בשבוע שעבר, בבית החולים שיבא תל השומר, קיבלה דינה וקנין תרומה של שתי כליות לאחר תשע שנים ארוכות שבהן היא מחכה להשתלה. מי שעזר לה להתכונן נפשית וסיפר לה מניסיונו על ההליך היה בנה, רוני, שתרם בעצמו כליה לזרה מוחלטת לפני 15 שנה.
"רציתי לתרום לאמא שלי את הכליה השנייה, אבל הרופאים לא הסכימו", סיפר. "מבחינתי זו סגירת מעגל, נתתי למישהי וקיבלתי בחזרה. בגלל שאני עברתי את זה אז, אני מסביר לה מה צריך לעשות כי אני מכיר את התהליך. בתור תורם, זה לא משהו שאני חושב עליו ביום־יום או מדבר עליו, אבל כשאני רואה את אמא שלי, אני מבין עד כמה הדבר הזה נותן תקווה לאנשים, מציל את חייהם".
3 צפייה בגלריה
רוני וקנין דינה וקנין
רוני וקנין דינה וקנין
דינה וקנין ובנה רוני. "בגלל שגם אני עברתי את זה, אני מסביר לה מה לעשות"
(צילום: יריב כץ)
אבל הם לא היחידים במשפחה שתרמו או נתרמו: שני אחיה של דינה, מאיר וסימון אזולאי, קיבלו תרומות כליה כמה שנים לפניה – ואשתו של מאיר היא זו שתרמה לו את הכליה. כל בני המשפחה גם נותחו אצל אותו רופא, פרופ' איתן מור. "זה לא רופא, זה מלאך", משתף סימון. "זה צירוף מקרים נדיר, כי אני ואחי בכלל עברנו את זה בבית החולים בילינסון ומאז הוא עבר לשיבא ושם הוא ניתח את אחותי. זה לקבל את החיים בחזרה".
דינה וקנין: "כשרוני סיפר לי שהוא תורם כליה, הייתי מאוד בעד. זה היה מזמן, אבל רק היום אני מבינה כמה הדבר הזה שהוא עשה גדול, משנה ומציל חיים. חוץ מהדיאליזה, לא הייתי יוצאת לשום מקום. קיבלתי מתנה לחג, ולחיים בכלל"
דינה השתחררה לביתה בערב החג לאחר ההשתלה, ועכשיו היא מתרכזת בהחלמה. "כשרוני סיפר לי שהוא תורם כליה, הייתי מאוד בעד", נזכרה. "זה היה מזמן, אבל רק היום אני מבינה כמה הדבר הזה שהוא עשה גדול, משנה ומציל חיים. חוץ מהדיאליזה, לא הייתי יוצאת לשום מקום. קיבלתי מתנה לחג, ולחיים בכלל".
3 צפייה בגלריה
סימון ומאיר אזולאי
סימון ומאיר אזולאי
האחים סימון ומאיר אזולאי. "לקבל את החיים בחזרה"
סימון ומאיר עברו את ההשתלות בהפרש של שנה אחד מהשני. "אנחנו משפחת כליות. שניים תרמו, שלושה נתרמו", צוחק סימון, "אנשים לא יודעים שמי שמקבל תרומת כליה נשאר גם עם הכליה שלו. כששאלנו בקבוצת הווטסאפ של המשפחה כמה כליות יש עכשיו לשלושתנו, אף אחד לא עלה על המספר – עשר כליות. זאת כבר הפכה להיות בדיחה כזו במשפחה".
3 צפייה בגלריה
פרופ' איתן מור
פרופ' איתן מור
פרופ' איתן מור. "נסגר מעגל מרגש"
(צילום: דוברות שיבא)
פרופ' איתן מור, מנהל המרכז להשתלות איברים במרכז הרפואי שיבא, שניתח את השלושה יחד עם ד"ר רונן גינאה, התרגש בעצמו מהמפגש השלישי בתוך ארבע שנים עם בני המשפחה. "כאדם בכלל וכרופא, זכיתי להשתיל לאורך השנים מספר בני משפחה אבל במקרה הזה הסיפור מרגש במיוחד כיוון שמדובר בשלושה בני משפחה שכולם טופלו על ידי", הוא משתף. "ההשתלה הראשונה בוצעה ב־2017, ושנה לאחר מכן זכינו להשתיל גם את אחיה של דינה, שקיבל תרומה מאשתו. השבוע נסגר מעגל מרגש, במיוחד לכבוד השנה החדשה, וזכינו להשתיל בשיבא את דינה שחיכתה תשע שנים להשתלה וזכתה לקבל זוג כליות מתורמת בת 84".