המחסור בתרופות ממשיך: לאחר הדיווח אתמול ב-ynet על מחסור בעשרות תרופות בהן אקמול, מזהירים כעת מפני מחסור בחומר שנקרא טכנציום (Technetium), הדרוש לצורך ביצוע בדיקות למיפוי עצמות, סימונים להקרנות לחולי סרטן, מיפוי ריאות ועוד. המשמעות היא שבשבוע הקרוב לא יבוצעו הפרוצדורות האלה בבתי החולים, כך נודע ל-ynet.
הטכנציום הינו סוג של איזוטופ מרכזי ברפואה הגרעינית, ובין תפקידיו סימון לצורך מיקוד הבדיקות ומניעת חשיפה לקרינה מסוכנת שאינה הכרחית. החומר מוזרק לגוף בטרם ביצוע הבדיקות ובחלק מבתי החולים בארץ צפויים להודיע בקרוב על ביטול או צמצום כלל הבדיקות שבהן נעשה שימוש בחומר, ובהן, בנוסף למיפוי העצמות, גם בדיקות התרוקנות קיבה, מיפוי לב ומיפוי ריאות.
הסיבה למחסור היא בעיה באספקה העולמית של החומר, שמיוצר בכורים גרעיניים, המושפעת משינויי בקווי הייצור באותם כורים הנמצאים, בין היתר, באיטליה, קנדה ובלגיה. החומר מופק מגנרטור שחומר המוצא שלו הוא מוליבדן. יש לציין, כי אין זו הפעם הראשונה שנרשם מחסור בחומר וגם בשנת 2009 הודיע משרד הבריאות על מחסור חמור בו.
1 צפייה בגלריה
הקרנה קרינה סרטן
הקרנה קרינה סרטן
הקרנה לחולי סרטן. עלולה להיפגע בגלל מחסור בחומר
(צילום: shutterstock)
"מדובר על מחסור עולמי שבעצם מתרחש מדי ארבע או חמש שנים", אומר בכיר במערכת הבריאות, "בכל פעם יש בעיה בקו ייצור של אחד הכורים. אני לא יודע מה הסיבות שיש מחסור כרגע, אבל הוא ישפיע על בדיקות למיפוי עצמות ומיפויי לב בעיקר. זו בעיה גלובלית ובבתי החולים בהחלט מוטרדים מהעניין וכבר מחפשים את החומר הזה, שקשה מאוד למצוא אותו כרגע. ההשלכה המיידית היא צמצום בבדיקות ובפרוצדורות הללו".
כאמור, אתמול נחשף ב-ynet משבר חמור באספקת התרופות לבתי המרקחת, כולל אלו של בתי החולים. בין התרופות החסרות גם משכך הכאבים הפופולרי אקמול, לצד משככי כאבים אחרים. "מדובר במחסור של עשרות עד מאות תרופות", אומר דוד פפו, יו"ר ההסתדרות. "יש הרבה תרופות נוספות שהן אקוטיות והן חסרות כרגע בבתי המרקחת. מחירי התרופות ומלאי התרופות בישראל נקבעים על ידי משרד הבריאות והנושא כולו נמצא תחת פיקוח משרד הבריאות. כבר שלוש שנים שאנחנו מתמודדים עם מחסור בתרופות, מאז התפרצות מגפת הקורונה. אני באופן אישי דיברתי גם עם משרד הבריאות וגם עם מנכ"לי משרד הבריאות. כולם מודעים לבעיה ולעניין ונותנים לנו את התשובות הסטנדרטיות, אבל זה הולך ומחמיר מיום ליום.
"כל יום אנחנו מקבלים מייל או הודעה על עוד ועוד תרופות שהופסק השיווק שלהם. לא נראה שזה הולך להיפתר בקרוב, וגם אם יחזרו עשר תרופות - עדיין אחרות חסרות. התופעה חוצה גבולות מבחינת חברות, ואצל כולן יש חוסרים. זה לא עניין של חברה מסוימת".

תקלה בכור - בודקים חלופות נוספות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "לפני כשבוע הועברה הודעה מהכור הגרעיני בבלגיה לספק בישראל אשר העביר הודעה למרכזים הרפואיים. על פי ההודעה הכור לא מסוגל לספק את חומר הגלם ממנו מייצרים טכנציום, כתוצאה מתקלה שנתגלתה במהלך תחזוקה שוטפת בכור המספק את המוצר, ועל כן קיים מחסור כלל עולמי. הכורים הבודדים האחרים שמייצרים את חומר הגלם, נמצאים גם הם בטיפולי אחזקה או שאינם מסוגלים לגבות את הכמויות הנדרשות כך שכעת יש כ-20% מחומר הגלם הנדרש.
"הטכנציום הוא חומר רדיואקטיבי אשר משמש לבדיקות אבחון שונות. כרגע קיים חומר חלופי המסוגל לתת מענה לחלק מהדרישות הרפואיות. הצפי לחזרה לאספקה סדירה הוא בסוף השבוע השלישי של נובמבר. משרד הבריאות בודק אל מול גורמי מקצוע חלופות נוספות".