בשיתוף אונקוטסט
"הכול התחיל לפני כעשרים שנה, כשאבי היה בן שבעים, הוא אובחן כחולה בסרטן ערמונית אלים ביותר", נזכר אלכסנדר כץ (62) מראשון לציון, אב לשניים וסב לחמישה. "הרופא המומחה אליו נשלח המליץ לו על טיפול רפואי חריג, שעזר לו מאוד. ליוויתי את אבי בהליכים הרפואיים, וכבר אז הרופא התריע בפני שסוג הסרטן הזה עלול להיות תורשתי. לכן, מאז הקפדתי להיבדק כל כמה שנים" מספר אלכסנדר.
בשנת 2018, לאחר שנים בהן הקפיד לבצע בדיקת PSA – בדיקה דם שבודקת רמות של חלבון שעלול להעיד על מחלה ממארת – קיבל אלכס תוצאות החורגות מהטווח התקין. רופא שטיפל באביו המליץ לו לעבור בדיקת MRI, אולם כידוע, מדובר בבדיקה שזמן ההמתנה אליה יכול להיות ארוך במיוחד. רק כשנה וחצי לאחר שקיבל את ההמלצה מהרופא, הצליח אלכס לבצע את הבדיקה. לאחר מספר ימים, התקבלו תוצאות הבדיקה של אלכסנדר שהעידו על גידול ממאיר בערמונית.
סרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים, וככל שהגיל עולה כך עולה שכיחותו. בזכות מודעות גבוהה ושיפור אמצעי האבחון והטיפול, סיכויי ההחלמה עומדים על מעל 90% ולמרות זאת מדובר בגידול שעלול להיות מסוכן ואף לגרום למוות.

הדילמה: מעקב פעיל או ניתוח

ישנן אסטרטגיות שונות לטיפול בסרטן הערמונית, הנגזרות מרמת האגרסיביות של הגידול. במרבית המקרים הגידול מתפתח בצורה איטית מאוד ולכן המטופל לא נדרש לטיפול ולהתערבות כירורגית אלא רק להימצא במעקב. יחד עם זאת, ישנם גם מקרים בהם הגידול אגרסיבי והטיפול יכלול ניתוח המכונה "כריתה רדיקלית של הערמונית" ולאחריו חלק מהמטופלים יקבלו טיפול הורמונלי משלים. מכיוון שמדובר בניתוח שעלולות להיות לו תופעות לוואי הפוגעות משמעותית באיכות החיים, ביניהן פגיעות בתפקוד המיני, במערכת השתן ובמעיים – הרופאים והחולים עומדים פעמים רבות בצומת של 'ניהול סיכונים'. למעשה, עליהם להעריך האם הגידול מסוכן ולבצע ניתוח להסרת הערמונית או שניתן להסתפק במעקב בלבד ולחסוך את תופעת הלוואי שעלולות להגרם כתוצאה מהפרוצדורה הכירורגית.
הרופאים שטיפלו באלכסנדר המליצו על ביצוע ביופסיה והעריכו שניתן להימנע מניתוח ולהסתפק במעקב פעיל בלבד בעשור הקרוב. להערכתם הגידול אינו אגרסיבי והסיכון בניתוח עולה על התועלת. אלכסנדר הקשיב לעצת הרופאים, אבל גם החליט לקבל חוות דעת רפואית של מומחה נוסף. "בחוות הדעת השנייה, גם הרופא העריך בתחילה שאין צורך בניתוח. הוא אמר לי שהוא לא רואה משהו רציני. לדעתו ניתן היה להסתפק במעקב בלבד", משחזר אלכסנדר. ליתר ביטחון, המליץ הרופא גם לבצע את בדיקת "אונקוטייפ פרוסטטה" של חברת אונקוטסט.

הבדיקה שעוזרת לקבל החלטות

"אונקוטייפ פרוסטטה" היא בדיקה גנומית המעריכה את רמת האגרסיביות של הגידול הסרטני בערמונית באמצעות טכנולוגיה מולקולרית מתקדמת. הבדיקה מתבצעת על רקמת הגידול שהוסרה בביופסיה, ובודקת את רמות הביטוי של 17 גנים בתאי הגידול הסרטני. תוצאות הבדיקה מדווחות כמדד מספרי הקרוי GPS בטווח של 0-100, המנבא את מידת האגרסיביות של הגידול, את הסיכון להתפתחות גרורות ואת הסיכוי לתמותה מהמחלה. בדיקת "אונקוטייפ פרוסטטה" הוכחה במספר רב של מחקרים כמסייעת בתהליך קבלת ההחלטות עבור מטופלים הנדרשים לבחירה בין מעקב פעיל לבין טיפול מידי.
אלכסנדר החליט לאמץ את המלצת הרופא, ולבצע את הבדיקה. לאחר כשבוע הגיעו התוצאות שלמרבה הצער העידו שמצבו חמור יותר ממה שהעריכו הרופאים בתחילה. בעקבות ממצאי "אונקוטייפ פרוסטטה" שינה הרופא המטפל את דעתו, והמליץ על ביצוע ניתוח להסרת הערמונית.
"פחדתי מאוד מהסרטן והבנתי שאני צריך לקחת אחריות על המצב שלי ולבחון את כל האפשרויות שעומדות בפני", אומר אלכסנדר, "ישנם דרכים שונות לטפל בסרטן הערמונית, ובזכות הבדיקה של אונקוטסט יכולתי לקבל החלטה שממש הצילה לי את החיים. אם הייתי נשאר במעקב פעיל בלבד, הגידול היה מתפשט ולא בטוח שניתן היה לטפל בו בעתיד".
למרות החשש, לפני כחודש אלכסנדר ביצע את הניתוח ולאחר התאוששות מהירה הוא מרגיש נהדר – פיזית ונפשית. "פחות מעשר שעות לאחר שסיימתי את הניתוח כבר הייתי על הרגליים וחזרתי הביתה", הוא צוחק. "המעבר משכיבה לעמידה היה מעט מורכב בימים שלאחרהניתוח, וגם החיבור לקטטר הוא לא סימפטי – אבל כל זה מאחוריי".
כיום, אלכסנדר פותח כל בוקר בהליכה של שישה קילומטרים ונהנה מטיולים לחו"ל עם אשתו. "לכל מי שיודע שיש לו עניין תורשתי במשפחה, אני ממליץ מאוד להיבדק באופן קבוע ולהקדים תרופה למכה", מסכם אלכסנדר ומוסיף: "לבדיקת אונקוטייפ פרוסטטה יש חשיבות עצומה, היא יכולה לתת לשנות את כל האופן והדרך בה מטפלים בגידול, ובמקרה שלי – אפילו להציל את החיים".

בשיתוף אונקוטסט