בשיתוף PEACE NATURALS
גלית (שם בדוי) הייתה בת 25 כשזה קרה לראשונה. היא חזרה מטיול במזרח הרחוק והאופוריה שבה הייתה, התחלפה במהרה ביום בהיר אחד בגילוי מפתיע ומטלטל חיים: "זה היה עוד יום שגרתי בו נפגשתי עם חברות והעליתי חוויות מהטיול המדהים כאשר לאט-לאט התחלתי להרגיש כאב בעין ימין", היא משחזרת, "במקביל התחלתי לחוות טשטוש בראייה באותה עין וההרגשה הייתה כאילו שדה הראייה בה מתמלא בענן שחור כשבימים שלאחר מכן זה רק הלך והחריף עד שכמעט ולא הצלחתי לראות בעין הזו."
7 צפייה בגלריה
כאב ראש
כאב ראש
כאבים חזקים שהופיעו בפתאומיות (אילוסטרציה)
(צילום: shutterstock)
גלית (בת 35 כיום) נלחצה, אבל חשבה שמדובר במשהו שיעבור מעצמו. כאבי הראש החודרים שלא פסקו ונוספו לטשטוש בראייה, גרמו לה לבסוף לפנות לטיפול רפואי. "כאבי הראש החריפו במהלך כל אותו שבוע עד שביום שבת לא יכולתי לסבול יותר את הכאבים ואבי לקח אותי לתחנת 'בטרם'", היא מעידה, "רופא התחנה הפנה אותי בבהילות לחדר המיון בבית החולים ולאחר מספר בדיקות התופעה אובחנה כדלקת בעצב הראייה. בהתחלה לא ייחסתי לזה חשיבות מיוחדת כי חשבתי שמדובר בדלקת שתעבור לאחר טיפול תרופתי, אבל לימים הבנתי שזה היה הסימן להתקף הראשון של המחלה איתה אני מתמודדת עד היום - טרשת נפוצה."
גלית החלה בסדרת בדיקות, שאישרו את המחלה, במקביל לטיפול תרופתי וטיפול משלים לכאבים ולהתקפים. לטיפול בקנאביס רפואי הגיעה לאחר שיחה עם חולים אחרים שסיפרו לה על רגיעה וכאבים מופחתים. "חלק מהטיפולים התרופתיים יוצרים אי נוחות פיזית וכאבים. נכנסתי לכל מיני קבוצות של חולים בטרשת נפוצה כדי לבדוק איך אחרים מתמודדים עם הכאבים ובכלל עם המחלה. חלק גדול מהם סיפרו שהקנאביס הרפואי עזר להקל על חלק מהתסמינים, בין היתר התכווצויות ועוויתות, מה שהחזיר להם את העצמאות האישית בחיי היום יום, ואחרים סיפרו גם שזה עוזר להם לישון טוב יותר בלילה", היא מספרת.
"אחרי כל מה שקראתי, פניתי לרופא שלי וביקשתי אישור לשימוש בקנאביס רפואי, ואחרי התהליך מול משרד הבריאות, קיבלתי את האישור. בהתחלה קצת חששתי, אבל בסופו של דבר החלטתי לנסות, בגלל כל מה שסיפרו החולים האחרים, ואני שמחה שעשיתי את זה כי ההקלה הייתה מיידית, ממש. ישנתי באותו לילה מצוין, והכאבים פחתו בצורה משמעותית. עכשיו זה חלק מהטיפול במחלה וזה עוזר לי להתמודד טוב יותר".
7 צפייה בגלריה
קנאביס אישה נשים
קנאביס אישה נשים
הקנאביס עוזר לישון
(צילום: shutterstock)

המערכת החיסונית תוקפת את הגוף

טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis) או בקיצור MS היא מחלה אוטואימונית כרונית שבה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את מערכת העצבים המרכזית במקומות שונים כאשר בכל התקף יכול להיפגע אזור אחר. את המחלה ניתן לאתר בבדיקת MRI על ידי מציאת מוקדי דלקת בחומר הלבן של מערכת העצבים המרכזית, שהיא המוח וחוט השדרה. המחלה שכיחה יותר בקרב נשים ולרוב היא מופיעה בגילאי 20-40 אך היא יכולה להופיע כמו כן אצל נערים ובקרב מבוגרים מעל גיל 50. פיזור שכיחות המחלה בעולם אינו אחיד. בקרב היהודים בישראל שיעור התחלואה נמוך מזה של עמי הארצות הצפוניות, ועומד על 0.02-0.07 אחוז בלבד מכלל האוכלוסייה.
"למחלת הטרשת הנפוצה יש קשת רחבה של תסמינים, כמו למשל, פגיעה בחדות הראייה, כפל ראייה, קושי בדיבור, ירידה בתחושה, חולשת גפיים, חוסר קואורדינציה ועוד", מסביר ד"ר ארנון קרני, מנהל היחידה לנוירו-אימונולוגיה וטרשת נפוצה במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).
7 צפייה בגלריה
אדם סובל מכאב ברגל
אדם סובל מכאב ברגל
כאבים וחולשה בגפיים
(shutterstock)
"כל תסמין נובע ממוקד הנגע הדלקתי שנוצר במערכת העצבים המרכזית המשפיעה על איברים שונים בגוף. בנוסף, גם מידת הנזק לרקמה ומידת הנכות שנגרמות מכל נגע אינן קבועות ומשתנות, עד כדי כך שייתכן שנגע חדש לא יבוא כלל לידי ביטוי והחולה לא יחוש בו, ואילו נגע אחר עלול לשבש את כושר תפקודו במידה ניכרת."
מהן הצורות בהן המחלה מופיעה?
