בדיקה שגרתית נגמרה בלידה: תושבת הגליל בשבוע ה-33 להריונה, הגיעה למרפאת קופת חולים מאוחדת לבדיקת הריון שגרתית, ונתקפה כאבי בטן עזים. בדיקה שערכה לה רופאת הנשים העלתה כי היא בשלבי לידה מתקדמית, שהובילו לבסוף ללידת פגה במשקל 1,500 גרמים.
היפא סואעד בת ה-26, תושבת כפר נחף שבלב הגליל, הגיעה לבדיקת הריון שגרתית במרפאת מאוחדת שבנחף. בכניסתה למרפאה דיווחה על כאבים עזים בבטנה, ובמאמץ משותף, האחות אינאס איסמאעיל ורופאת הנשים ד"ר ניבאל בשיר יילדו אותה. הלידה המהירה והמפתיעה, השלישית שעוברת סואעד, קרתה במהירות וחדר האחיות התמלא בקולות הבכי של התינוקת הטרייה, עוד לפני שהאמבולנס שהוזעק למרפאה הספיק להגיע.
"כשהמטופלת הגיעה אליי, ראיתי שכאבי הבטן שלה נראים יותר כמו צירים" מסבירה ד"ר בשיר, "כאבים שבאים והולכים עם תחושת לחץ, ולא כאבים תמידיים ודיפוזיים. מיד החלטתי לבדוק וראיתי שהיא בפתיחה של חמישה סנטימטרים. חיברתי אותה למוניטור כדי לנטר את העובר והבחנתי שהצירים הופכים תכופים יותר ויותר".
2 צפייה בגלריה
משמאל לימין: האחות רוז בדראן, ד״ר ניבאל בדיר , מנהלת הסיעוד  אינאס אסמאעיל , מנהלת מרפאה סוהילה סעיד ואחות ריהאם אסמאעיל
משמאל לימין: האחות רוז בדראן, ד״ר ניבאל בדיר , מנהלת הסיעוד  אינאס אסמאעיל , מנהלת מרפאה סוהילה סעיד ואחות ריהאם אסמאעיל
משמאל לימין: האחות רוז בדראן, ד״ר ניבאל בדיר, מנהלת הסיעוד אינאס אסמאעיל, מנהלת מרפאה סוהילה סעיד והאחות ריהאם אסמאעיל
(צילום: דוברות מאוחדת)
"המשכתי לבדוק וראיתי שהיא בפתיחה מלאה", מוסיפה ד"ר בשיר, "הזעקנו את מד"א ופשוט קיבלנו את הלידה. התינוקת בכתבה מיד והועברה עם האם לבית החולים, שתיהן במצב טוב. זו פעם ראשונה שאני מקבלת לידה מחוץ לבית החולים, וזה בהחלט רגע מרגש ויוצא דופן, שאני שמחה שנגמר בצורה טובה. לידה מחוץ לבית חולים היא תמיד בסיכון גבוה, ולכן היולדת תישלח לסדרת בדיקות כדי לנסות ולהבין מה גרם לצירים המוקדמים וללידה התכופה".
2 צפייה בגלריה
הגניקולוגית  ד"ר ניבאל בשיר
הגניקולוגית  ד"ר ניבאל בשיר
הגניקולוגית ד"ר ניבאל בשיר
(צילום: דוברות מאוחדת)

איך תדעו שלידה מתרחשת?

