחיסון השלישי מעלה את היעילות, ושהוא בטוח"
"נכון' הם לא הרחיבו את הזריקה השלישית לכלל האוכלוסייה, אבל המצב שם שונה מזה שבישראל. החיסון של האוכלוסייה בארצות הברית, בפרט של האוכלוסייה הצעירה, התרחש בעיכוב של מספר חודשים בהשוואה לארץ, ולכן הירידה ביעילות שם היא יותר נמוכה. אני מניח שבמהלך הזמן הם ירחיבו את החיסון לזריקה שלישית גם לגילים צעירים, כמו בארץ".
בהמשך נשאל פרופ' וקסמן אם הוא חושש שהחלטת ה-FDA תגרום לישראלים להימנע מקבלת חיסון. תשובתו: "אני מניח שחלק מהאנשים יפרשו את ההחלטה בצורה לא נכונה. זוהי קבוצה שממילא קשה לשכנע אותה להתחסן בעזרת נימוקים הגיוניים. מאוד חשוב שנמשיך להתחסן בזריקה השלישית. עדיין לא השגנו את הירידה המשמעותית בתחלואה שנדרשת כדי להסיר את הסכנה, והדרך היעילה ביותר להשיג את זה היא באמצעות חיסון שלישי. ככל שנרחיב את האוכלוסייה שמתחסנת, נוכל לחזור בצורה בטוחה לפעילות, ללא תחלואה קשה נרחבת וללא הדבקה נרחבת של ילדים".