אימוץ של גור קטן הוא צעד מרגש עבור כל המשפחה. אנו מפנים עבורו מקום בלב ובבית, מכינים את עצמנו ואת הילדים לשינוי מתוק, ולנוכחות של בן משפחה נוסף. יחד עם האושר וההתרגשות מגיעה גם תחושת האחריות ושאלות לגיטימיות. כיצד נבחר את המזון המתאים לו? כיצד נבחר וטרינר? מה הרגלי ההתנהגות הנכונים שעלינו להקנות לו? אנו הרי צריכים להתרגל אחד לשני כדי שנוכל להעניק לו את כל מה שהוא צריך לגדול ולהתפתח. ריכזנו עבורכם את כל המידע החשוב ביותר יחד עם המומחים של פרו פלאן:
בחרו את המזון המתאים לגור החדש
אימצתם גור חדש, קטן וחמוד. דעו כי תוך תקופה קצרה של בין 12 ל-24 חודשים הוא יהפוך לכלב בוגר. כמו תינוק קטן, גם אצל הגור, לשלב הראשון בחייו ישנה השפעה משמעותית על המשך החיים שלו. הגוף והמוח שלו מתפתחים בקצב מהיר, תהליך הגדילה משלב בתוכו סקרנות ורצון טבעי שלו לחקור את העולם ואת הסביבה שלו. גור קטן צורך עד פי שתיים קלוריות מכלב בוגר, וזה בדיוק הזמן שלכם לעזור לו לסגל לעצמו הרגלי אכילה בריאים, עם מזון מותאם שיאפשר לו להגיע לבגרות בבריאות מיטבית.
המזון שהגור שלכם צריך הוא מזון גורים ייעודי מלא ומאוזן, המתאים במדויק לצרכים שלו. ראשית, הימנעו מהאכלת הגור בשאריות מזון שיש לכם בבית זה עלול לפגוע בבריאותו ואף להקנות לו הרגלי אכילה שאינם נכונים עבורו. שנית, בגיל 6-8 שבועות ניתן להציע לו כבר מזון גורים מוצק בצורה הדרגתית ובכמויות עולות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מזון גורים איכותי מכיל צפיפות קלורית גבוהה יותר ממזון בוגרים, כמויות חלבון גבוהות יותר ורכיבים מזינים כמו סידן ברזל ויטמין D ועוד. גודל הכופתיות קטן ומותאם לפיו של הגור. את המעבר למזון החדש יש לעשות בצורה הדרגתית לאורך 10 ימים, במהלכם מעלים בהדרגה את כמות המזון החדש ומורידים את כמות המזון הקודם. מטרת התהליך היא לאפשר למערכת העיכול של הגור להסתגל למזון החדש, ולמנוע כאבי בטן או שינויים ביציאות.
על מנת למנוע אכילת יתר מהירה וכאבי בטן, יש לתת לגור ארוחות קטנות בתדירות גבוהה:
• מתחילת הצעת מזון מוצק ועד לגמילה מלאה – 4 עד 6 ארוחות ביום
• מגיל 2-3 חודשים – 4 ארוחות ביום
• מגיל 4-6 חודשים – 2 עד 3 ארוחות ביום
• מגיל 6 חודשים – 2 ארוחות ביום (תלוי גזע)
בחרו את הווטרינר המתאים
הווטרינר שלכם יהפוך לשותף פעיל בתהליך הגידול של הגור ובהסתגלות שלכם אליו. הוא יוכל להעניק לכם את המידע שאתם צריכים ואת הבטחון שהגור שלכם אכן בריא וגדל כמו שצריך. ביקור ראשוני אצל הווטרינר הוא ביקור הכרחי לאחר האימוץ, הווטרינר יוכל לאתר בעיות שאולי לא ידעתם על קיומם, למצוא את הפתרון המתאים ולשלוח אתכם עם עצות טובות לדרך החדשה.
אז מה צריך לקחת בחשבון כשבוחרים וטרינר?
פקחו עיניים ושאלו חברים ובני משפחה סביב, המלצות מכלי ראשון הן תמיד טובות יותר מכל מקור מידע אחר. חפשו אנשים שיש להם ניסיון טוב עם הווטרינר שלהם. כמובן שיש עדיפות עליונה לווטרינר אנושי שתהיה לכם איתו תקשורת טובה, ממש כמו רופא משפחה או רופא שיניים.
פקטור נוסף הוא ווטרינר קרוב לבית, כך שתוכלו להגיע אליו אם מתעוררות בעיות שדורשות טיפול דחוף או בשעות מיוחדות. בדקו את שעות הביקור במרפאה – שיתאימו לכם באופן כללי ולא תצטרכו לדחות פגישות בגלל חוסר התאמה בזמנים. בנוסף, בררו האם המרפאה פועלת גם במתכונת חירום. אם לא – הקדימו לברר מול הוטרינר מהן אפשרויות הטיפול בשעת חירום והאם קיים מרכז אליו הוא ממליץ לפנות בזמנים אלו.
לאחר שבחרתם ווטרינר, בביקורכם הראשון הוא יבדוק את הכלב ביסודיות וידווח לכם מה מצב בריאותו הכללית. יעריך את גילו (אם נתון זה לא ידוע ) ויבדוק האם הכלב חיוני ועירני, ואינו סובל מבעיות.
אל תהססו לשאול כל מה שעולה בדעתכם, כל מה שמטריד ומעסיק אתכם, בדיוק לשם כך קיים הווטרינר. כך תוכלו לגדל את הגור הקטן בביטחון ובתחושה רגועה. הווטרינר אף ימליץ לכם על תכנית חיסונים מותאמת למצבו הבריאותי ולגיל של הגור החדש. כן, גם לגור שלכם יהיה פנקס חיסונים! תקבלו הסבר על הליכי עיקור וסירוס וכל מה שתצטרכו לדעת.
אילוף הגור
לא רק ילדים אוהבים שגרה, תתפלאו – גם בעלי חיים זקוקים לה. יום מסודר ומאורגן מעניק לגור שלכם רוגע, ביטחון, ומקל על תהליך האילוף שלהם והתאמתם למשפחה.
במה הכלבים זקוקים לסדר יום?
האכלה בזמנים קבועים תורמת לזמני יציאות קבועים את מערכת העיכול של הגור שלכם ויוצרת סדר בזמני היציאה לסיבוב צרכים. לעומת האוכל – מי השתיה צריכים להיות זמינים כל הזמן.
חינוך לצרכים אילוף מניעתי הוא שם הקוד שלכם. תפסו יוזמה, קחו את הכלב שלכם החוצה כשלדעתכם הוא צריך לעשות את צרכיו, אל תתמהמהו ותסתכנו ב"פספוס" בתוך הבית. בכל פעם שהכלב עושה את צרכיו מחוץ לבית, קטנים הסיכויים ל"פספוסים" והוא מבין את הנקודה. לפני שתכניסו אותו הביתה ודאו שהוא אכן עשה את צרכיו ואם עשה, שבחו אותו על כך! אם לא עשה את צרכיו, חזרו הביתה לזמן קצר ללא שחרור הכלב מהרצועה ואז צאו שוב החוצה.
טיולים גורי כלבים צריכים לצאת החוצה בתדירות גבוהה. בגיל שמונה שבועות, מומלץ לצאת לטיול בחוץ כל שעתיים עד שלוש. בגיל ארבעה חודשים אפשר לעשות טיול כל ארבע עד חמש שעות. התייעצו עם הוטרינר בכל הקשור לטיולים עם גורים מחוץ לבית עד להשלמת כל תכנית החיסונים. רוב הגורים יכולים להעביר את הלילה בלי טיול החל מגיל ארבעה חודשים, או מעט יותר. כשהכלבים מתחילים להזדקן, יש להגדיל שוב את מספר הטיולים.
משחקים ואימון גופני פעילות גופנית מבוקרת של גורים, חשובה להתפתחות ולגדילה של השלד והשרירים שלהם. כלבים בוגרים רבים סובלים מהשמנה, שנגרמת בשל התפריט שלהם, בגלל חוסר באימון גופני סדיר מחסור בפעילות גופנית כמו גם שעמום, עלולים להביא ללעיסת חפצים הרסנית בבית. הקפידו על משחק פעיל של 15-20 דקות זה יעסיק את הכלב, יעזור לקשר ביניכם, ויהווה גם דרך מצוינת לאימון עבורכם וגם עבורם.