תהליך הלידה כולל שלושה שלבים: השלב הראשון הוא שלב הצירים, שעשוי להימשך שעות ארוכות. הממוצע בלידה ראשונה הוא 12 עד 14 שעות לפחות. השלב השני מתחיל כאשר ישנה פתיחה מלאה של צוואר הרחם וסיומו של שלב זה הוא בלידה. שלב זה ארוך יותר בלידה ראשונה בכחצי שעה עד שעתיים. השלב השלישי הוא שלב יציאת השליה שנמשך עד כחצי שעה לאחר יציאת התינוק לאוויר העולם. תהליך זה מתרחש בעקבות התכווצות הרחם והוא מלווה בדימום. חשוב לציין כי לידה לא מסתיימת עד יציאת השליה.
מה הסימנים לכך שלידה עומדת להתרחש? החשובים שבהם הם הצירים המתגברים, כמעט כל דקה ולמשך 30-40 שניות, תוך הרגשת לחץ בפי הטבעת. בניגוד לדעה הרווחת, תחילת לידה לא מלווה בהכרח בירידת מים. קיימים מקרים בהם ירידת מים תופיע גם כשבועיים לפני הלידה, במקרים אחרים היא תופיע רק במהלך הלידה עצמה. הסימנים האחרים – ציר כל דקה ולחץ מתגבר בפי הטבעת - הם המבשרים על לידה פעילה. וכשראש התינוק מתחיל לבצבץ, הלידה מתחילה.
וידאו: צפו – כך מבצעים לידה בבית שלב אחר שלב

במקרה חירום: כך מבצעים לידה – עד להגעת האמבולנס

הפעולה הראשונה שיש לנקוט בה היא להזעיק את מגן דוד אדום, בטלפון 101. הקפידו להשאיר את הטלפון על רמקול, כדי שתורן המוקד יהיה איתכם, וידריך בתהליך הלידה עד להגעת האמבולנס.
אחר-כך, השכיבו את היולדת בחדר מחומם, על גבה, וכסו את אזור החלציים בכיסוי נקי. כאשר הצירים מתגברים והראש מתחיל לבצבץ, חשוב מאוד לא למשוך, לא למהר ולא להלחיץ את היולדת. כל זאת כדי למנוע קריעה של איזור החלציים (הפרינאום).
הנחו את היולדת ללחוץ עם כל ציר, לחיצה ממושכת לכיוון הרקטום, כשבין הצירים היא צריכה לנוח ולנשום.
כאשר ראש התינוק מתחיל לבצבץ, יש לתמוך בו ביד אחת. אין למשוך, רק לתמוך. התינוק אמור לצאת לבדו באמצעות הצירים.
לאחר הלידה יש לנקות מעט את התינוק, לעטוף אותו בסדין נקי ולהשכיבו ליד האם או על ביטנה. חשוב לחמם את החדר או את הרכב. גם בקיץ.
ומה באשר לחבל הטבור? אין לחתוך אותו בעצמכם. החיתוך מתבצע רק על ידי צוות מד"א בסכין סטרילית, ולאחר שהחבל נאטם בקליפסים משני צדדיו. לפיכך יש להמתין לחובש או הפראמדיק לחיתוך מקצועי.
אם חבל הטבור כרוך סביב צוואר התינוק, יש להסיר אותו בעדינות, אך כאמור לא לחתוך. נזכיר שוב כי השלב השלישי של הלידה הוא שלב יציאת השליה שמשכו עד כחצי שעה מהרגע בו יצא התינוק, וכי תהליך זה מלווה בדימום.

מצבי לידה חריגים:

אם התינוק יוצא במצג עכוז, מצב שלרוב ידוע ליולדת לפני הלידה, יש להשכיב את היולדת בתנוחת חצי שכיבה, כשברכיה מכופפות ומשוכות כלפי הגוף. ליולדת אסור ללחוץ עד ליציאת הכתפיים. אין לגעת בתינוק, שכן מגע מוקדם בגוף התינוק עלול לגרום לרפלקס שיוביל לפריקת כתפיים.
אחרי יציאת הרגליים וגוף הילוד יש לעטוף את התינוק. חשוב לזכור במצג עכוז שלא למשוך בכוח את גוף התינוק.
אם התינוק נתקע באמצע הלידה, זהו מצב חירום רפואי. המצריך לעתים לידה מכשירנית (לידת מלקחיים או וואקום). במקרה כזה חייבים להמתין להגעת מגן דוד אדום שיבהיל מיד לחדר הלידה.