"מהלך המחלה השכיח (כ-85 אחוזים מהחולים) נקרא טרשת התקפית - הפוגתית והוא מאופיין בהופעה של ליקויים נוירולוגיים שיכולים להחמיר לאורך מספר ימים ולאחריהם יש התייצבות. הליקויים יכולים לעבור שיפור מלא, שיפור חלקי או להישאר קבועים. לאחר מכן יש הפוגה ללא המשך החמרה. לאחר פרק זמן שנמדד בדרך כלל בחודשים עד שנים מופיע גל נוסף של התקף והפוגה. כך עם ההיארעות החוזרת של ההתקפים, שקצתם מגיעים להתייצבות ללא שיפור מלא, נשארים ליקויים נוירולוגיים בעלי השלכות תפקודיות.
7 צפייה בגלריה
פרופ' ארנון קרני
פרופ' ארנון קרני
ד"ר ארנון קרני
"אצל חלק מהחולים, בטווח זמן של 15-5 שנים, תהפוך המחלה למתקדמת באופן הדרגתי ללא הפוגות. זהו מהלך מתקדם שניוני. אם בנוסף על המעבר למהלך מתקדם ממשיכים ההתקפים, זוהי תת-צורה של מהלך מתקדם שניוני, שקרויה מהלך מתקדם עם התקפים. המעבר למהלך מתקדם שניוני מוביל להרעה הדרגתית במידת הנכות עקב המחלה, וזה השלב שבו יירכשו מרבית המוגבלויות.
"למעבר החולה למהלך מתקדם שניוני ישנן השלכות טיפוליות היות שמרבית הטיפולים נמצאו יעילים רק בעת מהלך של התקפים עם הפוגות ולא בעת מהלך מתקדם.
"יחד עם זאת, לאחרונה נמצא טיפול יעיל, שאינו כימותרפי, גם למחלה עם מהלך שניוני מתקדם שמהווה פריצת דרך וגם סימן להמשך פיתוח של תכשירים לשלב מחלה זה בשנים הקרובות."
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהי הצורה השנייה של המחלה?
"אצל מיעוט החולים (כ-15%) המחלה מתחילה במהלך מתקדם ללא הפוגה. מצב זה קרוי מהלך מתקדם ראשוני ובו מלכתחילה נרכשות מוגבלויות משמעותיות, ובעיקר פגיעה גוברת בכושר הניידות. הממצאים ההדמיתים וחוסר התגובה למרבית הטיפולים, מייחדים קבוצה זו כנפרדת, כך שלא מן הנמנע שמדובר בסופו של דבר במחלה דומה אך שונה.
"בנוסף, עד 20 אחוזים מהחולים הסובלים מהתקפים והפוגות, יחוו את המחלה בצורה קלה ללא הפרעה לתפקוד האישי ולניהול חיי משפחה וקריירה במהלך חייהם – מצב זה נקרא טרשת נפוצה שפירה.
"לא ניתן לנבא בהתחלת המחלה למי תהיה צורה זו שלה והגדרת מטופל כבעל מחלה שפירה נעשית בדרך כלל לאחר כ-10 שנות מחלה, כשכבר אפשר להסתכל במבט לאחור ולבחון את אופייה לאורך השנים."
עד שנת 1993 לא היה טיפול מניעתי מוכח למחלת הטרשת הנפוצה, אך בעקבות מחקר מתקדם נפרצה הדרך עם תכשיר ראשון מסוג אינטרפרון בטא שאושר לטיפול בחולים עם מחלה התקפית, בהמשך נכנסו תכשירים נוספים וכיום ישנם טיפולים בעלי יעילות לעיכוב ועצירת המחלה. כמו כן, מתבצעים כיום מחקרים עם תרופות חדשות בעלות פוטנציאל לשיפור גדול ואף לריפוי הנזק שנגרם.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"לאורך השנים נוספו תרופות שונות שרובן מיועדות לצורת המחלה מסוג התקפים עם הפוגות", מציין ד"ר קרני. "לאחרונה אושרה תרופה ראשונה לטיפול נגד צורת מחלה מתקדמת ראשונית וכן נמצא תכשיר ראשון נגד מחלה מתקדמת שניונית. התרופות שאושרו לטיפול בתחילת הדרך ניתנו בזריקות והיו צורות שונות של אינטרפרון בטא. במקביל נכנסה גם תרופת הקופקסון המוכרת ונמצא כי כולן הורידו את קצב ההתקפים במחלה התקפית עם הפוגות אולם השפעתן על התקדמות הנכות הייתה גבולית.
"יש לזכור שלחלק מהתרופות האלו פוטנציאל לתופעות לוואי שמצריך התייחסות ובדיקות מקדימות לפני תחילת הטיפול בכדי לברר מי נמצא בסיכון לכך."
7 צפייה בגלריה
שמן קנאביס
שמן קנאביס
שמן קנאביס
(צילום: shutterstock)
מה בנוגע לטיפולים אלטרנטיביים יותר כמו קנאביס רפואי?
"קנאביס רשום במשרד הבריאות כתכשיר עבור ספסטיות (נוקשות בשרירים שנובעת מהפגיעה במסלולים מוטוריים במערכת העצבים המרכזית) של טרשת נפוצה. אין עדיין מחקר ברור שמצביע על זהות הרכיב הספציפי בקנאביס שמקל על החולים אבל בכל מקרה הוא עוזר להרבה חולי טרשת נפוצה גם לבעיות בשינה ובכאבים."
*תוכן אתר זה נועד למטרות מידע בלבד, לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לאבחנה או לטיפול מקצועי ואינו מחליף אותם. הנתונים באתר אינם תוצאות של מחקרים ו/או ניסויים, ואין להשתמש בהם לכל מטרה שהיא.
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS